به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در جلسه با اعضای اکوسیستم نوآوری استان فارس تاکید کرد: ارزیابی صحیح از قابلیت ها، اولین گام حرکت به سمت توسعه است.
امیر ناظمی گفت: تغییر چارچوبهای ذهنی از تامین زیرساختهای فناوری سختتر است و مطالعه تاریخچه برنامه ریزی آمایشی در کشور نشان میدهد که شیراز از گذشته به عنوان مرکز IT و ICT در کشور شناخته میشود و آمایش گران دلیل این موضوع را فرهنگ موجود در شیراز برشمرده اند که بیش از هر مولفه دیگری پذیرای افکار نو است و مواجه با فناوریهای نو مشکلی برای شیراز ایجاد نمیکند.
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به طرح "ستیران" که از اولین آمایشهای انجام شده در کشور است، گفت: بر اساس این طرح با توجه به ویژگیهای مختلف کشور، اولویتهایی برای هر منطقه از کشور در نظر گرفته شد و شیراز به عنوان یکی از مراکز اصلی در حوزه IT و ICT نامیده شد و البته در آن زمان قطب الکترونیک و مخابرات نامیده شد و بر اساس آن مراکزی مانند کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) و صاشیراز شکل گرفت.
او با طرح این سوال که چرا این انتخاب صورت گرفت و چرا شیراز به عنوان مرکز فناوری شناخته شد، افزود: ورود به حوزههای نو نیازمند چارچوب نو است و برآورد کسانی که آن طرح آمایشی را انجام دادند این بوده است که شیراز و فرهنگی که در این دیار وجود دارد، بیش از هر مولفه دیگری پذیرنده افکار نو است و مشکلی در مواجهه با فناوریهای نو ندارد.
ناظمی گفت: توسعه فناوری شاید به منابع متعددی مانند منابع مالی و زیرساختهای فناورانه نیاز داشته باشد، ولی چیزی که گاهی از آن غفلت میشود، فرهنگ متداول و چارچوبهای فکری یک منطقه جغرافیایی است و فقط ابزارهای توسعه برای توسعه کافی نیست و فرهنگ توسعه و خوشامدگو به فناوری باید از قبل وجود داشته باشد.
او افزود: گاها" مشاهده میکنیم شرکتهای زیادی در پارکهای علم و فناوری داریم که سالهای زیادی در پارکها حضور دارند و هیچ وقت نه آنچنان شرکت بزرگی شدند و نه ورشکسته شدند و این در حالی است که دورههای شتابدهی در کشورهای بزرگ کوتاه مدت تعریف میشود و اگر مثلاً طی یک سال موفقیتی حاصل نشد آن ایده رها و ایده دیگری دنبال میشود و آن یک سال به عنوان زمانی برای آزمون آن ایده در نظر گرفته میشود.
معاون وزیر ارتباطات گفت: نرخ شکست برای حوزههای فناوری بالا است و ۹۰ درصد از این شرکتها شکست خورده و فقط ۱۰ درصد توسعه مییابند و خیلی اوقات این شرکتها فکر میکنند فقط اگر جزو این ۱۰ درصد حداقلی باشند موفق میشوند و همین دغدغه ذهنی باعث میشود که انسان منتقد به وضع موجود و امکانات در دسترس شود و بعد از مدتی تبدیل به معترض و شخصی شود که روحیه جنگیدن را به اندازه کافی ندارد.
ناظمی گفت: نگاه به کشورهایی که الگوهای موفق توسعه داشته اند، نشان میدهد: در این کشورها، تعداد زیادی از دانشگاهیان ترک تحصیل میکنند، اما برخی از همین افراد تبدیل به یکی از نوابغ در همان حوزههایی میشوند که در آن موفق نبوده اند و این نشان میدهد این ۹۰ درصدی که از آن نام بردیم عملاً شکست خورده نبوده اند و آن فرد یا استارت آپ به دلیل نگاه متفاوتی که به این موضوعات در کشورهای توسعه یافته وجود دارد، در مسیر توسعه بعد از مدتی ممکن است تبدیل به شرکتهای موفقی شوند که حتی ایده یا محصول خود را به شرکتهای بزرگتر میفروشند و یا زیرمجموعه آن شرکت بزرگتر و حتی چند سال بعد از مدیران آن شرکت میشوند.
معاون وزیر ارتباطات با طرح این سوال که چرا این نگاه در ایران وجود ندارد، اظهار کرد: به نظر میرسد که تعریف ما از شکست اشتباه است و ما وقتی رویای اشتباهی میفروشیم و بر آن اصرار میورزیم این موضوع ناشی از نگاه اشتباه ما به نوآوری است و الزاماً این رویاپردازی ریشههای درستی در تئوریهای نوآوری ندارد و نباید در این بخش وقت و سرمایه خود را هدر دهیم.
ناظمی در خصوص حرکت و استراتژی وزارت ارتباطات در حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال گفت: اگر به پنج سال قبل برگردیم، در سال ۹۴ تعداد پورتهای ۳G/۴G در کشور صفر بود و دسترسی اینترنت پرسرعت ثابت در روستاها زیر ۱۰ درصد بود، بنابراین در ابتدا نیاز بود موجی در کشور ایجاد شود و در این شرایط کیفیت را فدای کمیت کردیم و سعی شد اینترنت حتی با کیفیت کمتر در اختیار همه قرار بگیرد تا ابتدا تعداد زیادی ایده شکل بگیرد و در ادامه همین ایدهها توسط شرکتها تبدیل شدند به لوکوموتیوی تا این حرکت سرعت گرفته و بواسطه آن اقتصاد دیجیتال شکل بگیرد.
او افزود: چهار سال پیش سهم اقتصاد دیجیتال در GDP کشور به دو درصد میرسید و در حال حاضر به ۶.۵ درصد رسیده است و هم اکنون شرکتهای بزرگی مانند اسنپ، تپسی، نماوا، کافه بازار، دیجی کالا و شرکتهای بزرگ دیگر در کشور ایجاد شده اند که اگر این مدل پیاده سازی نمیشد این مهم امکان پذیر نبود، ولی الان پس از گذر موفق از این مرحله، کیفیت و توسعه جامعه استارت آپی را لازمه توسعه میدانیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: برای توسعه جامعه استارت آپی باید پنج مرحله را درنظر گرفت و در گام اول میبایست فرهنگ لازم در کشور ایجاد میشد که در این خصوص حتی فراتر از انتظارات، موفقیت حاصل شد و گام دوم ما نیاز داشتیم به داستانهای موفقیتی، تا بتوانیم معنای استارت آپ را در ذهن مخاطب بگنجانیم و اولین بار سال ۹۷ بود که سازمان امور مالیاتی پذیرفت چیزی به نام پلتفرم وجود دارد و درآمد شرکتهایی مثل اسنپ و تپسی به حساب راننده منظور میشود و جزو درآمد شرکت نیست.
او افزود: در گام سوم نیاز بود نهاد ایجاد کنیم مثل شتابدهندهها و یا تخصیص کدپستی به ازای میز که در گذشته نداشتیم و در کشور صورت گرفت و در مرحله چهارم مجبور شدیم نهادهای تامین مالی ایجاد کنیم و تاکید کرد: چهار سال پیش در کشور چیزی به نام صندوق ریسک پذیر یا VC به رسمیت شناخته نمیشد و امروز حداقل دو نوع VC در بورس به رسمیت شناخته میشود و هم اینکه صندوقهای پژوهش و فناوری مصوبه دولت و کارگروه ویژه دارد و در حال حاضر حدود ۵۰ صندوق پژوهش و فناوری در کشور داریم.
ناظمی مرحله پنجم را بین المللی شدن عنوان و خاطرنشان کرد: مدل نوآورانه و مقیاس پذیری کسب و کار دو ویژگی استارت آپ است و بر اساس این دو ویژگی، ورود به بازارهای جهانی تنها راه دوام اکوسیستم استارت آپی است و بدون آن، اکوسیستم استارت آپی بیش از این رشد نخواهد کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه از نمایشگاه دستاوردهای واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان در محل پارک علم و فناوری استان بازدید کرد و شرایط برخورداری از طرحهای حمایتی سازمان فناوری اطلاعات ایران از جمله طرح بوم واره، طرح بوم سرمایه و وام وجوه اداره شده را برای این تیمها تشریح کرد و در بخش دوم سفر خود با حضور در کارخانه نوآوری شیراز و بازدید از تمامی غرفههای این کارخانه و تشریح شرایط حمایتی سازمان فناوری اطلاعات ایران از کسب و کارهای نوآورانه، در پنل گفتمان استارت آپی کسب و کارهای شیرازی که با حضور جمع موفقی از کسب و کارهای برتر استان در این حوزه برگزار شد شرکت کرد.
انتهای پیام/