مقدم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ساختار شرکت ملی نفت، نیاز به اصلاح دارد

کارشناس حوزه انرژی گفت: تولید نفت باید از انحصار شرکت ملی نفت خارج و این شرکت نیز باید تجاری شود.

مقدم، کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: اگر از ظرفیت و توان داخلی استفاده کنیم، خیلی راحت می‌توانیم به ظرفیت تولید ۶ میلیون بشکه نفت دست بیابیم. یعنی اگر شرکت ملی نفت، یک ساختار تجاری پیدا کند و به شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید نیز میدان بدهیم که بتوانند به عرصه ورود کنند، دست یابی به این هدف، به سادگی امکان پذیر است.

او افزود: در تمام دنیا همین کار انجام شده  است. یعنی سایر کشور‌ها نیز با ایجاد رقابت میان شرکت‌های داخلی، ظرفیت تولید خود را بالا برده اند. این در صورتی امکان پذیر است که مسئولان حمایت کنند تا ساختار کنونی وزارت نفت تغییر کند و پول نفت از اختیار دولت خارج شود و به جای آن مالیات بگیرد.

مقدم در ادامه گفت: ریشه مشکلات فعلی این است که پول نفت به طور مستقیم، به جیب دولت می‌رود و دولت نیز همواره فشار می‌آورد تا انحصارگری شرکت نفت را حفظ کند. از ابتدای انقلاب، در شورای انقلاب، حاکمیت و مالکیت در شرکت نفت را ذکر کردند، اما اجرایی نشد تا  سال ۹۱، چون دولت لایحه‌ای در این زمینه ارائه نکرد، مجلس مجبور به ارائه یک طرح شد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: قواعد قرارداد‌های نفتی به گونه‌ای است که بخش مهم درآمد‌های آن به حاکمیت می‌رسد به دلیل این که در قانون نفت از ابتدا، یک جمله مهم وجود داشته و آن هم این بوده که وزارت نفت به نمایندگی از حکومت اسلامی نه دولت اسلامی مسئولیت مالکیت و مدیریت نفت را بر عهده دارد .

او تاکید کرد: نفت، یکی از منابع طبیعی یعنی یک منبع یا حقوق بین نسلی است و هر نهادی که به آن دست می‌زند، باید آن را به ارزش افزوده بالاتر تبدیل کند.

مقدم در پایان گفت: دولت حق دخالت ندارد، چون وزارت نفت نماینده حاکمیت است و باید هر بشکه‌ای که استخراج می‌کند را به ارزش افزوده تبدیل کند. از طرفی نباید به شکلی رفتار کند که نفت در مخازن باقی بماند. اکنون میلیون‌ها بشکه نفت در مخازن به دلیل برداشت بد، هدر رفته است و همین طور در حال ادامه دادن به این روند هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار