کارشناس بازار سرمایه درباره قطعی هسته معاملات گفت: کندی هسته معاملات در روز‌های منفی بازار کمتر از روز‌های مثبت است، چون وقتی بازار مثبت است معاملات بیشتری صورت می‌گیرد.

کوروش آسایش استاد دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با قطعی هسته معاملات بیان کرد: معمولا روز‌هایی که حجم معاملات زیاد است، قطعی معاملات را داریم، چون هسته معاملات قدیمی شده است، در این دو یا سه سال اخیر اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است، ولی کماکان در روز‌هایی که عرضه اولیه داریم یا حجم معاملات زیاد است قطعی هسته معاملات اتفاق می‌افتد.

او در ادامه افزود: در حال حاضر مشکلات هسته معاملات کمتر اتفاق می‌افتد، چون بازار منفی است و در روز‌های منفی بازار حجم معاملات کمتر است و اکثر سهم‌ها در صف فروش قفل شدند.


بیشتر بخوانید


کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که هسته معاملات برای چند نفر ظرفیت دارد؟ اظهار کرد: در بازار یک عنوان به اسم حجم معاملات داریم که اگر این عنوان را در سال‌های گذشته بررسی کنیم، در بیشترین حالت ممکن به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسید که در روز‌های معمولی زیر یک هزار میلیارد بوده است، در سال گذشته و امسال مردم با تبلیغات دولت به سمت بازار سرمایه آمدند و به خاطر همین امر حجم معاملات بسیار بالا رفته تا جایی که حجم معاملات در تابستان تا ۳۰ هزار میلیارد هم رسیده، این چنین ماجرا‌هایی باعث کندی هسته معاملات می‌شود.

آسایش اظهار کرد: سرمایه داران خرد سازمان بورس را متهم به قطعی عمدی هسته معاملات می‌کنند، اما به نظر من همچنین چیزی درست نیست و قطعی به صورت عمدی صورت نمی‌گیرد، زمان‌هایی که بازار مثبت است، معمولا حجم معاملات بیشتر است. در روز‌های منفی شاهد این ماجرا هستیم که معامله کمتری صورت می‌گیرد، اما در روز‌های مثبت معمولا افراد هیجانی‌تر رفتار می‌کنند و معاملات بیشتری را رقم می‌زنند، برای همین سهامداران خرد فکر می‌کنند، این ماجرا به عمد و از سوی سازمان است اما این قضیه واقعیت ندارد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در تابستان به علت اینکه حجم معاملات زیاد بود، زمان معامله بعضی شرکت‌ها را عوض کردند، برای مثال زمان معامله شرکت‌های ایران خوردو، سایپا، شستا و  غیره را عوض کردند و به بعد از ظهر انتقال دادند.

آسایش در پاسخ به این پرسش که سازمان بورس نمی‌تواند برنامه هسته معاملات خود را به روز کند برای این امر چه تدابیری باید اندیشیده شود؟ گفت: در چند ماه گذشته از سازمان بورس خبر‌هایی بیرون آمده است که تعدادی از نخبگان ایرانی پای کار آمده و روی این قضیه کار کرده‌اند و همچنین قصد به روز کردن این سیستم را داشته‌اند.

او در پایان تشریح کرد: باید هسته معاملات به روز شود، چون در آینده با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم، زمانی که سهامداران سهام عدالت بتوانند سهام معامله کنند، حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند، چون ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهم عدالت وجود دارند که خود این امر باعث کندی هسته معاملات می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار