سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از ثبت ۷ اثر ناملموس از جمله حجله کُنگ و ساز تنبوره در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، سهراب بناوند، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: ۷ اثر از هرمزگان شامل مراسم نوبان، مهارت ساختن و نواختن تنبوره، حجله کُنگ، ساخت منیور و گبولی، مهارت باسنک و مراسم شوواری قشم در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

بناوند با اشاره به اینکه ساز منیور و تنبوره از سازهایی است که در مراسم نوبان استفاده می‌شود، افزود: نوبان در اعتقادات اهل هوا نوعی باد است که جسم و روان مبتلایان را تسخیر می‌کند و برای رهایی فرد نوبی (مبتلایان به نوبان) هیچ درمانی جز برقراری مجلس نوبان و اجرای موسیقی و آوازهای مخصوص وجود ندارد و بدون وجود تنبوره و منیور، فرد مبتلا به نوبان درمان نخواهد شد.


بیشتر بخوانید


او در خصوص حجله کنگ نیز گفت: حجله اتاقی است با تزئینات زیاد و مربوط به آیین ازدواج که همراه با چندین مهارت و مراسم خاص آماده می‌شود و طبق سنت مردم بندرکنگ برای عروس و داماد در خانه پدر عروس اتاقی در نظر گرفته می شود و آن را به بهترین شکل تزئین می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: گبولی نیز یکی از غذاهای اصیل مردم بندرلنگه و بندرکنگ است که از طریق تجارت با هند،این غذا وارد منطقه شده و به یکی از غذاهای اصیل و قدیمی تبدیل‌شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.