سهیلا خسروی گفت: کمبود ذخایر خونی این استان در تعطیلات نوروز تشدید شده بنابراین جراحی‌های غیراورژانسی تا ۲۰ فروردین لغو شود.

سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: تصادفات جاده‌ای همواره وجود دارد که این عوامل سبب می‌شود مصرف خون و فرآورده‌های خونی در عید بالاتر از دیگر ایام سال باشد که در این راستا از بیمارستان‌ها درخواست شده تا در این زمینه همکاری‌های لازم انجام دهند.

او افزود: میزان ذخایر خونی سیستان و بلوچستان نامطلوب است و در تعطیلات نوروزی هم با مشکل و معضل بیشتری درگیر هستیم و تقریبا در حد سه روز نیاز استان آن هم نه برای همه گروه‌های خونی ذخیره داریم.

مدیرکل انتقال خون‌سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون هم نیازهای این استان را از استان‌های معین تامین کرده‌ایم چراکه میزان خونگیری در داخل منطقه پاسخگوی نیاز نیست تصریح کرد: با توجه به اینکه به عید نوروز نزدیک می‌شویم تعطیلات این عید همواره با مشکل و معضل بیشتری درگیر بودیم و مطمئنا وضعیت وخیم می‌شود.

او با اشاره به اینکه فعلا وضعیت سیستان و بلوچستان از لحاظ ویروس کرونا آبی اعلام شده و ممکن بوده سفرهای زیادی در نوروز به این استان انجام شود و هنوز ممنوعیت سفر اعلام نشده بیان کرد: در فصل برداشت باقلا هستیم و تعداد مبتلایان بیماری فابیسم در این منطقه زیاد است که آن‌ها هم معمولا خونریزی دارند و نیازمند به دریافت واحدهای خونی که سبب افزایش چند برابری مصرف در منطقه می‌شود.

خسروی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای ترغیب مردم به اهدا خون انجام و در همین ماه فقط پنج پویش برگزار شده که باز هم با استقبال چندانی رو به رو نشد تاکید کرد: دلیل عدم تمایل مردم به اهدا خون می‌تواند نگرانی از شیوع ویروس کرونا باشد به ویژه با شیوع کرونای انگلیسی که امکان ابتلا کودکان هم وجود دارد.

او  با اشاره به اینکه به دلیل کرونا انگلیسی مردم از خانه‌ها بیرون نمی‌آیند و به همین دلیل میزان مراجعات به پایگاه‌های اهدای خون سیستان وبلوچستان هم کاهش یافته بیان کرد: تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل در پایگاه‌های انتقال خون رعایت و مردم نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تمام کشور برای استان خون می‌فرستند خاطرنشان کرد: شبکه خون‌رسانی کل کشور در ستاد مرکزی تهران کمک‌های زیادی به این استان دارد چراکه با تولیدات داخل منطقه امکان پاسخگویی کل نیاز را نداریم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار