کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بمنظور پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها از خانواده‌ها خواست: از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسین مردانی کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو و خانه تکانی مناز، بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در خصوص پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از شوینده‌ها و پاک کننده‌های خانگی تاکید کرد.

او افزود: ‏داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را باید دور از دسترس کودکان، در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه داری شود. ‏


بیشتر بخوانید


مردانی اضافه کرد: همچنین توصیه می‌شود، ‏قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی کرد. ‏

او با بیان اینکه، الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی کننده قابلیت اشتعال دارند افزود: از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش و قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کمد‌های زیر ظرف‌شویی اجتناب شود چرا که خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است. ‏

مردانی خاطر نشان کرد: ‏در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده ابتدا برچسب روی بسته بندی مطالعه شود سپس در و پنجره‌ها را بازکنید تا هوا به‌خوبی در محیط جریان داشته باشد.

او همچنین توصیه کرد: هنگام استفاده از مواد سفیدکننده و یا جرم بر در سرویس‌های بهداشتی، درب و پنجره را باز گذاشته و هواکش را روشن نمایید و پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چراکه گاز‌های تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.

مردانی گفت: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

او ادامه داد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید و در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسید‌ها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید، این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار