با همه گیری ویروس کرونا موضوع بدنامی اجتماعی در ارتباط با فرد، افراد و یا مکان‌هایی که با کرونا ویروس ارتباط دارند به یک دغدغه مهم اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با همه گیری عالم گیر ویروس کرونا و گســترش روزافزون ترس و نگرانی مردم، موضوع بدنامی اجتماعی در ارتباط با فرد، افراد و یــا مکان‌هایی که با کرونا ویروس ارتباط دارند به یک دغدغه مهم اجتماعی تبدیل شده است. در راســتاى این اهمیت، راهنمای مشترک یونیسف و سازمان جهانی بهداشت برای اجتناب از بدنامی اجتماعی ناشى از کرونا تهیه شد که در ٢٤ فوریه ٢٠٢٠، توسط مرکز برنامه هاى ارتباطات دانشگاه جانز هاپکینز منتتشر شد . مخاطب این راهنما دولت، رســانه‌ها و نهاد‌های محلی درگیر ویروس جدید کرونا (کووید-۱۹) است. مؤسسه عالى پژوهش تأمین اجتماعی در گزارش خود از سرى گزارشهاى سیاستى در خصوص بحران کرونا به این موضوع پرداخته است.

بدنامی (انگ) اجتماعی چیست؟

در حوزه ِ‌های مرتبط با مســائل سلامت و بهداشــت، بدنامی اجتماعی به ارتباط منفی بین (با) فرد یا گروهی از افراد گفته میشود که ویژگی‌ها یا بیماری خاصی دارند. در زمان شیوع بیماری، این بدنامی ممکن اســت به معنای برچسب خوردن افراد، رفتار‌های کلیشه ای و تبعیض آمیز با آن‌ها و یا تجربه از دست رفتن شأن اجتماعی‌شان به دلیل ارتباط با یک بیماری خاص باشد.

این چنین رفتار‌هایی میتواند علاوه بر شخص بیمار، روی پرستاران، خانواده، دوستان و اجتماع آن‌ها نیز تأثیر منفی بگذارد. حتی افرادی که بیمار نیستند، اما خصوصیات مشترکی با افراد بیمار دارند نیز ممکن است دچار این بدنامی شوند. شیوع کووید-۱۹ موجب تحریک بدنامی اجتماعی و رفتار تبعیض آمیز با افراد از نژاد‌های خاص و همچین همۀ کسانی شده است که به نوعی با ویروس در ارتباط بوده اند.

چرا کووید-۱۹ تا این اندازه موجب بدنامی (انگ) می‌شود؟

میزان بدنامی مرتبط با کووید-۱۹ بر پایه ســه عامل اصلی است: ۱) کووید-۱۹ یک بیماری جدید است که بسیاری از جنبه‌های آن هنوز ناشناخته است. ۲) ما اغلب از چیز‌های ناشناخته میترسیم. ۳) کار بسیار ساد‌ه ای است که این ترس را به دیگران ارتباط دهیم. این موضوع قابل درک اســت که ســردرگمی، اضطراب و ترس در بین عموم مردم وجود دارد، اما متاسفانه این عوامل باعث تحریک رفتار‌های نامناسب می‌شوند.

تأثیر این بدنامی (انگ) چیست؟

این بدنامی می ِ تواند انسجام اجتماعی را تضعیف کرده و باعث انزوای ِ اجتماعی ِ احتمالی گروهی از افراد شود که ممکن است به وضعیتی منجر شــوند که در آن حتی احتمال پخش ویروس بیشــتر شود (و نه کمتر) این کار ممکن است به مشکلات بهداشتی شدیدتر و دشواری‌های عدیده تری در کنترل شیوع بیماری ختم شود.

بدنامی میتواند:

• باعث شود افراد به دلیل ترس از رفتار تبعیضآمیز بیماریشان را مخفی کنند.

• مانع از تالش سریع افراد برای مراقبت‌های بهداشتی شود.

• آن‌ها را از اتخاذ رفتار‌های سالم دلسرد کند.

چگونه با بدنامی (انگ) اجتماعی مقابله کنیم؟

شواهد به وضوح نشان میدهد که بدنامی و ترس از بیماری‌های واگیردار مانع از پاسخگویی به این بیماری می‌شود. آنچه در این شرایط مفید است اعتماد به مراکز خدماتی و مشاوره ِ‌ای قابل اطمینان، همدردی با مبتلایان، شناخت دقیق بیماری و به کارگیری اقدامات مؤثر و عملی است تا مردم بتوانند از خود و عزیزانشان مراقبت کنند.

نحوه صحبت کردن ما با افراد در مورد این بیماری در کمک به آن‌ها در جهت اقدامات مؤثر و نبرد علیه بیماری و جلوگیری از دامن زدن به ترس و بدنامی بسیار مهم است. الزم است محیط مناسبی به وجود آید که بتوان در آن به طور شفاف، صادقانه و مؤثر در مورد بیماری و تأثیر آن بحث کرد.

