طبیعت منبع انرژی و حیات تمامی جوامع در هر نقطه ای از این کره خاکی به شمار می رود، بهتر است با مهربانی و لطافت بیشتری با آن برخورد کنیم، زیرا نابودی طبیعت در اصل نابودی بشر است.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، درختان نبض زمین هستند و نه تنها نماد آبادی ، مظهر حیات و زندگی هستند بلکه یکی از زیباترین و شگفت انگیز ترین مظاهر خلقت و موجب تلطیف روح است. درخت و درختکاری از یک سو کلیدی حیاتی برای سلامتی جامعه و تلطیف محیط های شهری است و از سوی دیگر بهانه ‌ای است برای این که به محیط زیست احترام گذاشته و با کمک به آن به سوی محیط زیستی سالم قدم برداریم.

هرساله در ایام نزدیک به پایان سال، ۱۵ اسفند را به عنوان روز درختکاری و آن را سرآغاز یک هفته برای اهمیت دادن به فضای سبز بخصوص درخت می نامند. در واقع با این کار با هدیه دادن یک نهال به طبیعت پیشواز بهار و زیبایی با شکوهی می رویم که در انتظارمان است.

طبیعت منبع انرژی و حیات تمامی جوامع

به همین مناسبت هر ساله به صورت نمادین بخشی از مناطق عاری از پوششی گیاهی به کاشت درختان اختصاص می یابد، تا اینجای کار همه چیز خوب و مورد پسند است ولی چرا با این حال چهره کشور همچنان خشک و زرد است؟؟

سر سبزی نشانه آبادانی و زندگی است و زردی نشانه فوت و مرگ.کشور ما از نظر تقسیم بندی اقلیمی در منطقه خشک قرار دارد و هرساله بر میزان زمین های بی آب و علف کشور نیز افزوده می شود.

آب نقش محوری در آبادانی دارد ولی از سویی رفتار ما انسان ها نیز تضمین کننده است، بطور مثال سالانه هزاران هکتار جنگل کاری می شوند ولی از سویی به خاطر عدم نگهداری صحیح و مواظبت از آنها در همان مراحل نهایی از بین می روند.

چرابه درخت به عنوان یک شی یکبار مصرف ویا تزیینی نگاه می شود؟ این ایرادی است که به ما وارد است و باید پاسداری از گل وگیاه که هم در فرهنگ باستانی و هم در آموزه های دینی مان به آن تاکید شده است جایگاه ویژه ای در زندگی مان داشته باشد.

برخی نبود آب را بهانه ای برای از بین رفتن درختان می دانند ولی قطعا مدیریت منابع آبی آنهم با توسل به تکنولوژی روز دنیا می تواند چاره ساز باشد.

طبیعت منبع انرژی و حیات تمامی جوامع

اما خبر تاسف بار این است که سالانه بخش قابل توجهی از درختان و مناطق جنگلی کشور به خاطر طمع افراد سود جو از بین رفته و به ساختمان سازی و ویلا سازی و در برخی موارد بی تدبیری مسئولان سبب چاره کشی و راه سازی در مناطق سبز، از بین می روند.

درختکاری در ایران دارای پشتوانه‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می‌دهد که ایرانیان باستان، جشن‌های خاصی داشتند و در این جشن‌ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌گذاشتند علاوه بر این درختکاری با اعتقادات مذهبی مردم نیز پیوند دارد، تا حدی که کاشت درخت نوعی عبادت محسوب می‌شود.

توزیع بیش از ۸۰۰ هزار اصله نهال رایگان در استان سمنان

جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: امسال برنامه‌های منابع طبیعی با شعار همه باهم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار و در روز درختکاری برای توسعه فضای سبز بیش از ۸۰۰ هزار اصله نهال بصورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود و می کارند و بمنظور استفاده‌ نسل‌های بعد از نهال‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی مردم باید حفاظت و نگهداری کنند.

طبیعت منبع انرژی و حیات تمامی جوامع

او افزود: در حوزه‌های کویری با توجه به اقلیم گرم و خشک از طرح‌های نوین برای تثبیت شن و مهار کانون‌های بحرانی شن‌های روان اقداماتی در مناطق جنوبی استان صورت گرفته و تاکنون ۱۱۳ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی با گونه عمدتا تاغ ایجاد و تاحدود زیادی معضل فرسایش بادی را در اطراف مناطق مسکونی، جاده و راه آهن و ... کنترل نموده است.

به گفته مرادی حقیقی اقداماتی در جهت اطفای حریق از دستگاه‌های پیشرفته و نوین و امکاناتی که سریع‌تر به محل حریق می‌رساند استفاده شودهم چنین با مشارکت مطلوب مردم پایگاه‌های اطفای حریق را توسعه و امکانات آن تکمیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز داشت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تصرف و تخلف و حریق در عرصه‌های منابع طبیعی با شماره ۱۵۰۴ که امداد جنگل و مرتع است تماس بگیرند و اطلاع رسانی کنند تا ماموران یگان حفاظت برای بررسی اتفاقات و محل وقوع حادثه حضور یابند. 

طبیعت منبع انرژی و حیات تمامی جوامع

او افزود: پویش نهال من عنوان پویشی هست که به انگیزه پاسداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی عنوان یک کار رسانه‌ای و ویژه همه اقشار مختلف مردم استان سمنان در طی هفته منابع طبیعی به انجام خواهد رسید.

