دانش آموزان استثنایی که برای فراگیری دانش با مشکلات متعددی روبرو هستند در سال تحصیلی کرونایی با مسائل جدیدی هم مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  دوران آموزش برای کودکان معلول سخت‌تر است؛ این کودکان که از نابینایی، ناشنوایی، مشکلات حرکتی و ... رنج می‌برند با سختی بیشتری به مدرسه می‌آیند و باید آموزش‌هایی متناسب با وضع خود دریافت کنند. امر مهمی که فقط با همراهی والدین و همت معلمانشان محقق می‌شود. در این بین کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها برای آن‌ها هم بی دردسر نبوده است.

معلمان مدارس استثنایی، آموزگاران بی ادعای روز‌های کرونایی

مریم چنگیزی کارشناس گروه آسیب دیده شنوایی بینایی، جسمی، حرکتی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درگفت وگو با خبرنگار ما گفت: ۱۹۸ مدرسه آموزش استثنایی در استان دایر است که چهار هزار و ۹۰۸ دانش آموز در آن‌ها تحصیل و از امکانات عادی و خدمات متناسب با نیازهایشان استفاده می‌کنند.

او افزود: بیشترین گروه دانش آموزان استثنایی اصفهان کم توان ذهنی هستند، بقیه دانش آموزان نابینا و کم بینا، ناشنوا و کم شنوا، معلول جسمی حرکتی، چند معلولیتی، اوتیسم و اختلالات رفتاری _ یادگیری و ... هستند.

کارشناس گروه آسیب دیده شنوایی بینایی، جسمی، حرکتی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به شمار ۶۶۴ نفری معلمان مدارس آموزش استثنایی گفت: تعداد قابل توجهی از معلمان ما، یک سال بازنشستگی خود را به تعویق انداختند، اما امسال بازنشسته می‌شوند و مشکل کمبود نیرو شدیدتر می‌شود.

چنگیزی گفت: مقرر شده بخشی از این کمبود نیروی آموزشی با حضور دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، آزمون استخدامی و معلمان خرید خدمت جبران شود.

دسترسی نداشتن به وسایل ارتباطی هوشمند مشکل آموزش مجازی

حسین گلستانی معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شیوع ویروس کرونا روی مسائل آموزشی نیز تاثیر گذاشت که البته دانش آموزان با نیاز‌های ویژه به مراتب شرایط متفاوت تری را تجربه کردند.

او افزود: در سال‌های گذشته توجه و تمرکز این حوزه از آموزش و پرورش فقط روی ارائه مسائل آموزشی و توانبخشی بود، اما حالا باید به سلامت دانش آموزان نیز توجه ویژه‌ای شود.

معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: برخی از این دانش آموزان ناچار به تحصیل از طریق فضای مجازی هستند که لازمه آن تهیه تبلت یا گوشی هوشمند است.

گلستانی اظهار کرد: حدود ۱۵ درصد دانش آموزان به صورت مشترک با خواهر و برادر خود از تبلت و گوشی استفاده می‌کنند و حتی ۲۰ درصد از دانش آموزان ما به هیچ نوع وسیله ارتباطی و اینترنت دسترسی ندارند که همکاران ما تلاش کرده اند با تهیه بسته‌های آموزشی مشکل آن‌ها را حل کنند.

او افزود: با توجه به کمبود فضا‌های آموزشی متناسب با شرایط ویژه این کودکان و پراکندگی جغرافیایی محل‌های سکونتشان، تامین هزینه تحصیلی آنان از تهیه ملزومات آموزشی تا هزینه رفت و آمد برای خانواده‌ها که بیشتر آن‌ها کم بضاعت هستند بسیار دشوار است.

معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان به اضافه شدن محتوا‌های آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی به شبکه شاد اشاره کرد و گفت: با این حال از صدا و سیما هم می‌خواهیم زمانی از آموزش‌های تلویزیونی را به این کودکان اختصاص دهد.

ماسک، مشکل بزرگ کرونایی دانش آموزان ناشنوا

مژگان فنایی مدیر هنرستان ناشنوایان میر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این مدرسه در دو دوره متوسطه اول و کارودانش ۳۲ دانش آموز دارد و تنها مدرسه متوسطه دانش آموزان با نیاز ویژه در استان است.

او در خصوص مشکلات آموزش دانش آموزان استثنایی اظهار کرد: دانش آموزان ما که باید برای فراگیری و ارتباط، لب خوانی کنند، اما شرایط کرونایی و ماسک برای آن‌ها مانع ایجاد کرده، مانعی که در جامعه تشدید می‌شود.

مدیر هنرستان ناشنوایان افزود: معلمان هم با مشکل هزینه اینترنت روبرو شده اند، با اینکه در ابتدای سال تحصیلی، ۲۰ گیگ اینترنت برای آن‌ها شارژ شد، اما چون دروس عمومی دانش آموزان مجازی هست و باید به صورت آنلاین تدریس شود، دانش آموزان ناشنوا حتما باید فیلم و تصویر ببینند و اینترنت بیشتری مصرف می‌شود.

فنایی در ادامه گفت: البته در فضای اسکای روم این امکان فراهم شده تا همه دانش آموزان چهره معلم را ببینند و مشکلات آموزشی کمتر شود هرچند بحث هزینه آن باقی است.

او اضافه کرد: در جدول آموزشی سیما برای درس‌های دانش آموزان ناشنوایان یا حتی کم توان ذهنی زمانی اختصاص نیافته تا به معلمان آن‌ها برای تدریس کمک شود.

بدیهی است تحصیل، حق دانش آموزان استثنایی هم هست و باید امکانات مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا در روزگار آموزش مجازی هیچ دانش آموزی از تحصیل باز نماند.

گزارش از معصومه اکبری
انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.