رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی روش‌های جایگزین به جای عرضه اوراق دولتی بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه رونمایی از معاملات اوراق آتی نقره و عرضه سنگ آهن، اظهار کرد: در عرضه قبلی که مربوط به محصولات کشاورزی بود بنده در رابطه با قیمت گذاری‌های دستوری گله کردم که با کمک وزارت صمت رفع شد، اینکه امروز شاهدیم که حدود ۳۲ هزار تن سنگ آهن در بورس کالا عرضه شود نشان از نگاه تخصصی مسئولان دارد.

او بیان کرد: اگر می خواهیم در کشور موفق شویم با نگاه سیاسی این کار محقق نمی‌شود باید نگاه‌های اقتصادی خود را بلند مدت کنیم.

پور ابراهیمی گفت: ما باید بحث اوراق مشتقه را در بورس کالا تقویت کنیم، نمی‌شود بازار را با برنامه‌های عجیب و غریب هدایت کرد، ما در مجلس از برنامه‌های تخصصی حمایت خواهیم کرد، ابزار‌های مشتقه به بحث نقد شوندگی و پوشش ریسک کمک خواهد کرد.

او گفت: بورس کالا توانسته است در حوزه توسعه ابزار و بازار اقداماتی را انجام دهد، ولی رئیس سازمان بورس باید این مسائل را عمق ببخشید تا مسائل مربوط به دیم صدرصد  پیگیری شود.

پور ابراهیمی بیان کرد: در حوزه مناقصات قرار است با وزارت نیرو اقداماتی صورت گیرد که این نشان از تقویت اقتصاد ایران دارد.

او گفت: باید متناسب با عمق بخشیدن به بازار سرمایه، قوانین تغییر کند که در مجلس اقداماتی در این رابطه صورت گرفته است.

پور ابراهیمی گفت: انتظار ما این است که در حوزه بازار سرمایه از لحاظ ساختار‌ی و قوانین تغییراتی ایجاد شود.

پور ابراهیمی گفت: تمام مواد معدنی باید در بخش بورس کالا وارد شود و ما محدودیتی در این رابطه نمی‌بینیم.

او گفت: ما اخیرا جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی برگزار کردیم و در آن مسائل مربوط به مجازات عاملان اخلال در بازار سرمایه بررسی شد، اکنون هیچ ماموریتی واجب‌تر از مسائل نظارتی بر سازمان بورس نیست.

پور ابراهیمی گفت: اکنون اولویت سازمان بورس نظارت و صیانت از سرمایه سهام داران خرد است.

او بیان کرد:دولت مردم را برای ورود به بازار سرمایه دعوت کرد و سبب شد سرمایه‌های زیادی وارد بورس شود ما به رییس جمهوری گفتیم که عرضه با تفاضا برابر نیست.

پور ابراهیمی گفت: من قبلا به مدیران بازار سرمایه اعلام کردم وضعیت p/e مناسب نیست.

او بیان کرد:ما از دولت انتظار داریم مصوباتی که در شورای عالی بورس و مجلس در رابطه با حمایت از سهامداران تصویب می شود را هرچه سریع‌تر اجرا کند.

پور ابراهیمی گفت: چند درصد از سهامداران به واسطه صحبت های وزیر اقتصاد و دولت وارد بورس شدند و سهام پالایشی و دارا یکم را خریدند، اما اکنون این نمادها با افت مواجه شده اند.

او بیان کرد: من اخطار می دهم نباید مسئولان روش‌های غیر اصولی را در رابطه با بازار سرمایه بکار گیرد، چرا از اوراق تبعی استفاده نمی‌شود.

پور ابراهیمی گفت: اکنون مجلس هر برنامه‌ای که وزارت اقتصاد، رئیس سازمان بورس یا دولت برای ارتقا بازار داشته باشد را با کمال میل می پذیرد.

او گفت: اعتقاد ما این است که هر صدمه‌ای که به بازار سرمایه وارد می‌شود به موتور اقتصادی کشور آسیب می زند زیرا بازار سرمایه محلی برای ارتقای تولید کشور است.

پور ابراهیمی گفت: انتظار ما این است که آن چیز که در بازار رخ می‌دهد با رویکر علمی  انجام شود.

او گفت: روند‌های میان مدت، بلند مدت در بازار سرمایه نشان داده که متوسط نرخ بازدهی باتوجه به تمام ریسک‌ها دو و سه برابر بازار‌های موازی است، توصیه ما به سهامداران این است که ترکیب پرتفوی داشته باشند و نگاهشان بلند مدت باشد.

پور ابراهیمی گفت: در رابطه با افزایش نرخ فروش اوراق دولتی پیشنهادی مطرح شده که قرار است فردا در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شود، تا نرخ آن را به حداقل برسانیم و روش‌های جایگزین را بکار گیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار