وزیر نیرو گفت: بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته و حجم آب موجود سد‌ها ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در پویش هر هفته الف_ب ایران در جمع خبرنگاران گفت: تنش آبی، تنش رسیدن به مرحله صرفه جویی مصارف است. در حال حاضر شاخص آب  یک هزار و ۱۰۰ است و این خود تنش آب است.

اردکانیان تصریح کرد: ما یک کشور خشک و نیمه خشک محسوب می‌شویم و باید رفتار‌های مصرف خود را برای آینده تنظیم کنیم، تا پایان اسفند امسال موضوع  لایحه کم آبی در دسترس قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


وزیر نیرو بیان کرد: ما باید صنایع پر آب را مدیریت کنیم و هدر رفت توزیع آب را اصلاح کنیم، بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته و حجم آب موجود سد‌ها ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

او گفت: قانون آب هم هنوز در وزارت نیرو در حال لایحه گذاری است و آن را به دولت تقدیم می‌کنیم.

اردکانیان در خصوص تالاب‌های کشور گفت: اصل ۴۵ قانون اساسی در خصوص رودخانه و تالاب‌هاست که مالکیت این‌ها با دولت است، ولی باید سازمان ثبت اسناد این مالکیت را در قالب سند ثبت کند. صدور این مالکیت در زمینه حراست از این منابع است.

او ادامه داد:ما با افغانستان و فدرال آلمان برای ساخت تونل بادی در ایران تشکیل جلسه دادیم که بخشی از ۳۰ هزار مگاوات انرژی بادی را استفاده کنیم چرا که آینده دنیا در انرژی‌های تجدید پذیر است. قرار است تا پایان سال یک گشایش در این زمینه در حوزه سرمایه گذاری انرژی‌های تجدید پذیر داشته باشیم.

وزیر نیرو در مورد نیروگاه های حرارتی گفت: ۱۲ طرح در دست داشتیم که ۱۱ مورد آن را به تحقق رساندیم و نیروگاه دوازدهم در هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید.همچنین در حوزه نیروگاه های تجدید پذیر ۲۵ مورد آن افتتاح شده و چند مورد دیگر باقی مانده که امیدواریم بزودی آنها را هم به مدار متصل کنیم.

وی افزود: در خصوص نیروگاه های مقیاس کوچک نیز هر ۳۰ نیروگاهی که در دستور کار خود قرار داده بودیم را به بهره برداری رساندیم و همچنین از ۶۴ مورد پست و خط انتقال نیز ۶۰ مورد را اجرایی کرده ایم .

وزیر نیرو اضافه کرد: در خصوص  تصفیه خانه های  فاضلاب نیز ۱۰ مورد به افتتاح رسیده و در هفته آینده یکی از بزرگترین طرح ها که در تهران است به بهره برداری خواهد رسید. همچنین ۱۰ تصفیه خانه آب نیز در این دوره به بهره برداری رسیده و الباقی نیز بزودی افتتاح خواهد شد.

اردکانیان گفت: بدون تردید همین روند توسعه ای در حوزه نیرو در سال آینده تا آخر دولت ادامه خواهد داشت و در دولت سیزدهم همانطور که سرمایه گذاری های قبلی به انجام رسیده کارهای جدید نیز شروع خواهد شد.

وزیر نیرو همچنین تصریح کرد: خوشبختانه وزارت نیرو به لحاظ منابع، چه در آب و چه در برق متکی به منابع دولتی بسیار ناچیزی است و اساسا طرح هایش را از محل امکانات متنوع دیگر که خارج از مدیریت دولت است، پیش می برد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر نیرو ، سد کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار