رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: این دوره از شورا همچون دوره‌های پیشین تمام می‌شود؛ اما آنچه باقی می‌ماند طرح‌هایی است که شهروندان از آن بهره‌مند خواهند شد و به کاهش نگرانی‌های آنان و اصلاح ساختار‌ها می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیدعبدالرزاق موسوی در نشست خبری اظهار داشت: معتقدم شورای اسلامی شهر شیراز اقداماتی ماندگار را در دوران فعالیت خود سامان داده است.

او از ایجاد مرکز پژوهش‌ها وابسته به این مجموعه یاد کرد و آن را اقدامی ارزشمند خواند که ثمراتش در آینده بیشتر مشخص خواهد شد و گفت: افزون بر این، در حوزه ساختاری شورا نیز ایجاد بخش حقوقی مصوبات و اداره نظارت و ارزیابی از عملکرد‌های شایان توجه به شمار می‌رود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در تعریف اقدام ماندگار گفت: کار ماندگار باید بتواند ساختار‌ها را اصلاح کند و گرچه تعریف پروژه‌های کالبدی و فیزیکی نیز باارزش است، ماندگاری یک خدمت به تغییر نوع نگاه شهروندان و جلب اعتماد آنان نیز بستگی دارد.

او با بیان اینکه شورای پنجم با تهیه دستورالعمل‌های مربوط به ماده ۸۰ قانون شورا‌ها در ۱۶ بند اقدامی مهم را صورت داده است، ابراز داشت: همچنین در طول سه و نیم سال فعالیت شورا، جمع جلسات غیرعلنی مجموعا ۵ جلسه بوده است؛ این در حالی است که در دوره گذشته بیش از ۴۰ جلسه غیرعلنی برگزار شده بود.

موسوی از اجرای سامانه‌های شفافیت و (PMIS) نام برد که در آینده کارایی آن در حوزه مبارزه با فساد بیشتر به چشم خواهد خورد و ادامه داد: با اجرای سامانه مدیریت اطلاعات پروژه، از این پس دیگر قراردادی بر خلاف مصالح شهرداری تصویب نمی‌شود و به اجرا نمی‌رسد.

او با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۵۰۰ قرارداد در شهرداری تنظیم می‌شود، گردش مالی این قرارداد‌ها را معادل کل بودجه عمرانی استان فارس برشمرد و بیان داشت: از طریق سامانه شفافیت صفر تا صد این قرارداد‌ها قابل پیگیری است.

موسوی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید با حمایت از سامانه شفافیت آن را به مردم معرفی کنند، ابراز داشت: مشکلات امروز کشور از آنجا نشات می‌گیرد که ناگاه متوجه می‌شویم یکی از مقامات مسوول اختلاسگر می‌شود؛ بنابراین ضروری است زمینه‌ای را فراهم کنیم که به آن مرحله نرسیم.

موسوی همچنین ایجاد بوستان‌ها، پیاده‌راه‌های سلامت و مسیر‌های دوچرخه‌سواری را نیز در زمره اقدامات ماندگار شورای پنجم خواند.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت ارزیابی سازمان‌ها و نهاد‌ها، گفت: در این حوزه هرکس از منظر خود سازمانی را ارزیابی می‌کند؛ اما کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که هر سازمان با چه هدفی ایجاد شده است؛ از همین رو است که درباره نهادی مانند شورا نگاه‌های حداقلی و حداکثری وجود دارد.

او افزود: برخی، وظایف شورا را به شهرداری محدود می‌کنند و بعضی دیگر چنان حوزه اختیارات شورای شهر را گسترده می‌بینند که گویی هر اتفاقی در شهر می‌افتد، شورا باید پاسخگوی آن باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه در هر نظام اداری و سیاسی اصل حاکمیت قانون وجود دارد، توضیح داد: بدین‌معنا، فعالیت هر نهاد و سازمانی مبتنی بر قانون است و باید بر اساس قانون نیز سنجیده شود.

