به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ابتدای دوره همایش کتابت قرآن حجتالاسلام محمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر و مدرسه کتابت قرآن گفت: قرآنکریم، کتاب راهنما است که خداوند آن را حیّ و زنده به ما نشان داده است. کتاب راهنمایی که مسیر زندگی را برای مردم نشان میدهد. اعجازش نیز این است که قرآن فقط یک کتاب تاریخی نیست و برای همه ابعاد زندگی انسان، برنامه و راهحل دارد.
وی با بیان اینکه کتابت قرآن یکی از موضوعات بنیادین در علوم قرآنی و مجموعه علوم و معارف اسلامی است و علم قرائات و نیز علم "رسم المصحف" یا علم "رسمالخط" جایگاه و نقش مهمی در ارتباط با حفظ اصالت و جاودانگی قرآن بر عهده دارد، گفت: سنت ارزشمند کتابت در سالهای سال و قرون متمادی در جامعه اسلامی وجود داشته است. همه تلاش دوستان برای برگزاری مسابقات کتابت این است که خط ایرانی برای خدمت به قرآنکریم دیده شود.
مهدی قرهشیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نیز در بخش دیگری ار این همایش گفت: از سال گذشته در کنار برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن، کار جدیدی آغاز شد و بنیان مسابقات کتابت قرآنکریم بنا نهاده شد. اگرچه این مسابقات به دلیل محدودیتها با تعداد محدودی از میهمانان برگزار میشود اما این جریان اثر خود را در فضای کتابت قرآن خواهد گذاشت.
وی با اشاره به اینکه ظرفیتهای خوبی در میان هنرمندان کشورمان برای کتابت قرآن وجود دارد، افزود: قرآنکریم از جنبههای مختلف با هنر عجین است؛ چه از جنبههای آهنگگذاری و تلاوت که منحصر به فرد است و چه از جنبههای هنری دیگر همچون کتابت قرآنکریم با هنر عجین شده است.
وی ادامه داد: ضرورت نگارش قرآنکریم در زمان حیات پیامبر اسلام (ص) روشن بود، زیرا اعتماد بر حفظ قرآن در حافظهها نمیتوانست اطمینان خاطر در مورد صیانت قرآن را فراهم سازد. از این رو، پیامبر اسلام (ص) به جهت اهتمام خاصّ به قرآن برای نوشتن وحی، آنان را که نوشتن میدانستند برگزید تا با دقت به ثبت و ضبط آیات اقدام کنند.
قرهشیخلو با بیان اینکه در سالهای گذشته هنر کتابت قرآن از نظر کمّی کاهش یافته است، افزود: یکی از اهدافی که این مسابقات به دنبال دارد این است که به مسئله خوشنویسی و هنر کتابت اهمیت بیشتری داده شود. ما در سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف شناسایی افراد مستعد، فضایی را ایجاد کردهایم که کاتبان قرآن فعالیت بیشتری را دنبال کنند.
در ادامه همایش کلیپی از خوشنویسان برتر اولین دوره کتابت پخش شد و نفرات اول پیشنهادات و انتقادات خود را به صورت مختصر در خصوص این همایش بیان کردند. سپس اعضای هیأت داوران دومین همایش کتابت قرآن به بیان نظرات کوتاهی در خصوص این دوره پرداختند.
کاتبان مصحف شریف،بررسی تطبیقی تشابهات و تفاوتها در کتابتهای میرزا احمد نیریزی و زین العابدین اصفهانی، ویژگیهای کتاب آرایی و سبک شناسی قرآن طلایی محفوظ در کتابخانه مونیخ؛ ملاحظاتی بر دو مصحف شریف کتابتشده در شیراز دوره صفویه؛ قرآن نگاری نوین، ضرورت، امکانات و چشم انداز، بررسی تحولات قلم نسخ در ایران از عبدالله طباخ تا علا الدین تبریزی؛ بررسی یک نسخه خطی قرآن اولیه از مسجد عمرو در قاهره، مقایسه تطبیقی قلم محقق در مصاحف بایسنقر میرزا و احمد قره حصار سبک طبری، تأملی در قرآن نگاری شمال ایران در سدههای میانه، به کارگیری خطوط نرم در کتابت قرآن در عراق عهد عباسی و مکتب خوشنویسی تبریز؛ نقش مکتب تبریز در توسعه خوشنویسی در جهان اسلام پس از سقوط بغداد از جمله عناوین مقالات ارائه شده در این همایش بودند.
انتهای پیام/