نظرسنجی‌ها می‌گویند فیس بوک و تیک تاک کمترین اعتماد در بین آمریکایی‌ها و گوگل دارای بیشترین اعتماد بین این جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، گزارش‌های جدید حاکی از کاهش اعتماد به نهاد‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰ است. بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و یک گزارش جدید نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۰، سال اپیدمی اطلاعات غلط و بی اعتمادی گسترده به نهاد‌های اجتماعی و رهبران در سراسر جهان است.

از یک چالش سنجش اعتماد در سال ۲۰۲۱ (که هر ساله برگزار می‌شود) نتایج جالبی به دست آمد. به تازگی و پس از تکمیل نظرسنجی و انجام بیش از ۳۳ هزار نظرسنجی آنلاین در ۲۸ کشور بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۰، از یافته‌های این تست رونمایی شد. این شرکت دریافت که اعتماد عمومی به نهاد‌های اجتماعی بیش از پیش کاهش یافته است.

به گفته رهبران سیاسی و گزارش روزنامه نگاران از سال ۲۰۱۹ به دلیل همه گیری کووید ۱۹، اعتراض جهانی علیه بی عدالتی نژادی و بی اعتمادی افزایش یافته است.

نتایج این نظرسنجی نشان داد دوره جدیدی از ورشکستگی اطلاعات به وجود آمده و اکوسیستم اعتماد قادر به مقابله با آن نیست. همچنین نشان داد که اکثر مردم اکنون بیشتر به کارفرمایان خود و به مشاغل دولتی و رسانه‌ها برای کسب اطلاعات دقیق اعتماد دارند. در ایالات متحده، اعتماد به روزنامه نگاران در سال ۲۰۲۰ بیشتر در میان احزاب تقسیم شد.

عواقب ناشی از کاهش اعتماد در دنیای واقعی به این معنی است که از هر ۳ نفر فقط ۱ نفر آماده دریافت واکسن کرونا در اسرع وقت است و بر اساس این مطالعه، در ایالات متحده، ۵۷ ٪ از آمریکایی‌ها معتقدند که این کشور در بحبوحه یک جنگ داخلی سرد است.

سال ۲۰۲۰ سال اپیدمی اطلاعات غلط و بی اعتمادی گسترده

در مقاله‌ای که همراه با این گزارش منتشر شده، آمده است: مسائل اضطراری پیش روی جامعه نیاز به یک عالم آگاه دارد که بتواند براساس اطلاعات بی طرفانه و نه از روی ترس، اجبار یا تئوری توطئه، انتخاب کند. هر نهادی باید نقش خود را در برگرداندن حقایق به جایگاه واقعی خود، در مرکز گفتمان عمومی به عنوان گام اساسی برای خروج از ورشکستگی اطلاعات، بازی کند.

کاهش اعتماد به دولت به خاطر شیوع کرونا

بر اساس این مطالعه، در نیمه اول سال ۲۰۲۰، دولت اعتماد قابل توجهی از مردم را از آن خود کرد و به عنوان مناسب‌ترین نهاد برای کنترل ویروس همه گیر کرونا شناخته شد.

البته پس از انجام تحقیقات اولیه در ماه آوریل، بعداً مشخص شد که در ماه مه سال ۲۰۲۰، اعتماد مردم به دولت کاهش یافت. دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و ایالات متحده امریکا، شاهد کاهش قابل توجه اعتماد شهروندان خود بودند. از مه ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱، دولت چین با افت ۱۸ امتیازی روبرو شد. دولت آمریکا که از قبل هم شهروندانش اعتماد کمی به آن داشتند، بین ماه مه ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ با افت ۵ امتیازی روبرو شد.

سانسور اطلاعات و از دست دادن اعتماد عمومی

این کاهش اعتماد احتمالا به دلیل سانسور چین در زمینه اخبار مرتبط با همه گیری کرونا است. این گزارش همچنین به مقامات ایالات متحده، برزیل و مکزیک اشاره کرد که "درمان‌های معجزه آسا" را تبلیغ می‌کنند و حسابی بی اعتبار شده اند، در حالی که به طور همزمان از اهمیت استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی صحبت می‌کنند.

اعتماد به ایالات متحده پس از آن که آشوبگران به دستور رئیس جمهور سابق آمریکا، ترامپ، در ۶ ژانویه به پایتخت ایالات متحده حمله کردند، کاهش یافت و بدون شک ضربه‌ای بر پیکر این کشور بود. با کاهش اعتماد به دولت، اعتماد به تجارت دو امتیاز افزایش یافت. در ۱۸ کشور مورد بررسی در نظرسنجی، اکنون به تجارت بیشتر از دولت اعتماد دارد.

سال ۲۰۲۰ سال اپیدمی اطلاعات غلط و بی اعتمادی گسترده

همچنین مشخص شد که تجارت تنها موسسه‌ای است که هم از نظر صلاحیت و هم از نظر اخلاقی در نظر گرفته می‌شود، که به دلیل توزیع سریع واکسن و محور‌های روش‌های جدید کار است.

این مطالعه نشان داد که مردم جامعه، سازمان‌های غیردولتی را اخلاق مدار می‌دانند، اما دارای شایستگی کمتری هستند و در مقابل دولت و رسانه‌ها غیراخلاقی هستند و صلاحیت کمتری هم دارند. علاوه بر این، ۷۶ ٪ از پاسخ دهندگان به نظرسنجی، اظهار داشتند که اعتماد بیشتری به کارفرمایان خود دارند.

کاهش اعتماد به رسانه ها در آمریکا

در ایالات متحده، اعتماد به چندین موسسه در میان بسیاری از جمهوری خواهان کاهش یافته است. اکنون اعتماد هواداران ترامپ به رسانه‌ها، دولت و سازمان‌های غیردولتی کمتر از حامیان رئیس جمهور منتخب جو بایدن است. این بررسی نشان داد که در سال ۲۰۲۰، اعتماد به رسانه‌ها در میان طرفداران بایدن ۳ امتیاز کاهش یافت، در حالی که اعتماد به رسانه‌ها در میان طرفداران ترامپ ۱۵ واحد کاهش یافت. اگرچه اعتماد به دولت از نظر بایدن و طرفداران ترامپ در کل کم است، اما بررسی نشان داد که اعتماد به دولت ایالات متحده در میان طرفداران بایدن ۲ امتیاز افزایش یافته است، اما در میان طرفداران ترامپ ۱۶ امتیاز کاهش یافته است.

در کل، این مطالعه نتیجه می‌گیرد که نهاد‌های محوری جامعه باید برای بازگرداندن اعتماد عمومی قاطعانه عمل کنند. به ویژه در مواقع تلاطم و نوسان، اعتماد همان چیزی است که جامعه را در کنار هم نگه می‌دارد و در آن تحرک و رشد دوباره‌ای ایجاد می‌کند. پس هر موسسه‌ای باید سهم خود را در ترمیم جامعه و بیرون آمدن از ورشکستگی اطلاعات ایفا کند.

اعتماد به اخبار شبکه های اجتماعی

گوگل در معیار اعتماد، از آمازون، مایکروسافت و اپل برتر است. در همین حال، فیس بوک و تیک تاک بیشترین بی اعتمادی را داشتند. طبق نتایج یک نظرسنجی دیگر، چهل درصد از آمریکایی‌ها به فیس بوک و تیک تاک اعتماد ندارند و به نظر می‌رسد گوگل در جنگ اعتماد پیروز شده است.

سال ۲۰۲۰ سال اپیدمی اطلاعات غلط و بی اعتمادی گسترده

این نظرسنجی برای سنجش اعتماد به شرکت‌های فناوری از ۱۰۵۷ ساکن آمریکا انجام شد و مشخص شد که اکثر شهروندان آمریکایی فکر می‌کنند رسانه‌های اجتماعی به مقررات بیشتری احتیاج دارند. این یافته‌ها به دلیل چگونگی اعتماد شرکت‌های فناوری قابل توجه است. گوگل در امتیاز‌های قابل اعتماد بودن، از آمازون، مایکروسافت و اپل شرایط بهتری دارد. در عین حال، فیس بوک و تیک تاک بیشترین بی اعتمادی را داشتند.

این نظر سنجی یافته‌های جالبی داشته که در ادامه آمده است:

  • از هر ۵ آمریکایی ۱ نفر همیشه به نتایج گوگل اعتماد می‌کند.
  • ۶۱ ٪ افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند معتقدند پاسخ‌های پزشکی گوگل توسط متخصصان پزشکی تأیید شده است.
  • این نظرسنجی همچنین دریافت که نیمی از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند وب سایت‌ها می‌توانند مکان افراد را در جستجو‌های گوگل کنترل کنند.
  • ۶۵.۷ ٪ از ساکنان ایالات متحده امریکا می‌گویند گوگل قابل اعتماد است و پس از آن آمازون با ۶۵.۱ ٪، مایکروسافت با ۶۴.۹ ٪ و اپل با ۶۳.۶ ٪ و سامسونگ با ۶۲.۳ ٪ در رده‌های بعدی قرار دارند.

سایر موارد و نتایجی که از این نظر سنجی به دست آمده به شرح زیر است:

  • ۴۳ ٪ از ساکنان ایالات متحده به تیک تاک و ۴۲.۶ ٪ به فیس بوک بی اعتماد هستند.
  • ۶۲ ٪ از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند شرکت‌های جستجوگر و رسانه‌های اجتماعی با ۲۵ ٪ بی طرفی، به مقررات بیشتری نیاز دارند.
  • ۷۲.۵ درصد آمریکایی‌ها معتقدند موتور‌های جستجو و شبکه‌های اجتماعی مسئولیت بررسی واقعی بودن مطالب را در سایت‌های خود، بر عهده دارند.

طبق نظرسنجی‌ها بعد از ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا، فیس‌بوک اعتماد عمومی میلیون‌ها کاربر جهانی را از دست داد و حالا نتیجه تحقیقات این مؤسسه و سایر مؤسسات پژوهشی نشان می‌دهد که این کمپانی همچنان زیر تیغ بی‌اعتمادی مردم قرار دارد و هنوز هم نتوانسته این اعتماد از دست رفته را برگرداند.


بیشتر بخوانید :


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.