مرادی حقیقی ابراز داشت: روال انجام کار بدین شکل است که همه عزیزانی که در طی این هفته اقدام به غرس نهال می‌کنند یک عکس سلفی از خودشان و نهالهایی که کاشته شده از طریق دوربین‌های موبایلشون می‌گیرند و آن را از طریق سامانه که ما اعلام کردیم و به شماره ای که اعلام میشه می‌توانند ارسال کنند .

رهایی کارشناس منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگارما گفت: یکی از اساسی ترین مسائل برای زندگی بشر ، توجه به زیستگاه و محیط زیست و منابع طبیعی جامعه است و منابع طبیعی به عنوان زیرساخت توسعه برای تمام پیشرفت های اجتماعی ، اقتصادی ، انسانی و فرهنگی لازم و قابل توجه و پیشنهاد است .

طبیعت منبع انرژی و حیات تمامی جوامع

او افزود: در هفته منابع طبیعی یکی از وظایف اصلی افراد جامعه غرس و کاشت نهال در عرصه های منابع طبیعی و هم چنین مستثنیات منابع مردمی و منابع ملی است که در برخی موارد کاشت نهال به صورت گروهی یا فردی بمنظور زیبا سازی و آبادی شهرو ایجاد محیطی مفرح و با تلطیف آب و هوا انجام می شود  .

رهایی با تاکید بر اینکه علاوه بر توجه به صرف کاشت درخت  باید به نگهداری و حفظ و حراست از درختان نیز توجه ویژه شود ابراز داشت: تنها ترویج به کاشت نهال کفایت نمی کند باید همه افراد جامعه همیار طبیعت هم چنین مدافع منابع طبیعی و حافظ آن باشند.

کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه کاشتن درخت مانند یافتن یک دوست که صرف یافتن دوست کفایت نمی کند بلکه نگهداری آن از اهمیت بیشتری برخوردار است ابراز داشت: حفظ و حراست از درختان و منابع طبیعی از کاشتن آن مهم تر است چرا که اگر نتوانیم از آن حفظ و حراست کنیم بهتر آنست که درخت را نکاریم.

رهایی ضمن اشاره به اینکه منابع طبیعی جزو اموال عمومی بوده و در ید حاکمیت است و باید از عرصه‌های ان بهره برداری اصولی و پایدار انجام شود، اضافه کرد: طبق ماده ۴۵ قانون اساسی که گفته شده انفال و ثروت‌های عمومی از قبیل زمین‌های موات یا رهاشده، معادن، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سایر آب های عمومی، کوه ها، دره‌ها، جنگل ها، نیزارها، بیشه‌های طبیعی، مراتعی که حریم نیست، ارث بدون وارث و اموال مجهول‌المالک و اموال عمومی که از غاصبین مسترد می‌شود، در اختیار حکومت اسلامی است تا برطبق مصالح عامه نسبت به آن‌ها عمل نماید، تفصیل و ترتیب استفاده از هر یک را قانون معین می‌کند.

طبیعت منبع انرژی و حیات تمامی جوامع

میراث گذشتگان را امانت داری کنیم 

او با بیان اینکه منابع طبیع از گذشتگان به ارث رسیده و باید برای آیندگان نیز این امانت را به نحو مطلوب نگه داریم ،  اضافه کرد: مسئولیت اجتماعی مردم هر جامعه در گام اول حساسیت و احساس مسئولیت نسبت به منابع طبیعی و هرگونه تخریب و تصرف ، قطع درختان و قاچاق چوب ، حریق جنگل ها است که باید به این مهم توجه ویژه شود.

رهایی با تاکید بر ترویج و تشویق مردم در روز های پایانی سال و فصل زمستان به کاشت درخت بیان کرد: بسیار مطلوب است در جشن های شادی و مراسمات بجای ذبح گوسفند و موارد امثال هم کاشت درخت مرسوم و ترویج یابد .

به گفته کارشناس منابع طبیعی بسیار رایج است که درختی کاشته می شود بعد از مدتی برای انجام پروژه عمرانی به راحتی قطع و در واقع مورد ظلم قرار می گیرد که باید از این مسئله مهم و جدی جلوگیری شود و براحتی مبادرت به قطع درختان نشود  .

او تشریح کرد: بیشترین دلیل آتش سوزی و حریق در جنگ ها ناشی از قصور مردم است که آتشی روشن و به امان خدا رها می کنند و  که در نتیجه موجب آتش سوزی ، از بین رفتن منابع طبیعی ومراتع و تبعات بعد آن می شود.

طبیعت منبع انرژی و حیات تمامی جوامع

رهایی تاکید کرد: فرهنگ منابع طبیعی باید به عنوان یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و منابع طبیعی صرفا متعلق به سازمان جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیست بلکه برای تمامی آحاد جامعه است و همه دستگاه های اجرایی ، تشکل های مردمی نسبت به حفظ و نگهداری آن موظف هستند .

 در روز ۱۵اسفند ما با دست‌هایمان نهال کوچک را به خاک سرد اسفند می‏‌سپاریم و آفتاب، گرمای خویش را هدیه راه طولانی‏‌اش می‏‌کند و آب، با پاکی‏‌اش بدرقه شکفتنش می‏‌شود،در این روز قراری سبز می‏‌گذاریم و همدیگر را به کاشت و حفظ این موجود زیبای خداوندی سفارش می‏‌کنیم. این قامت بلند و باشکوه، طلای سبزی است که زیستن، شکوفایی، حرکت و پویایی را به ما می‏‌فهماند.

گزارش از زینب حیدری

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.