بیشتر بخوانید


هایپر اسکرین بنز چییست؟

در این رقابت نفس‌گیر، مرسدس بنز نیز قصد دارد خود را هرچه بیشتر به ترند روز نزدیک‌تر کند و در عین نو‌‌آوری، عملکرد نمایشگر خودروهای خود را بهبود بخشد. از همین‌رو، چندی پیش مرسدس بنز از نمایشگر یک‌پارچه و غول‌پیکر ۵۶ اینچی با نام «هایپر اسکرین» رونمایی کرد که هم نقش پشت آمپر و هم نقش سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو را بازی می‌کند.

MBUX در برابر هایپراسکرین

سیستم اینفورتینمنت MBUX مرسدس بنز برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این سیستم یکی از کار‌آمدترین و مدرن‌ترین سیستم‌های سرگرمی و اطلاعات استفاده‌شده در خودروها تاکنون است و هایپر اسکرین به نوعی تداعی‌کننده‌ نسل دوم سیستم سرگرمی و اطلاعات MBUX مرسدس بنز است.

هایپر اسکرین که سراسر کنسول خودرو را در بر می‌گیرد، به‌زودی قرار است در سدان الکتریکی و لاکچری آینده‌ مرسدس بنز یعنی EQS برای اولین‌بار مورد استفاده قرار گیرد. در طراحی این سیستم، مرسدس بنز هیچ گونه تمایلی در استفاده از کلید‌های فیزیکی نشان نداده است و شاهد یک صفحه‌‌نمایش بسیار بزرگ هستیم که تماما لمسی است و از فرامین صوتی نیز پشتیبانی می‌کند.

درحقیقت، از نظر فنی فقط شاهد یک نمایشگر بسیار بزرگ و یک تکه نیستیم؛ بلکه نمایشگر سیستم هایپر اسکرین از چند صفحه‌‌نمایش تشکیل شده است که همه‌ آن‌ها، درون یک شیشه انحنادار قرار گرفته‌اند و به‌صورت یک‌پارچه دیده می‌شوند و تمامی داشبورد را می‌پوشانند.

بر اساس اطلاعات و تصاویر منتشرشده، شاهد استفاده از حداقل سه نمایشگر هستیم: یک صفحه‌نمایش که پشت فرمان قرار گرفته است و اطلاعات لازم را به راننده نمایش می‌دهد، یک نمایشگر در قسمت میانی داشبورد که مربوط به سیستم اینفورتینمنت است و نمایشگر بعدی نیز دقیقا در مقابل سرنشین کنار راننده تعبیه شده است.

هایپر اسکرین چه معنایی دارد؟

مرسدس بنز هنگام رونمایی از هایپر اسکرین، از اصطلاحی به نام «بدون لایه» برای توصیف این سیستم استفاده کرد. مقصود مرسدس بنز از استفاده از چنین واژه‌ای، عدم نیاز کاربر برای زیر و رو کردن منو‌های مختلف بود. از چنین واژه‌ای تنها نمی‌توان یک برداشت سطحی داشت؛ چراکه با پیشرفته‌شدن و توسعه فناوری‌های جدید برای خودرو‌ها، شاهد پیچیده‌ترشدن منو‌ها و سختی برقراری ارتباط با خودرو و سروکله‌زدن با منو‌های خودرو هستیم. این موضوع را باید در کنار حذف‌شدن دکمه‌های فیزیکی قرار دهید تا متوجه شوید که انجام اقداماتی ساده در تنظیمات خودرو، آن‌ هم هنگام رانندگی، چقدر می‌تواند سخت و حتی خطرآفرین باشد.

مرسدس بنز برای توصیف بیشتر هایپر اسکرین، این‌گونه به این موضوع اشاره کرد که تمامی برنامه‌ها و خواسته‌های کاربر به‌ صورت کاربردی در بهترین ‌جای ممکن در مقابل دیدگان کاربر خواهند بود. به طور مثال، اگر کاربر عادت داشته باشد در راه برگشت به خانه در عصر سه‌شنبه با شماره‌ خاصی تماس بگیرد، در همان موقع و همان روز، درخواستی برای تماس با آن شخص دریافت خواهد کرد. حال اگر جای راننده با کس دیگری در آن روز تغییر کند، دیگر با این پیشنهاد مواجه نخواهد شد و در صورت وجود پیشنهاد‌های دیگر که مطابق عادات آن کاربر هستند، با آن‌ها روبه‌رو خواهد بود.

اجزای تشکیل‌دهنده هایپر اسکرین

هایپر اسکرین از ۱۲ فعال‌کننده برای پاسخ‌های لمسی در زیر صفحه‌نمایش خود استفاده می‌کند. در شیشه محافظ این صفحه‌نمایش‌ها نیز از آلومینیوم سیلیکات استفاده شده است که مقاومت بیشتری در برابر خط و خش خواهد داشت. هم‌چنین خروجی‌های هوای آنالوگ نیز در انتهای هر طرف واقع شده‌اند که ترکیبی جذاب از حالت دیجیتالی و فیزیکی را ایجاد می‌کنند.

با این‌که هایپر اسکرین تا انتهای سال ۲۰۲۱ و تا معرفی مرسدس بنز EQS در هیچ خودرویی استفاده نخواهد شد، اما شاهد ارائه‌ نسخه جدید MBUX در مرسدس بنز اس کلاس جدید که در اواخر سال ۲۰۲۰ رونمایی شد، خواهیم بود. ارتقاء سیستم اینفورتینمنت، قابلیت ذخیره اطلاعاتی را که راننده و سرنشینان ترجیح می‌دهند در آن حالت باشند، می‌دهد. 

به طور مثال، تنظیمات صندلی‌ها، رنگ نورپردازی داخلی، ایستگاه رادیویی موردعلاقه و بسیاری امکانات دیگر، شخصی‌سازی و ذخیره‌ ‌خواهند شد. تنظیمات ذخیره‌شده نیز با استفاده از ویژگی‌های امنیتی جدید، قابلیت فعال و غیرفعال‌شدن را دارند و حتی این امکان وجود خواهد داشت که این تنظیمات را در سایر خودروهای مرسدس بنز بارگذاری کرد. برای تنظیمات امنیتی نیز المان‌هایی نظیر حس‌گر اثر انگشت در صفحه‌نمایش اصلی و شناسایی صدا به صورت استاندارد وجود دارند؛ هم‌چنین می‌توان از پین‌ نیز به عنوان رمز عبور استفاده کرد. این امکان نیز برای کاربران فراهم خواهد شد که سیستم تشخیص چهره را نیز که از طریق دوربین‌هایی در کابین مهیا شود، سفارش دهند.

کلام آخر

در انتها نیز نباید از این نکته منفی غافل شد که استفاده از صفحه‌نمایش‌های غول پیکر، بدون وجود سیستم‌هایی که در حال پایش تمرکز راننده بر جاده هستند، چه‌قدر می‌تواند خطرناک باشد؛ مطمئنا در چنین اتومبیل‌هایی، هنگامی که راننده سرگرم استفاده از این نمایشگر‌های بزرگ و زیبا است، درصد خطا و بروز تصادفات خطرناک زیاد خواهد شد.

طبق مطالعات انجام‌شده توسط AAA، (بنیاد ایمنی ترافیک) ازدیاد سیستم‌های اینفورتینمت جدید در خودروهای جدید موجب افزایش خطر تصادف و حواس‌پرتی مخصوصا در راننده‌های مسن‌تر خواهد شد.

به گفته مرسدس بنز، سیستم بدون لایه مرسدس بنز می‌تواند از میزان حواس‌پرتی راننده هنگام کار با سیستم اینفورتینمنت خودرو بکاهد که البته خود این ادعا نیز راهی طولانی برای اثبات دارد. به گفته‌ سجادخان، عضو هیئت مدیره مرسدس بنز و مدیر ارشد فناوری در نسل جدید MBUX، هدف از این پروژه، طراحی سیستمی بدون ایجاد حواس‌پرتی برای راننده و عدم ایجاد سیستمی پیچیده بود. هم‌چنین هدف کمپانی بنز، ساخت بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش در صنعت خودرو نبود؛ بلکه هدف، توسعه صفحه‌نمایش ویژه‌ای با نسبت ابعاد و کارایی بالا، همراه با رابط کاربری کاربرپسند بود.

حال با این توصیفات و ویژگی‌های ذکرشده از سیستم جذاب و جدید مرسدس بنز، باید منتظر ماند و دید این سیستم در عمل تا چه حد موثر واقع خواهد شد و آیا می‌تواند دید ما را نسبت به سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی خودروها متحول کند یا خیر.