پلمب کردن چاه‌های آب نظرآباد، گریبان کشاورزی این شهرستان را گرفته است و آنان را به مرز فروش زمین‌هایشان کشانده‌است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، اردیبهشت پارسال بود که قرارگاه صیانت از بیت‌المال در استان البرز زیر نظر دادگستری استان شکل گرفت و کار خود را به‌صورت جدی آغاز کرد. این قرارگاه که مقابله با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی را به‌طور جدی پیگیری می‌کند، از چند وقت پیش پلمب کردن چاه‌های آب را نیز خصوصا در شهرستان نظرآباد در دستور کار خود قرار داده است.

از آن‌جا که کارشناسان علت فرونشست زمین در منطقه بین اشتهارد و نظرآباد را برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی عنوان کرده‌اند، پلمب و اصطلاحا مسلوب المنفعه کردن چاه‌های نظرآباد نیز یکی پس از دیگری درحال انجام است.

بدرزاده، مدیر جهاد کشاورزی نظرآباد در این باره می‌گوید: شهرستان نظرآباد با دارا بودن ۲۱هزار و صد هکتار اراضی کشاورزی و هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی باغی تنها ۳۹۲ حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری دارد که کفاف آبیاری ۱۰هزار هکتار از این مساحت را می‌دهد.

او می‌افزاید: حدود ۷۷۱حلقه چاه بدون پروانه نیز در این شهرستان وجود دارد که اغلب آن‌ها سی یا چهل سال قبل حفر شده‌اند.

در اواخر دهه هشتاد امور آب(آب‌ منطقه‌ای) طی فراخوان و ثبت‌نام چاه‌های حفر شده پیش از سال ۱۳۸۵ را فرم یک و چاه‌های بعد از این تاریخ را فرم پنج می‌نامد.

چاهی که برای کشاورزان نظرآباد کنده‌شد

چاهی که برای کشاورزان نظرآباد کنده‌شد

شهرستان نظرآباد دارای ۲۷۸حلقه چاه فرم یک و ۴۹۳ حلقه‌چاه فرم پنج است و هر کدام از این دو دسته به‌ترتیب آب ۶هزار هکتار و ۴هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان را تامین می‌کند.

قرارگاه صیانت از بیت‌المال چاه‌های معاصر و موسوم به فرم پنج را پلمب و پر می‌کند تا از عواقب فرونشست زمین جلوگیری کند.

دهقان، کشاورز نظرآبادی می‌گوید: چرا بعد از چهل سال یاد این چاه‌ها افتاده‌اند، چاه زمین من به اشتباه فرم پنج محسوب شده و من از دیوان عالی کشور رای دارم که نشان می‌دهد چاه من قبل از سال ۸۵حفر شده‌است.

او می‌افزاید: تاریخ ۹۰درصد چاه‌های فرم پنج به اشتباه بعد از سال ۸۵ ثبت شده‌ است و تعداد زیادی از کشاورزان دیگر نیز مشکل مشابه من را دارند و موفق شده‌اند از دیوان حکم بگیرند.

راهی به ترکستان

راهی به ترکستان

حدود ۱۵۰۰ تا دوهزار کشاورز در شهرستان نظرآباد درگیر این مشکل هستند و چاه‌های آب یکی پس از دیگری پلمب می‌شود بدون آن‌که جایگزین مناسبی برای آبیاری اراضی درنظر گرفته شده باشد و تنها حق دارند.

حتی باتوجه به مشکلات حقوقی تبصره چهار ماده یک اراضی کشاورزی، کشاورزان اجازه احداث دامداری و گلخانه را نیز تا اطلاع ثانوی نخواهند داشت و عملا باید با این دو شغل جایگزین هم خداحافظی کنند.

کشاورزان در طول شبانه روز تنها می‌توانند ۲۵ تا ۳۰ مترمکعب آب از چاه‌های فرم یک برداشت کنند که فقط نیم تا یک هکتار را سیراب می‌کند.

نوک پیکان امنیت کشاورزی نظرآباد را نشانه می‌رود

نوک پیکان امنیت کشاورزی نظرآباد را نشانه می‌رود

علی حدادی، نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد می‌گوید: دبی آب یک زمین هفتاد هکتاری در نظرآباد تنها برای یک هکتار آن مناسب است و امنیت محصولات این زمین را به‌خطر انداخته است.

او با بیان اینکه همین مسئله پلمب چاه‌های آب باعث شد تا ۳هزار اصله درخت در شهرستان نظرآباد از بین برود،گفت: از استاندار البرز می‌خواهیم که این موضوع را به‌صورت جدی پیگری کند.

راهی که اشتباه رفتیم

راهی که اشتباه رفتیم

جالب‌تر آن‌که نظرآباد مهد کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم و کلزا است و نسبت به شهرستان همجوار خود ساوجبلاغ سطح کشت بسیار بیشتری دارد.

اما با این وجود طبق آمار‌ رسمی شهرستان ساوجبلاغ هزار و ۴۴۰ حلقه چاه پروانه‌دار دارد و آمارهای غیر رسمی حاکی از وجود ۶هزار حلقه چاه غیرمجاز یعنی تقریبا معادل شش برابر کل چاه‌های نظرآباد است.

عباسی کشاورز دیگر نظرآباد می‌گوید: اگر مسئولان می‌خواهند سفره‌های آب زیرزمینی نجات پیدا کند چرا سراغ ساوجبلاغ که کشاورزی کمتر و چاه‌های بیشتری دارد نمی‌روند؟

چوب حراج به اراضی کشاورزی/ آب‌ درمانی نظرآباد یا بازگشت به نقطه اول؟

چوب حراج به اراضی کشاورزی/ آب‌ درمانی نظرآباد یا بازگشت به نقطه اول؟

چاه آبی که راه گلوی کشاورزی نظرآباد را بسته است، ده‌ها کشاورز این شهرستان را مستاصل کرده و چاره‌ای را جز فروش اراضی پیش روی آنان باقی نگذاشته‌است.

وقتی کشاورز نمی‌تواند از طریق فروش محصولات خود معیشتش را تامین کند مجبور به واگذاری زمین خود به دلالان خواهد شد تا جایی که گویا از آغاز طرح پلمب چاه‌ها، ۳۵۰هکتار از اراضی کشاورزی نظرآباد فروخته شده‌ و این یعنی عاملی جدید برای کاهش تولید محصولات کشاورزی و افزایش ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی زراعی تراشیده‌ایم.

این دور باطلی که از چاه‌آب می‌جوشد، خشک نخواهد مگر آن که مسئولان امر به‌دنبال راه‌حلی منطقی برای تامین آب کشاورزی نظرآباد باشند تا باز هم جوانه‌ها به زمین لبخند بزند و خوشه‌های طلا نوید رنگ خورشید را به‌یاد آورند.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
رضا
۱۰:۲۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
کو گوشه شنوا چاهای فرم یک شدن فرم ۵ و چاهای فرم ۵ شدن فرم یک