شباهت پردازنده مریخ نورد ناسا با iMac تولید شده در سال ۱۹۹۸

مریخ نورد Perseverance با پردازنده‌ای که اولین بار در سال ۱۹۹۸ در یک iMac مورد استفاده قرار گرفت، کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مریخ نورد جدید ناسا به نام Perseverance، پیشرفته‌ترین دستگاهی است که در مریخ فرود آمده، این مریخ نورد مجهز به پردازنده PowerPC 750 است که تا قبل از اینکه اپل در سال ۲۰۰۵ به تراشه‌های اینتل تغییر کند، در iMac G3 از آن استفاده می‌شد. این پردازنده که در مریخ نورد Curiosity rover نیز یافت می‌شود، فقط ۱۰.۴ میلیون ترانزیستور دارد چیزی حدود ۱۰۰۰ برابر کمتر از آنچه که در یک تلفن هوشمند استفاده شده است.


بیشتر بخوانید


مقاومت در برابر دما و نور هدف اصلی استفاده از این تراشه

اگرچه ایده استفاده از این پردازنده منسوخ و کم قدرت ممکن است پوچ به نظر برسد، اما توانایی مقاومت در برابر تابش شدید خورشید و دمای هوا که دو عامل مهم در مریخ است را دارد. 

دلیل اصلی استفاده این است که جو مریخ در مقایسه با جو زمین از اشعه‌های مضر و ذرات باردار، محافظت بسیار کمتری می‌کند. یک تشعشع بد می‌تواند الکترونیک حساس یک پردازنده مدرن را به شدت خراب کند و هرچه تراشه پیچیده‌تر باشد، اشتباه بیشتری نیز رخ می‌دهد. بعلاوه، در فاصله ۱۳۸ میلیون مایل، اینطور نیست که ناسا بتواند پردازنده را عوض کند.

شباهت پردازنده مریخ نورد ناسا با iMac تولید سال ۱۹۹۸

برای ماندگاری بیشتر سیستم، تراشه PowerPC 750 در Perseverance کمی متفاوت از نسخه iMac‌های قدیمی است. این پردازنده از لحاظ فنی یک تراشه RAD750 است، نوع خاصی که در برابر اشعه مقاوم است و هزینه تولید آن بیش از ۲۰۰ هزار دلار است. این تراشه علاوه بر Perseverance and Curiosity، همچنین در تلسکوپ فضایی فرمی، مدارگرد شناسایی ماه، فضاپیمای شکار دنباله دار Deep Impact و تلسکوپ کپلر نیز استفاده شده است.

شباهت پردازنده مریخ نورد ناسا با iMac تولید سال ۱۹۹۸

در حالی که پردازنده ممکن است در مقایسه با یک تلفن هوشمند یا رایانه شخصی رایانه ضعیف باشد، اما ناسا در مشخصات Perseverance اشاره کرده که بسیار قدرتمندتر از مریخ نورد‌های قبلی مانند Spirit یا Opportunity است: سرعت ۲۰۰ مگاهرتز در ساعت یعنی ۱۰ برابر بیشتر از مریخ نورد‌های قدیمی‌تر و با ۲ گیگابایت از حافظه فلش، همچنین ای پردازنده هشت برابر فضای ذخیره سازی را ارائه می‌دهد.

اما در حالی که این تراشه قبلاً هم در مریخ نورد دیگری بوده، Perseverance دارای برخی از فن آوری‌های رایانه‌ای جدید است که برای اولین بار در این سیاره آغاز به کار می‌کند: لینوکس، هلی کوپتر Ingenuity را که تلاش می‌کند به عنوان بخشی از مأموریت Perseverance به صورت مستقل در مریخ پرواز کند.

شباهت پردازنده مریخ نورد ناسا با iMac تولید سال ۱۹۹۸

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار