موسوی‌فر با بیان اینکه زیاده طلبی‌ها، حریم و بستر رودخانه‌های فارس را نشانه رفته است، گفت: حریم و بستر رودخانه‌های استان از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۲۰۰ بار مورد تجاوز قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید جواد موسوی‌فر بیان کرد: طول رودخانه‌های فارس حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است اما دست تجاوز هر لحظه دست از حریم و بستر این مجاری حیاتی آبی بر نمی‌دارد.

او گفت: امسال حریم و بستر رودخانه‌های استان فارس حدود ۴۰۰۰ بار مورد تصرف و ساخت و سازهای غیرقانونی قرار گرفته و بیش از ۲۸۰ بار بستر رودخانه‌ها با برداشت غیرمجاز مصالح شن وماسه دستخوش تغییر مخرب شده است.

موسوی‌فر افزود: خوشبختانه ۲۷۰ مورد از تصرفات را با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی آزاد شده که برای ادامه این آزادسازی‌ها نیازمند همکاری بیشتر دستگاه قضایی هستیم.

مدیر دفتر سواحل و رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: عملیات مقابله با جرائم حوزه سواحل و رودخانه‌های استان از ابتدای سال تاکنون خوشبخاته رفع تصرفات قابل توجهی داشته، به طوری که بیش از ۳۲ هکتار از اراضی تصرف شده در حریم و بستر رودخانه‌های استان آزاد شده‌اند.

موسوی‌فر تاکید کرد: رودخانه‌ها، حوضه‌های آبریز رودخانه و حریم رودخانه‌ها یکی از مهمترین اکوسیستم‌های آبی هم از لحاظ تنوع زیستی، موجوداتی که در آنها زندگی می‌کنند و هم تامین منابع آب شرب محسوب می‌شوند.

او اظهار کرد: زیاده طلبی بصورت استفاده بی رویه از شن و ماسه بستر رودخانه، ساخت و ساز در بستر و حـریم رودخانه و سواحل دریا و احداث سازه‌های تقاطعی بدون رعایت اصول فنـی، بیشـتر خـود را نشان داده که خود تهدیدی جدی برای دسترسی به آب سالم و حفاظت از آن.

مدیر دفتر سواحل و رودخانه‌های آب منطقه‌ای فارس همچنین گفت: تشدید مخاطرات سیلاب برای انسان‌های آتی محسوب می‌شود، لذا ضروری است ضمن مدیریت و حفاظت از منابع آب، از اراضی بستر و حریم مجاری انتقال و ذخیره آن یعنی رودخانه‌ها، تالاب ها و سواحل به عنوان مجاری و پهنه‌های حیاتی مدیریت ایمن سیلاب و ... محافظت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار