مهر ماه ۹۹ حوزه سلامت با اخباری از جمله کمبود انسولین در داروخانه‌ها و آغاز تزریق رایگان واکسن آنفلوانزا رو به رو بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهر ماه هشتمین ماه شیوع کرونا در ایران بود و کرونا همچنان در صدر اخبار داغ رسانه ها در دومین ماه سال محسوب می شد، بعد از هشت ماه از آغاز پاندمی کرونا در ایران آغاز تزریق رایگان واکسن آنفلوانزا،  کمبود انسولین در داروخانه ها و شایعه ابتلای وزیر بهداشت به کرونا  از جمله اخبار داغ حوزه سلامت در ماه پاییز امسال بود.

آغاز تزریق رایگان واکسن آنفلوانزا/ توزیع واکسن در داروخانه‌ها تا ۲ هفته آینده

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا ودارو اظهار کرد: پارسال ۲۵۰ هزار دوز واکسن در اختیار معاونت‌های بهداشتی قرار دادیم و مقرر شده است تا ۱۰ برابر پارسال و به میزان ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد و تاکنون ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد شده و در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است و از فردا تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر به صورت رایگان آغاز می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به گروه هایی که در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا قرار دارند، گفت: واکسن آنفلوانزا کمتر از یکسال اعتبار دارد و خانم های باردار، بیماران صعب العلاج که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند و بیماران پیوندی جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند.

شانه ساز بیان کرد: گروه های پرخطر که در سامانه سیب معاونت بهداشتی پرونده الکترونیک دارند، رایگان واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند و توزیع واکسن از هفته گذشته در مراکز جامع سلامت آغاز شده است و فکر می کنم مطابق پیش بینی ها تزریق واکسن آنفلوانزا در مراکز جامع سلامت برای گروه های پرخطر از فردا به صورت رایگان انجام می شود.

انجام بیست و چهارمین عملیات انتقال قلب از طریق اورژانس هوایی

بیست و چهارمین عملیات انتقال قلب از طریق اورژانس هوایی کشور انجام شد.

قلب یک دختر بچه ۱۰ ساله اهل ارومیه که بر اثر ابتلا به تومور مغزی، به مرگ مغزی دچار شده بود، امروز از طریق اورژانس هوایی به تهران منتقل شد تا در بیمارستان شهید رجایی به یک دختر بچه هفت الی هشت ساله پیوند زده شود.

این عملیات با هماهنگی اورژانس کشور، اداره پیوند وزارت بهداشت و هوانیرو انجام شده است و تیم مربوط برای انجام عملیات انتقال قلب اهدایی از تهران به سمت ارومیه پرواز کردند. با انجام عملیات جداسازی قلب در بیماستان امام خمینی در ارومیه، عضو اهدایی به تیم انتقال در فرودگاه تحویل و در تهران با بالگرد به بیمارستان شهید رجایی منتقل شد.

انسولین نیست؛ ماجرای کمبود انسولین در داروخانه ها

دارویی که کام تلخ بیماران را شیرین می‌کند، این داروی حیاتی نیازمند بیمارانی است که قندخونشان بالاست، صحبت از انسولین است، انسولین‌هایی که کمبودش این روز‌ها قندخون بیماران را بالا برده و سلامتشان را به خطر انداخته است.

بیش از ۴۸ ساعت است که هشتگ انسولین نیست داغ شده است و کاربران از نبود انسولین و مشکلات احتمالی بیماران سخن می‌گویند، البته منظور کاربران انسولین‌هایی معمولی که به شکل آمپول هستند، نیست بلکه انسولین‌های قلمی یا آنالوگ است، هر چند که این انسولین‌ها در داروخانه پیدا نمی‌شود، اما بازار سیاه آن داغ است و هر قلم انسولین را دلالان ناصرخسرو بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به می‌فروشند.

امسال یکصدمین سال کشف انسولین در دنیا بوده و ویال‌های انسولین معمولی سال هاست در ایران تولید می‌شود و به وفور در دسترس بوده، اما حجم اعظم انسولین‌های قلمی وارداتی است و به تازگی دو شرکت داروسازی تولید این انسولین‌ها را در کشور کلید زده اند، اما به دلیل اینکه هنوز تولید داخل به میزان کافی نیست بخش اصلی نیاز بیماران از سایر کشور‌ها تامین می‌شود.

اعضای کمیته ملی واکسن کرونا منصوب شدند

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی مسعود سلیمانی دودران رئیس مرکز کار آزمایی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، مجید مختاری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهشتی درمانی شهید بهشتی، سعیده فخر زاده رئیس اداره خون و فرآورده‌های بیولوژیک سازمان غذا و دارو را به عنوان اعضای کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ منصوب کرد.

توزیع و عرضه واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها

سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذاودارو در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: به منظور پیشگیری از عرضه این واکسن در خارج از شبکه توزیع، در فاز دوم واکسن در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع و دریافت واکسن در سامانه تی‌تک سازمان غذا و دارو ثبت می‌شود.

او افزود: داروخانه‌های ما از طریق نرم‌افزار مربوطه به این سامانه دسترسی دارند که از طریق کامپیوتر شخصی خود می‌توانند وارد سامانه تی‌تک شوند؛ نام کاربری و کلمه عبور برای سامانه مذکور به همه مؤسسان داروخانه‌ها پیامک می‌شود. امروز از طریق سازمان غذاودارو و با همکاری وزارت ارتباطات، قرار شد نام کاربری و کلمه عبور به شماره همراه کل موسسان داروخانه‌ها پیامک شود. مؤسسان همه داروخانه‌ها که این کلمه عبور برایشان پیامک می‌شود، وارد سامانه TTAC.IR شوند و در بخش مربوط به داروخانه و بعد از توزیع واکسن آنفلوانزا، کلیه تراکنش‌های مربوط به واکسن را باید در سامانه ثبت کنند.

محمدی گفت: در این روش هم تحویل واکسن از شرکت پخش و هم عرضه آن به بیماران یا هموطنان، با ثبت کد ملی آن‌ها و ارائه کارت ملی در سامانه ثبت می‌شود. داروخانه باید به ازای هر کد ملی و ثبت آن در سامانه یک عدد واکسن تحویل متقاضی دهد و هر نفر می‌تواند برای سه عدد نفر با سه کد ملی واکسن دریافت کند؛ یعنی هر شخص می‌تواند سه کد ملی را برای یکبار ثبت کند. اگر کد ملی یکبار ثبت شد، دیگر داروخانه دیگری نمی‌تواند آن را ثبت کند و با این روش یک فرد نمی توان دو بار واکسن دریافت کند.

شایعه ابتلای وزیر بهداشت به کرونا

کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به انتشار خبری مبنی بر ابتلای وزیر بهداشت به بیماری کرونا اظهار کرد: وزیر بهداشت به دلیل عوارض ناشی از کار طولانی دچار عارضه از ناحیه ستون فقرات شده بودند و به توصیه پزشکان چند روز در منزل استراحت کردند.

او گفت:  وزیر بهداشت با بهبود عوارض ناشی از مشکلات ستون فقرات، از فردا در محل کار و جلسات ستاد ملی کرونا حضور پیدا می کنند.

پیکر استاد شجریان به بهشت زهرا منتقل شد

 در حساب اینستاگرامی بیمارستان جم آمده است: «استاد شجریان عزیرمان دقایقی پیش علیرغم تلاش‌های تیم پزشکی دارفانی را وداع گفت. پیکر ایشان برای انجام مراسم تطهیر ونماز به بهشت زهرا منتقل شد. بیمارستان جم به تمام هموطنان عزیز و هنرمندان ایران زمین این فقدان را تسلیت عرض می‌نماید.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار