با اشتغال پنج هزار نفر از مددجویان زندان‌های اصفهان، این استان موفق‌ترین استان در اشتغالزایی برای این گروه از جامعه شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه‌خبرنگاران‌جوان از اصفهان، بیکاری و اعتیاد از عمده‌ترین دلایل ارتکاب جرم است؛ معضلی که بهترین راهکار برای آن مهارت آموزی و اشتغال آفرینی است، با این نگاه، دستگاه قضایی چند سالی است که حرفه آموزی مددجویان زندان‌ها را به طور جدی در دستور کار قرار داده است تا بزهکاران زندانی پس از طی دوران محکومیت بتوانند با راه اندازی کسب و کاری آبرومند به تامین معاش خود و خانواده هایشان همت کنند و زمینه کجروی دوباره آن‌ها از بین برود.

 


بیشتر بخوانید


زندانیانی که بیکار نمی‌مانند/اینجا دست زندانی در جیب خودش است

اصفهان، پیشرو در اشتغال مددجویان زندان‌ها

علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان  حرفه و مهارت آموزی زندانیان را از اولویت‌های دستگاه قضایی دانست و گفت: بهترین راهکار برای جلوگیری از بازگشت زندانیان به حبس اشتغالزایی است.

او گفت: تاکنون بیش از ۵ هزار نفر از زندانیان استان اصفهان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در رشته‌های مختلف فرا گرفته و گواهینامه گرفته اند.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با اشاره به اینکه در زندان‌های استان اصفهان ۷۷ کارگاه حرفه آموزی دایر است افزود: میزان اشتغال زندانیان در استان اصفهان نسبت به پارسال ۴ درصد و جمعیت حرفه آموزان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

اصفهانی اظهار کرد: استان اصفهان امسال در حرفه آموزی و اشتغال زایی زندانیان رتبه برتر کشور را کسب کرده است.

او از شهروندان خیر دعوت کرد: در موضوع اشتغال زایی زندانیان به عنوان امری خیر بیشتر مشارکت کنند.

تولید در زندان، صادرات به آن سوی خلیج فارس

محمود ضیایی فرد مدیرکل زندان استان اصفهان گفت: دلیل اصلی ارتکاب جرم و ازدحام جمعیت کیفری در زندان‌ها اعتیاد و بیکاری است و از آنجا که اصلاح رفتار مجرمان از دستورکار‌های دستگاه قضایی است حرفه آموزی برای رسیدن به این هدف بسیار موثر است.

او گفت: شعار و هدف ما تبدیل هر اندرزگاه به کارگاه تولیدی کرامت محور است نه با این قصد که مددجویان ناچار به بیگاری شوند بلکه با این هدف که برای دوران آزادی، صاحب مهارت و شغل باشند.

ضیایی فرد افزود: در استان اصفهان ۵۱ درصد از محکومان مشغول کار هستند و تلاش ما بر این است که شمار زندانیان شاغل را به ۷۰ درصد برسانیم.

مدیرکل زندان استان اصفهان ادامه داد: طی توافقی که با شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان داشته‌ایم قرار است تا پایان سال ۱۰۰۰ نفر از مددجویان و زندانیان مشغول به کار شوند.

ضیایی فرد به جمعیت سه درصدی مددجویان زن هم اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد از این افراد به حرفه‌هایی نظیر صنایع دستی اشتغال دارند که بخشی از آن در کارگاه‌های داخل زندان و بخشی دیگر در بند‌ها تولید می‌شود.

او گفت: تولیدات مددجویان زندان‌های استان حتی به به کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم صادر می‌شود و قصد داریم با استفاده از بستر فضای مجازی به معرفی و فروش تولیدات این افراد کمک کنیم.

زندانیانی که بیکار نمی‌مانند/اینجا دست زندانی در جیب خودش است

زندانیانی که حقوق می‌گیرند

مرتضی محمدی مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان گفت: رسالت بنیاد تعاون ایجاد زمینه اشتغال، آموزش حرفه، تحصیل درآمد و کمک به خانواده زندانیان است.

او گفت: بنیاد تعاون اصفهان ۶۴ مجموعه کارگاهی در بخش‌های خدمات، کشاورزی، دامپروری، آبزی پروری، صنایع دستی و ... دارد که مددجویان در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان ادامه داد: در این فضا‌های کاری هزار و ۸۰۰ مددجوی حقوق بگیر داریم که دریافت ماهیانه آنان از ۳۰ هزار تا دو میلیون تومان است.

محمدی افزود: اگر مردم بنیاد تعاون را بشناسند و اقدامات آن را معرفی و از محصولات مددجویان زیرپوشش خریداری کنند می‌توانیم در آینده نزدیک زمینه اشتغال کل مددجویان زندان‌های استان را فراهم کنیم.

بی تردید فقر و بیکاری عامل بسیاری از بزهکاری‌های اجتماعی است که سبب تحمیل هزینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مختلفی به جامعه می‌شود. در این بین حرفه آموزی محکومان تضمین آینده روشن آن‌ها در روز‌های پس از حبس و گامی اساسی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

گزارش از معصومه اکبری

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار