رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش:

پرندگان مهاجر کوله بار سفر بستند/ گرمای هوا پرندگان را از شوش بیرون کرد

حاجی کلی گفت: مهاجرت پرندگان در زیستگاه‌ها و تالاب‌های شوش به دلیل گرم شدن هوا آغاز شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فیروز حاجی کلی رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش گفت: با گرم شدن هوا مهاجرت پرندگان از زیستگاه‌های زمستانه در تالاب‌ها و آبگیر‌های شهرستان آغاز شده است.

او با بیان اینکه امسال به دلیل کاهش بارندگی در شمال خوزستان و کم آبی تالاب‌ها و آبگیر‌ها جمعیت کمتری از پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های شمال استان و شهرستان شوش مهاجرت کردند، افزود: تغییر شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی همچنین اثرات ناشی از خشکسالی سال‌های اخیر در منطقه شما باعث کاهش مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های این منطقه شد.

حاجی کلی با اشاره به اینکه پرندگان مهاجر امسال به دلیل گرمای زودرس مهاجرت خود از تالاب‌ها و آبگیر‌های شمال خوزستان را زودتر آغاز کردند، بیان داشت: پرندگان مهاجر هرسال اوایل مهرماه از مناطق سردسیر جهان از جمله سیبری به تالاب‌ها و زیستگاه‌های زمستانی خود در استان و شوش مهاجرت می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش با بیان اینکه گونه‌هایی از برخی پرندگان مهاجر به دلیل شرایط زیستی منطقه در تالاب‌ها و آبگیر‌های شمال خوزستان و شوش ساکن شده و مهاجرت نمی‌کنند، تصریح کرد: پایش تالاب‌ها و آبگیر‌های منطقه با مشارکت دامپزشکی شهرستان، تاکنون موردی از آفلوآنزای فوق حاد پردندگان در این منطقه گزارش نشده است، ضمن اینکه رصد و پایش منطقه با حضور مشترک ماموران اداره حفاظت محیط زیست و دامپزشکی این شهرستان ادامه دارد.

پرندگان مهاجری که هر سال با شروع فصل پاییز به تالاب‌ها و آبگیر‌های شهرستان شوش مهاجرت می‌کنند بیشتر از خانواده فیلوش، اردک ارده‌ای، اردک سرسبز، اردک نوک پهن، خوتکا، اردک سرحنایی گیلانشاه و اردک تاجدار چنگل نوک سرخ هستند، همچنین پرندگان شکاری نظیر عقاب شاهی، عقاب صحرایی، سنقرها، سارگپه‌ها و کورکور‌ها نیز برای زمستان گذرانی در تالاب‌های این شهرستان کوچ می‌کنند.

حاشیه رودخانه‌ها، آبگیرها، زهابها، میکروتالاب‌ها و تالاب‌های حوزه شهرستان شوش از جمله کرخه، دز و بامدژ محل زیست گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر هستند و کوچ پرندگان آبزی و کنارآبزی از نیمه مهرماه از زیستگاه‌های کشور‌های آسیای میانه، منطقه سیبری، اروپای شرقی و قزاقستان تا اواخر اسفندماه به تالاب‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.