چطور تبلیغات گوشی آیفون را خاموش کنیم؟/ روش‌های بستن تبلیغات ضد ردیابی در آیفون

در این گزارش نحوه مسدود کردن نمایش تبلیغات و ردیابی مربوط به تبلیغات کاربران در گوشی‌های آیفون شرح داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا تا به حال متوجه شده اید که برنامه‌های آیفون اطلاعات مربوط به شما را جمع آوری و بارگذاری می‌کنند؟ بعضی از تبلیغات با همین اطلاعات به سمت دستگاه شما ارسال می شوند.

همانطور که می‌دانیم، داده‌ها این روز‌ها موارد بسیار ارزشمندی هستند. اگر از تلفن، لپ تاپ یا هر نوع دستگاه محاسباتی استفاده می‌کنید (مگر اینکه یک متخصص امنیت یا یک هکر رده بالا باشید و به ابزار‌های پیشرفته مسدود کننده دسترسی داشته باشید)، با مشارکت در بازاریابی و سایر اطلاعات، هزینه برنامه‌ها را به شرکت‌های تامین کننده پرداخت می‌کنید.

مخصوصا کاربران آیفون، که از این امر در امان نیستند. البته اپل تغییراتی قابل توجهی در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خود ایجاد کرده است، اما هنوز بهترین ایده این است که خودتان مراقبت از داده‌های خود را به عهده بگیرید. چند روش ساده برای به حداقل رساندن میزان ردیابی مکان شما، وجود دارد. که در این گزارش به آن ها خواهیم پرداخت.

خاموش کردن تبلیغات شخصی و مبتنی بر مکان

بستر تبلیغاتی اپل شما را ردیابی نمی‌کند، بدین معنا که داده‌های کاربر یا دستگاه جمع آوری شده از برنامه‌های شما را، با کاربر یا داده‌های دستگاه جمع آوری شده از اشخاص ثالث، برای اهداف تبلیغاتی پیوند نمی‌دهد و داده‌های کاربر یا دستگاه را با کارگزاران داده به اشتراک نمی‌گذارد.

با این حال، داده‌های متنی، مانند اطلاعات مربوط به دستگاه شما، مکان‌تان، جستجو‌های اپ استور شما و آنچه در اخبار اپل خوانده‌اید، قابل جمع آوری است که با خاموش کردن تبلیغات شخصی و مبتنی بر مکان، می‌توانید تا حدودی از شر تبلیغات خلاص شوید.

خاموش کردن تبلیغات شخصی سازی شده

برای خاموش کردن تبلیغات شخصی شده، برنامه تنظیمات (Settings) خود را باز کنید، حریم خصوصی (Privacy) را انتخاب کرده و تقریبا به انتهای فهرست در پایین بروید و تبلیغات اپل (Apple Advertising) را انتخاب کنید و تبلیغات شخصی (Personalized Ads) را خاموش کنید.

بستن تبلیغات ضد ردیابی در آیفون

خاموش کردن تبلیغات مبتنی بر مکان

برای خاموش کردن تبلیغات مبتنی بر مکان به تنظیمات (Settings) بروید، حریم خصوصی (Privacy) را انتخاب کنید و بعد در همان بالای صفحه، خدمات موقعیت مکانی (Location Services) را پیدا کرده و انتخاب کنید؛ و سپس خدمات موقعیت مکانی را خاموش کنید.

همچنین در این صفحه می‌توانید برای حذف تبلیغات ناخواسته آیفون که از موقعیت جغرافیایی شما استفاده می‌کند، دسترسی به چندین برنامه خود مانند اپ استور و نقشه‌ها را تغییر دهید و یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید، طوری که مثلا در برنامه اپ استور، تنظیم کنید موقعیت مکانی اجازه نداشته باشد فعال باشد یا دفعه بعد سوال کنید یا فقط هنگام استفاده از این برنامه بتواند از موقعیت مکان شما استفاده کند.

همچنین، توجه داشته باشید که همچنان می‌توانید از ویژگی یافتن تلفن من (Find My Phone) استفاده کنید، این ویژگی به طور موقت خدمات موقعیت مکانی شما را فعال می‌کند.

تست امنیت گوشی آیفون

اگر می‌خواهید ببینید که تلفن شما به چه میزان محافظت شده است، می‌توانید تست پانوپتی کلیک ( Panopticlick test)  را امتحان کنید. این تست چند مورد از جمله اثر انگشت دستگاه را کنترل می‌کند و پاسخ می‌دهد. این تست پس از اجرا روی آیفون ۱۱ اپل و برای جلوگیری از ردیابی تبلیغات، مسدود کردن ردیاب‌های نامرئی و محافظت در برابر اثر انگشت، نتیجه "حفاظت جزئی" را برگرداند.