در اینجا به چند نکته در مورد نحوه مقابله با این مشکل و جلوگیری از بدنامی اجتماعی اشاره میکنیم؛

•کلمات مهم هستند: باید‌ها و نبایدها، هنگام صحبتکردن در مورد ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹)

•نقش خود را ایفا کنید: ایده‌های ساده برای دورکردن این بدنامی

•نکات مهم در ارتباط و پیام‌ها

کلمات مهم هستند

هنگام صحبت کردن در مورد بیماری کرونا، برخی کلمات (برای مثال موارد مشکوک به ابتلا، قرنطینه کردن و ... ) و به طور کلی زبان مورد استفاده ممکن است معنایی منفی برای افراد داشته باشد و باعث بدتر شدن دیدگاهشان نسبت به بیماری شــود. این کلمات میتوانند باعث تداوم کلیشه‌ها و فرضیه‌های منفی موجود در افراد شود، اطلاعات نادرست بین بیماری و عوامل دیگر را تحکیم کنند، موجب ایجاد ترس در افراد شوند و باعث شوند نسبت به مبتلایان دیدی منفی داشته باشیم.

این کار میتواند باعث دور شــدن مردم از آزمایشــات و قرنطینه شدنشان شــود. ما زبان انگیزشی را در تمامی کانال‌های ارتباطی، شامل رسانه‌ها پیشنهاد میکنیم که به مردم احترام بگذارد و باعث قوی تر شدن آن‌ها شود. کلمات استفاده شده در رسانه‌ها بسیار مهم هستند، زیرا این کلمات، زبان جامعه را در مورد ویروس جدید کرونا (کویید-۱۹) شکل میدهند. الفاظ منفی میتواند بر روی نگرش و رفتار مردم نسبت به افراد مشکوک به ابتال به ویروس جدید کرونا (کووید-۱۹) مبتلایان و خانواده هایشان و جوامع مبتلا تأثیر منفی بگذارد.

مثال‌های ملموس زیادی وجود دارد که نشان میدهد بهره ِ گیری از زبان جمعی مناسب و اصطالحات تخصصی مثبت چگونه میتواند به کنترل بیماری‌های بومی گیر و فراگیر نظیر ویروس HIV، سل و آنفلوانزای H۱N۱ کمک کند. برای مثال برنامه مشترک سازمان ملل علیه بیماری ایدز به جای عبارات "قربانیان ایدز" و "نبرد علیه ایدز" به ترتیب از عبارات "افرادی که با ایدز زندگی میکنند" و "واکنش به ایدز" استفاده میکند.

نقش خود را ایفا کنید

دولت ها، شهروندان، رسانه ها، افراد با نفوذ و جوامع نقشی بسیار مهمی در جلوگیری از بدنامی مردم چین و به طور کلی آسیا دارند. همه ما باید هنگام صحبت کردن در رسانه‌های اجتماعی و سایر تریبون‌های ارتباطی آگاهانه و مدبرانه صحبت کنیم و رفتاری حامیانه در برابر ویروس کرونا از خود نشان دهیم.

در اینجا چند مثال و نکته را در مورد اقدامات احتمالی در مقابله با عقاید بدبینانه ذکر میکنیم:

انتشــار حقایق: بدنامی میتواند با دانش ناکافی در مورد نحوه گسترش و درمان ویروس کرونا و نحوه پیشگیری از ابتلای ســایرین افزایش پیدا کند. در پاســخ به اینگونه رفتارها، اطلاعات دقیقی را از کشور‌ها و مناطق آلوده، آسیب پذیری افراد و گروه‌ها در برابر کووید-۱۹، راه‌های درمان آن و نهاد‌های ارائه دهنده خدمات بهداشتی جمع آوری، یکپارچه و ارائه دهید. با زبان ساده مسائل را توضیح دهید و از اصطلاحات تخصصی و پزشکی پرهیز کنید. رسانه‌های اجتماعی مکان مناسبی هستند که شما با هزینه های کم به تعداد زیادی از افراد دسترسی دارید. (برای مثال کشور نیجریه در هنگام انتشار بیماری ابوال در سال ۲۰۱۴ که ۳ کشور دیگر را نیز در غرب آفریقا درگیر کرد، افرادی را مأمور کرد تا اطلعاعات صحیح را در فیسبوک و توییتر به اشتراک بگذارند و در این کار بسیار هم موفق بود.)

درگیر کردن افراد بانفوذ در جامعه: از شــخصیت‌های پرنفوذ مانند رهبران مذهبی بخواهید تا در مورد افرادی که انگ خورده ِ اند و نحوه حمایت از آن‌ها صحبت کنند، و از بازیگران، هنرمندان و ورزشکاران قابل احترام جامعه بخواهید تا پیام‌هایی را منتشــر کنند که این بدنامی را کاهش میدهد. مخاطبان مورد نظر این پیام‌ها باید با دقت بررســی شوند و افراد معروفی درگیر مسئله باشند و از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی با مخاطبان که برای انتشار این اطالعات انتخاب می‌شوند باید شخصا تناسب داشته باشند.

