در منطقه هور سه راهی ۲ هزار هکتار کانون فعال ریزگرد بود که با پروژه‌هایی که تعریف و اجرا شد، تا حدود زیادی این کانون فوق بحرانی مهار شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت الله جلیلیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندر ماهشهر گفت: در منطقه هور سه راهی که در محور بندر ماهشهر-امیدیه و بندر ماهشهر-رامشیر واقع است ۲ هزار هکتار کانون فعال ریزگرد داشتیم که با پروژه‌هایی که تعریف و اجرا شد، تا حدود زیادی این کانون فوق بحرانی مهار شده است.

او افزود: با تحقیقات و مطالعاتی که انجام شد، ۴ پروژه برای مهار ریزگرد‌ها تعریف کردیم. با اجرای ۲ پروژه درختکاری ۱۲۰ هکتاری و ۸۰۰ هکتاری و پروژه ۱۰۰ هکتاری در قالب بوته کاری سعی کردیم این کانون ریزگرد را مهار کنیم.

جلیلیان بیان داشت: پروژه ۵۰۰ هکتاری و غیر بیولوژیک نیز در قالب احداث گوراب در این منطقه اجرا شد. در مناطقی که نمی‌توانیم به دلیل جنس خاک، شوری خاک و یا در دسترس نبودن آب پوشش گیاهی را مستقر کنیم، از پروژه‌های غیر بیولوژیکی استفاده می‌کنیم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندر ماهشهر ادامه داد: در ادامه ۲ هزار هکتار از این منطقه را نیز قرق اعلام کردیم که این موضوع به رشد پوشش گیاهی و تثبیت خاک کمک به سزایی کرد.

این مقام مسئول گفت: سال ۱۳۹۷ بحث استفاده از گوراب‌ها با الهام گیری از طبیعت منطقه مطرح شد. برای اولین بار در استان خوزستان، این پروژه توسط اداره منابع طبیعی بندر ماهشهر تعریف شد و آن را در حاشیه جاده بندر ماهشهر به رامشیر (سمت چپ جاده) که یکی از کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار در منطقه بود، اجرایی کردیم.

او اظهار داشت: با توجه به بارش‌های خوبی که امسال در منطقه رخ داد، اکثر گوراب‌های حفر شده در کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی آبگیری شد و در حاشیه این گوراب‌ها پوشش گیاهی شورگز رشد کرده که در تثبیت دائمی خاک تاثیر زیادی دارد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.