قفل کردن مرورگر SAFARI

اگر از مرورگر سافاری در آیفون خود استفاده می‌کنید، چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای امنیت بیشتر آن، انجام دهید. برای این کار، به تنظیمات (Settings) بروید. سافاری (Safari) را انتخاب کنید و به پایین پیمایش کنید تا حریم خصوصی و امنیت (Privacy & Security) را پیدا و انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که تصمیم گیری برای موارد ارائه شده در این گزارش بر عهده شما است، به عنوان مثال بسته به تصمیم و سلیقه و کاری که انجام می دهید و تصمیم که دارید باید تنظیمات را برای خودتان شخصی سازی کنید.

چطور تبلیغات آیفون را خاموش کنیم؟

در ادامه برای جلوگیری از جابجایی (ردیابی) بین سایت (Prevent Cross-Site Tracking) را روشن کنید. این کار باعث می‌شود که تبلیغ کنندگان و سایر ارائه دهندگان محتوا نتوانند شما را از یک سایت به سایت دیگر هدایت کنند.

مسدود کردن همه کوکی ها (Block All Cookies) را روشن کنید. با این کار کوکی‌های جمع آوری شده توسط وب سایت‌های مختلف مسدود می‌شوند. کوکی‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد نحوه استفاده از سایت، اطلاعاتی که در آن قرار می‌دهید و موارد دیگر را جمع آوری کنند. با مسدود کردن کوکی‌ها، به راحتی از جمع آوری اطلاعات جلوگیری می‌کنید.

البته در عین حال، احتمالاً کار را برای خودتان سخت خواهید کرد، چون بازدید‌های شما از سایت‌ها ثبت نمی‌شود و در نتیجه کار‌هایی که قبلاً انجام می‌دادید، مثل گوش دادن به یک فهرست پخش یا شخصی سازی سایت یا ذخیره رمز عبور و ... دیگر امکان پذیر نیست. البته باید بدانید که اگر به برخی سایت‌ها اجازه جمع آوری کوکی‌ها را ندهید ممکن است از ورود شما به سایت جلوگیری کنند و اینجاست که انتخاب با شما است.

خاموش کردن تازه سازی برنامه‌های پس زمینه

همچنین شما می‌توانید تازه سازی برنامه‌های پس زمینه را هم خاموش کنید. طبق بیانیه اپل دلیل روشن بودن، رفرش برنامه‌های پس زمینه (Background App Refresh)، اجازه دادن به برنامه‌های پس زمینه (برنامه‌هایی که در حال حاضر با آن کار نمی‌کنید، اما فعال هستند) برای بررسی به روزرسانی‌ها و محتوای جدید است.

مثلا وقتی در برنامه دیگری هستید، اگر در پیام رسان واتساپ پیامی دریافت کنید به صورت خودکار برنامه آپدیت شده و پیام‌های جدید را دریافت خواهید کرد.

اما در کل برخی اپلیکیشن‌ها از این قابلیت تازه سازی استفاده می‌کنند و داده‌های ردیابی قابل فروش را جمع آوری کرده و آن داده‌ها را حتی در صورت عدم استفاده از آن برنامه، انتقال می‌دهند. جالب است که بدانید قابلیت رفرش برنامه‌های پس زمینه در آیفون‌ها به صورت پیش فرض روشن است، اما خاموش کردن آن کار چندان سختی نیست.

برای خاموش کردن رفرش خودکار برنامه‌های پس زمینه در آیفون کافی است به تنظیمات (Settings) بروید و گزینه عمومی (General) را انتخاب کنید و سپس وارد تازه سازی برنامه پس زمینه (Background App Refresh) شوید.

روش های بستن تبلیغات ضد ردیابی در آیفون

در این قسمت فهرستی از همه برنامه‌هایی که از این ویژگی استفاده می‌کنند را مشاهده خواهید کرد. حالا "Background App Refresh" را در بالای صفحه پیدا کنید و وارد این قسمت شوید. سپس به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که به شما امکان می‌دهد این ویژگی را برای وای فای و داده تلفن همراه یا فقط برای وای فای فعال کنید یا می‌توانید آن را کاملاً خاموش کنید. پس از انتخاب گزینه خاموش در این قسمت، اگر به صفحه قبلی برگردید، خواهید دید که برنامه‌هایی که از این ویژگی استفاده می‌کردند، دیگر وجود ندارند.

البته ممکن است بخواهید انتخاب کنید که کدام برنامه‌ها می‌توانند در پس زمینه فعال باشند. در این صورت برخی از برنامه‌ها ممکن است درست کار نکنند. به عنوان مثال، برنامه گوگل فوتوز (Google Photos) به طور خودکار از دوربین شما پشتیبان تهیه نمی‌کند، مگر اینکه این ویژگی فعال باشد؛ بنابراین در صورت تمایل می‌توانید "Background App Refresh" را روشن بگذارید و سپس انتخاب کنید که کدام یک از برنامه‌های خاص را می‌خواهید خاموش کنید.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
گوشی آیفون بخاطر آمریکایی بودنش از بیخ مشکل داره
Iran (Islamic Republic of)
naser
۰۶:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
مشکل داره؟
شما نخر