در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

تاثیر تاسیس صندوق‌های با درآمد ثابت توسط شرکت‌های دولتی روی بازار سرمایه چیست؟

کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر تاسیس صندوق‌های دارای درآمد ثابت توسط وزارت خانه‌ها و شرکت‌های دولتی روی آینده بازار سرمایه توضیحاتی داد.

رسول رحیم نیا کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که منظور از کلمه صندوق در مصوبات اخیر مجلس مبنی بر اینکه وزارت خانه‌ها و شرکت‌های دولتی مجاز به تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس هستند، گفت: منظور این مصوبات، صندوق‌های با در آمد ثابت است. بیشتر بانک‌ها و شرکت‌های وابسته به آن‌ها، قبل از این نمی‌توانستند هیچ گونه صندوق‌های سرمایه گذاری تحت مجوز سازمان بورس را تاسیس کنند، اما با این ابلاغیه جدیدی که سازمان بورس صادر کرده، اجازه تاسیس این صندوق به بانک‌ها و شرکت‌های وابسته به آن‌ها داده شد.

او در مورد احتمال استقبال شرکت‌ها از این مصوبه، اظهار کرد: این مجوز فقط برای صندوق‌های با درآمد ثابت است و دو نوع مجوز در این شرایط بازار وجود دارد. یک مجوز مربوط به صندوق‌های بازارگردانی است که همه‌ی نهاد‌های مالی می‌توانند این کار را انجام دهند و اقدام مفیدی است، زیرا هر شرکت از طریق بازارگردانی و تجمیع وجوه می‌تواند شرکت‌های وابسته و هلدینگ خود را بازارگردانی کند.

رحیم نیا در ادامه افزود:هدف مصوبه جدیدتاسیس صندوق‌های با درآمد ثابت، تامین وجوه برای تامین مالی شرکت‌ها از طریق انجام عملیات تعهده پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق به عنوان یک پشتیبان برای تامین مالی مناسب شرکت‌ها است. این نکته را باید بیان کرد که ارزش افزوده زیادی برای شرکت‌های دولتی وجود ندارد به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های دولتی، تمایلی به ورود در صندوق‌های با درآمد ثابت را ندارند.

او درباره تاثیر این مجوز بر بازار سرمایه و سهامداران گفت:این صندوق ها تاثیر بسیار زیادی روی بازار نخواهد داشت زیرا  مجوزی که مجلس داده، مانند مجوز صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم است. مجلس این مجوز‌ها را به وزارتخانه‌ها داده تا در قالب تشکیل صندوق‌های قابل معامله، اقدام به فروش سهام دولتی تحت تملک خود کنند. تجربه دو صندوق گذشته ناموفق بوده و این مصوبه گزینه خوبی است که وزارتخانه‌ها می‌توانند تامین مالی و جذب نقدینگی کنند، اما با توجه به شرایط اخیر بازار، از نظر من با شکست مواجه خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار