کارشناس بازار سرمایه گفت: باید به سهام‌داران بورس اطمینان خاطر داده شود و این اعتماد باعث کاهش رفتار هیجانی حقیقی‌ها می‌شود.

علی محمد علیزاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با خروج پول حقیقی‌ها از بورس تصریح کرد: خروج اخیر پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه به معنی خارج شدن این نقدینگی و جذب آن به سایر بازار‌ها نیست بلکه به معنی نگهداری پول نزد کارگزاری هاست تا زمانی که حقیقی‌ها دوباره بازار را ایمن ببینند و اقدام به خرید سهم کنند و حتی ممکن است حقیقی‌ها پول خود را از سهم خارج کرده و به سمت صندوق‌ها با درآمد ثابت رفته باشند.

کارشناس بازار سرمایه  بیان کرد: تغییرات و نوسانات شاخص، بازار سرمایه را در شرایط جدیدی قرار داده است که نمی‌توانیم چشم اندازی را برای آینده بازار پیش بینی کنیم و همین امر باعث شده تصمیم گیری‌ها بسیار سخت شود و نیاز به ظرافت و دقت بیشتری داشته باشد، به همین دلیل حقیقی‌ها سهم‌های خود را فروخته اند و آن‌ها را به صورت راکد نزد کارگزاری نگه داشته اند، تا از ضرر فعلی خود بکاهند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان ورود و خروج هیجانی حقیقی‌ها را کنترل کرد؟ گفت: هر عامل انسانی که دربازار دخل و تصرف کند بازار به آن واکنش نشان می‌دهد.  باید بازار رها باشد، اما این به معنی عدم نظارت سازمان بورس نیست، بلکه بهتر است، یک سازمان واسط وجود داشته باشد، تا بر عملکرد سازمان بورس نظارت کند و هر اتفاقی که می‌افتد را به صورت واقعی بگوید. این عوامل‌ باعث اطمینان خاطر سهام داران می‌شود و این اطمینان باعث کاهش رفتار‌های هیجانی سهامداران خواهد شد و هر چه این رفتار‌های هیجانی کنترل شود، بازار روند بهتری را دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
مسئول عزیز، هجوم مردم به بورس صحیح نبود. بورس نیاز به سواد کاملا تخصصی دارد. هر کسی که مدت زمان کوتاهی با نمادهای بورسی و اعداد و ارقام و امار روبرو باشد متوجه ی این امر میشود. تعجب میکنم از بزرگان بورس که چرا سکوت کردند. هیجان مردم قیمتها رو بطور کاذب بالا برد و الان شاهد عقب نشینی مردم و پشیمانی آنها و بی اعتمادی و سقوط واقعی بورس هستیم. بماند که برای عده ای فرصت تاریخی غیرقابل تکراری ایجاد شد و نهایت استفاده را بردند. آیا مقدور نبود شخصی که سابقه معاملات سهم (تجربه پرتفو داری با سود یا ضررمعقول) را ندارد در ابتدای کار محدودیت داشته باشد (مثلا سقف سرمایه گذاری سالانه 10 میلیون تومان آن هم در برخی از نمادها). چرا راهکارهای ساده ای از این قبیل را پیش پای مردم نگذاشتید تا ترمز این هیجان کشیده شود و باعث رونق بیش از پیش بورس شود. یا مسئولین ما واقعا مسئول نیستند یا پشت پرده چیز دیگری بوده است. تشکر بابت انتشار
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۰:۳۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
عزیزم همه چی هر روز گران میشه مردم آوره موندن چیکار کنن. هر بار پنیر میخرم چند هزار گرونتر شده از این بگیر تا همه کالاها . مردم میخوان پولشون هم مقدارش بیشتر بشه پس به هر دری میزنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
با سلام . توع اجناس در ایران بسیار زیاد است و هر فردی که به کشور خارجی سفر می کند اظهار می دارد که بازار ایران دارای شدیدترین تنوع اجناس و کالا است . در تمامی دنیا صیانت از دارایی های مردم که از کار و تلاش بدست اورده اند بعهده وزارت دارایی می باشد .و وزارت دارایی از طریق گمرک ورود اجناس را به بازار کنترل می کند و مجوز احناسی می دهد که دارای سه معلفه مهم را داشته باشند . الف= کیفیت بسیار قوی و مرغوبیت ب= گارانتی معتبر ج= پشتیبانی و تضمین قطعات حداقل بمدت ده سال . متاسفانه عدم نظارت باعث شده است که هر اجناس و کالایی با برندهای مختلف از گمرک وارد شود ودر تعمییرگاهها شاهد اجناس و کالاهایی مردم هستند که فاقد قطعات هستند . و سودجویان و قاچاقچیان از این موقعیت طلایی نهایت استفاده می کنند .واجناس و کالا وارد می کنند می دانند که در بازار بفروش می رسد .در کنار ضعف و راحت طلبی مدیریت در مدیران وزارت دارایی و گمرک . راحت طلب و ضعف مدیران اداره استاندار نیز دیده می شود .قبلا اداره استاندار بر اجناس داخلی و خارجی نظارت می کرد و مردم با دیدن علامت استاندار اطمینان داشتند که این اجناس تولیدی و ارداتی با مجوز اداره استاندار است . بنظر می رسد اداره استاندار کم کم در مدت چهار دهه بعد از انقلاب این وظیفه را به استاندار اروپایی سپرده است . و اداره استاندار بیشتر در ایران جنبه تشریفات دارد و گویا سایر کشورها هم بدانند که ایران دارای اداره استاندار است . بهرحال . پول و سرمایه های بسیار زیاد مردم . بعلت عدم دقت در واردات اجناس و کالا از بین رفته و می رود .
آخرین اخبار