استاندار گیلان بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی این استان برای رشد بیش از پیش صادرات تأکید کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع، استاندار گیلان شب گذشته در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای مبادلات مرزی استان، نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی این استان برای رشد بیش از پیش صادرات را مورد تأکید قرار داد.

او با اشاره به هدفگذاری ۷۲۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی از استان گیلان برای سال آینده گفت: مرز تا آخرین روز سال، باید برای انجام فرآیند‌های صادرات، به صورت شبانه روزی فعال باشد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه گیلان شرایط نقش آفرینی در افزایش توسعه صادرات و تولید ناخالص ملی را داراست، افزود: سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران، می‌توانند نقش موثری در توسعه اهداف صادراتی گیلان ایفا کنند.

زارع وجود ۲۷۰ کیلومتر نوار ساحلی، راه‌های ارتباطی زمینی و دریایی، شبکه ترکیبی حمل و نقل، بنادر آستارا، انزلی و به زودی دسترسی به کشور‌های مختلف با بازار مصرفی ۳۰۰ میلیون نفری با اتصال باقیمانده راه آهن رشت-بندرکاسپین را از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای گیلان عنوان کرد.

او ادامه داد: تفاوت معنادار رشد مثبت صادرات از گیلان، به سبب بهره مندی از این فرصت‌ها و تلاش تجار و بازرگانان فعال استان است.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: در ارتباط تصویری با استانداران کشور‌های همسایه همواره به جایگاه بازرگانان ماهر، علاقه‌مند و مورد اعتماد کشور‌های هدف اشاره می‌شود.

زارع افزایش ۴۶ درصدی حمل و نقل دریایی و رشد ۶۹ درصدی صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از گیلان را نشان از اهتمام جدی در بخش توسعه صادرات دانست و گفت: شناسایی و آسیب شناسی مقررات و ضوابط چالش آفرین در مسیر صادرات، در دستور کار قرار گرفته تا از طریق مراجع ملی نسبت به رفع آنها اقدام شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه هدفگذاری ۷۲۰ میلیون دلاری در بخش صادرات گیلان برای سال ۱۴۰۰ نیازمند همکاری و حمایت سازمان‌های ملی در بخش سخت‌افزاری و نرم افزاری و ارتقاء تجهیزات و امکانات است، افزود: حمایت از ایجاد پایانه گل و گیاه استان با کمک‌های بلاعوض یا یارانه تسهیلات، می‌تواند در این بستر نقش آفرین باشد.

زارع با اشاره به اینکه در سال گذشته علیرغم شیوع ویروس کرونا در گیلان لحظه‌ای صادرات متوقف نشد، اظهار داشت: انتظار می‌رود در شرایط مطلوب تر؛ شاهد تلاش بیش از پیش در انجام صادرات بی وقفه باشیم.

او با یادآوری اینکه باید مشکلات احتمالی بازرگانان از طریق اتاق بازرگانی به کارگروه تسهیل و رفع موانع و رونق تولید ارجاع تا برطرف شود، تصریح کرد: ایجاد زنجیره صادرات بزرگ مقیاس با نگاه سیستمی از مرحله تولید تا مصرف، مورد انتظار است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.