صدا، داستان و تصاویر افرادی از محل زندگی خودتان را پخش کنید که ویروس جدید کرونا را تجربه کرده اند و شرایطشــان بهبود پیدا کرده اند و یا عزیزانشــان را تا بهبودی کامل حمایت کردهاند و تأکید کنید که اکثر افراد مبتلا به کووید-۱۹ بهبود می یابند. علاوه بر این یک "کمپین قهرمان" برای قدردانی از پرستاران و کارکنان بخش بهداشت تشکیل دهید که ممکن اســت جامعه به دلیل تماسشان با مبتلایان، از آن‌ها هراس داشته باشد. نیرو‌های داوطلب جامعه نیز نقش مهمی در کم کردن این برنامه بدنامی ایفا میکنند.

اطمینان پیدا کنید که از نژاد‌های متفاوت مواردی را نشان میدهید، تمامی مطالب باید نشان دهند که جوامع مختلف تحت تأثیر این ویروس هستند و همگی با هم برای جلوگیری از انتشار کووید-۱۹ همکاری میکنند. اطمینان حاصل کنید که فونت ها، نماد‌ها و اشکال خنثی هستند و به طور ضمنی به گروه خاصی اشاره نمیکنند.

روزنامه نگاری اخلاقی: گزارش‌های ژورنالی که بیش از حد روی رفتار افراد و مسئولیت بیماران در انتشار ویروس کووید- ۱۹ تمرکز میکند میتواند منجر به افزایش بدنامی افراد مبتلا شود. برای مثال برخی از رسانه‌ها روی محل اولیه به وجود آمدن کووید-۱۹ تمرکز کردند و سعی کردند اولین بیمار در هر کشور را شناسایی کنند. تأکید بر تالش‌ها برای پیدا کردن واکسن و درمان این بیماری نیز میتواند ترس از بیماری را افزایش دهد و این حس را منتقل کند که ما در متوقف کردن آن ناتوان هستیم. در عوض روی محتوا‌هایی تمرکز کنید که اقدامات اولیه برای جلوگیری از سرایت بیماری را نشان میدهد، در مورد علائم کووید-۱۹ بحث میکند و زمان مناسب برای مراجعه به نهاد‌های درمانی را به شما اعلام میکند.

به گروه‌ها و کمپین‌ها ملحق شوید: کار‌های خالقانه زیادی برای مقابله با بدنامی (انگ) کرونا انجام میشود. خیلی مهم است که به این فعالیت‌ها بپیوندید تا یک جنبش و فضای مثبت به وجود آید که نشانگر توجه و همدردی با جامعه است.

نکات مهم در ارتباط و پیام‌ها

نبوه اطلاعات و شایعات نادرست سریع تر از خود بیماری کرونا ویروس جدید در حال انتشار است. این کار به تأثیرات منفی، شامل بدنامی و رفتار تبعیض آمیز نسبت به ساکنان نواحی آلوده منجر میشود. ما به اطلاعات یکپارچه و شفاف برای حمایت از جوامع و افراد آلوده به این بیماری نیاز داریم.

انبوه اطلاعات و شایعات نادرست به بدنامی و رفتار تبعیضآمیز کمک میکنند که باعث جلوگیری از اقدامات مؤثر می‌شود.

_اطلاعات نادرســت را تصحیح کنید و در عین حال تأیید کنید که احساســات و رفتار‌های بعدی افراد واقعی هستند، اگرچه فرضیه بنیادی اشتباه است.

_اهمیت پیشگیری، اقدامات نجاتبخش و تست و درمان فوری را برجسته کنید.

اتحاد جمعی و همکاری جهانی برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس الزم است و نگرانی‌های جوامع را کاهش خواهد داد.

_روایت‌های همدردانه یا داســتان‌هایی از تجربه‌های انسان دوســتانه و جنگ افراد درگیر با ویروس جدید کرونا را به اشتراک بگذارید.

_حمایت خود را از کســانی که در خط مقدم مبارزه با شیوع کرونا مشغول خدمترسانی هستند نشان دهید( کارکنان بخش بهداشت، نیرو‌های داوطلب، رهبران کشور‌ها و ...)

حقایق (و نه ترس) مانع انتشار ویروس جدید کرونا) کووید-۱۹) خواهد شد.

_حقایق و اطلاعات دقیق در مورد بیماری را به اشتراک بگذارید.

_با داستان‌های ساختگی مخالفت کنید.

_در انتخاب کلمات دقت کنید، شیوۀ بیان میتواند بر دیدگاه افراد تأثیر بگذارد) به باید‌ها و نباید‌ها در بخش بالا دقت کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار