رئیس مجلس مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور را که منجر به گرانی و تورم شده و مردم را به زحمت انداخته است، ناترازی و کسری عملیاتی بودجه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در همایش ملی گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی  گفت:تاریخ سازی مردم آذربایجان مایه فخر و مباهات ایران اسلامی و ملت است، چه در دوران مشروطه، چه در مبارزات انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس.

او گفت: آذربایجان در همه عرصه‌ها پیشرو و اول است به خصوص در مبارزات تاریخی در سایه مجاهدت و ایستادگی در راه حق، آن هم با شخصیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف.

رئیس مجلس گفت: شیخ محمد خیابانی از اسوه‌های خطه آذربایجان است.

قالیباف افزود: تحلیلی بر روند مبارزات تاریخی ایران اسلامی نشان می‌دهد هیچ ملت و هیچ گروهی در هیچ زمانی به وطن فروشان بها نداده و سر تعظیم در مقابلشان خم نکرده اند.

او گفت: این روحیه در تاریخ ایران اسلامی به وضوح عیان است و یکی از درس‌های بزرگ تاریخ این کشور همین روحیه استقلال و استکبار ستیزی است.

رئیس مجلس گفت :مردم آذربایجان هم در همه زمینه‌ها پیشرو بوده و همواره در فتح قله‌های افتخار و سربلندی ایران در میدان بودند و این ویژگی مردم این خطه است.

قالیباف افزود: ملت ایران اسلامی با تبعیت از مکتب دینی و پیروی از رهنمود‌های خمینی کبیر، انقلاب را به ثمر نشاندند  انقلابی که با تکیه بر مردم باوری پا گرفت و همچنان با قدرت به پیش می‌رود ما هم وظیفه داریم این راه را ادامه دهیم و برپایه مردم باوری کشور را مدیریت کنیم.

رئیس قوه مقننه  گفت :هر جا موفقیتی در کشور استحصال شده بی شک متکی بر وعده‌های الهی بوده و مردم هم در عرصه و میدان بوده اند و هر کجا هم ضعف و قصوری بوده بدان معناست از این دو اصل فاصله داشتیم.

قالیباف گفت: ما در مجلس یازدهم به عنوان مجلسی انقلابی با زیست مومنانه، روحیه انقلابی، وحدت و تکیه بر سنن الهی و مردم باوری تلاش می‌کنیم کشور را به سوی تعالی و پیشرفت سوق دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه چرا تاکنون اقتصاد را به مردم واگذار نکردیم؟ ابراز داشت: باید به مردم باور داشته باشیم. هر کار موفقی که در حوزه مسایل اقتصادی داشتیم، آنجا مردم در میدان بودند و نمونه موفق آن، آذربایجان شرقی است.

او با اشاره به اینکه هرجا اقتصاد مشکلی دارد، دلیلش مانع‌تراشی دولت به جای تسهیل‌گری است، گفت: در مجلس دو جهت برای فعالیت ها داریم یکی توجه به رفع تحریم و دیگری خنثی سازی تحریم در مجلس یازدهم است.

رئیس قوه مقننه، خاطرنشان کرد: برای رفع تحریم طرح راهبردی رفع تحریم را در مدت پنج تا 6 ماهه به تصویب رساندیم که این قانون اثرات جدی برای رفع تحریم خواهد داشت، در خنثی‌سازی تحریم هم دو موضوع جدی در دستور کار است، یکی اصلاح ساختار بودجه و دیگری تنظیم برنامه هفتم مبتنی بر اصلاح ساختار است.

او مهمترین ریشه مشکلات کشور که منجر به گرانی و تورم شده و مردم را به زحمت انداخته است، ناترازی و کسری عملیاتی بودجه عنوان کرد و ادامه داد: این کار نیازمند سه چهار سال وقت است که به فضل الهی این اصلاح ساختار را انجام می دهیم.

قالیباف با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ گام‌هایی را برداشتیم، گفت: قدم ما قدم جدی و اساسی نبود چراکه بسترش فراهم نبود و حتی ابتدا تصویب نکردیم و پس از اصلاح دولت، تصویب کردیم.

او با تاکید بر اینکه انضباط بودجه و شفافیت برای مجلس اولویت دارد، اضافه کرد: توجه به اشتغال، معیشت، سلامت، انضباط مالی، تمرکززدایی و محرومیت زدایی را در اولویت قرار دادیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس بین نظارت و قانونگذاری، اولویت با نظارت است، ابراز داشت: قوانینی زیادی داریم که یا اجرا نمی شود و یا بد اجرا می شود و در نظارت بر آن از مردم و نخبگان استمداد می‌طلبیم.



حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم در این همایش گفت: از جمله اهداف قیام شیخ محمد خیابانی قطع دست اجانب از سلطه بر کشور و ملت، برچیدن دست استبداد از سر کشور، اجرای قانون مشروطیت و سر و سامان دادن به اوضاع به هم ریخته کشور بود.

او افزود: اما آنچه شیخ محمد خیابانی را از ادامه راه بازداشت و ناکامی به بار آورد، خیانت‌ها و سنگ اندازی‌های دشمنان و بیگانگان، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و پایبند نبودن هم پیمانان شیخ به اهداف و آرمان‌های در پیش گرفته  شده بود.

حجت الاسلام  میرتاج الدینی مسئول ستاد برگزاری همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی هم گفت: با توجه به سبقه آذربایجان شرقی در طول مبارزات سیاسی ایران زمین، انتظار می‌رود برای تبیین و معرفی هر چه بیشتر و بهتر شخصیت شیخ محمد خیابانی سریالی تاریخی از این بزرگمرد تولید و در رسانه ملی پخش شود.

 پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: قیام شیخ محمد خیابانی ۳ علت عمده داشت که به روحیه مبارزاتی و خلق و خوی استکبار ستیزی این مرد آزادیخواه باز می‌گردد.

 پورمحمدی ضد استکبار بودن، دشمن ستیزی و بیزاری از دخالت بیگانگان در امور کشور و سر و سامان دادن و بهبود اوضاع کشور بعد از جنگ جهانی اول را از عللی دانست که شیخ خیابانی را در مسیر قیام بزرگش قرار داد.

 

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.