موسوی موضوع حکمروایی شایسته را مهم‌ترین رویکرد شورای اسلامی شهر شیراز در عرصه مدیریت شهری دانست و گفت: این رویکرد که هم مبانی حقوقی دارد و هم مبانی اسلامی و مدیریتی را در بر می‌گیرد، از نخستین روز‌های آغاز به کار این مجموعه مد نظر قرار گرفت و آثار آن هم‌اکنون در سیاست‌های مصوب شده دیده می‌شود.

او به تشریح شاخصه‌های اصل حکم‌روایی شایسته پرداخت و تصریح کرد: قانون‌مداری یا وفاداری به قانون و حاکمیت آن، اصل پاسخگویی، اصل الزام به بیان دلایل، اصل شفافیت، اصل رعایت عدالت یا تساوی و اصل مشارکت مردم در این میان بسیار اهمیت دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در این بینش راهبردی به علم و تجربه نیاز است، گفت: از همین رو، چارچوب‌ها و سیاست‌هایی در شورای شهر مصوب شد که بر همین موضوع ناظر بوده است.

موسوی تدوین برنامه پنج ‌ساله را مبتنی بر رویکرد‌های یادشده دانست و اظهار کرد: از آنجا که شورا خود را ملزم به پاسخگویی می‌داند، ضروری است که مردم بتوانند سیاست‌های آن را ارزیابی کنند؛ بنابراین در برنامه پنج‌ساله ۳۰۰ شاخص کمّی تعریف شد که تاکنون بی‌سابقه بوده و امروز خوشبختانه بخشی از آن‌ها به ثمر رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز چرایی تصویب سریع بودجه ۱۴۰۰ شهرداری شیراز را معطوف به تعیین شاخص‌ها و چارچوب‌های یادشده عنوان کرد و بیان داشت: برای اولین بار، دو متمم برای بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تعیین شد و در جلسه پیشین این شورا در عرض مدت کوتاهی به تصویب رسید؛ از آن رو که بودجه بر مبنای برش برنامه پنج‌ساله، پیش از این در کمیسیون‌ها بررسی شده و دیگر در صحن پرسشی باقی نمانده بود.

موسوی به تصویب مصوباتی در حوزه شفافیت نیز اشاره کرد و افزود: آمار و ارقامی که به‌زودی منتشر خواهد شد به‌راحتی پیشرفت و تسری اصل شفافیت را در سازمان شهرداری و شورای شهر نشان می‌دهد.

او بر اهمیت اطلاع‌رسانی درباره مباحثی همچون تحقق شهرداری الکترونیک، برون‌سپاری و راه‌اندازی سامانه PMIS به مردم تاکید کرد و گفت: موضوع بهره‌وری که تا پیش از این فراموش شده بود در قالب همین اصول و چارچوب‌ها مدنظر قرار گرفت و در این راستا بر آن شدیم در صدد پاسخ به این پرسش برآییم که چه کنیم بهره‌وری در سازمان افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز مهمترین هدف هر سازمان را افزایش بهره‌وری برشمرد و بیان کرد: با افزایش بهره‌وری می‌توان کارایی را افزایش داد و درباره چگونگی استفاده از منابع مالی و انسانی موجود به بررسی پرداخت که تلاش شد در این شورا با عدد و رقم و شاخص‌های پذیرفته‌شده آن‌ها را ارائه کنیم.

موسوی راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز، اداره حقوقی مصوبات و اداره نظارت ارزیابی عملکرد را در همین زمینه دانست و عنوان داشت: بخش عمده‌ای از آنچه امروز با عنوان گزارش عملکرد در بازه‌های زمانی مختلف در اختیار داریم، نتیجه فعالیت‌ها و نوع نگاهی است که در شورای پنجم وجود داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه به موضوع به ثمر رسیدن طرح‌های جامع اشاره کرد و گفت: بسیاری از طرح‌ها از ابتدا ویژگی طرح جامع را نداشته‌اند؛ مثلاً طرح جامع ترافیک که دانشگاه شیراز با آن سابقه علمی مجری پیگیری آن شد، هرگز به نتیجه نرسید یا در همین زمینه می‌توان به طرح جامع گردشگری از سوی دانشگاه اصفهان اشاره کرد که در شورای چهارم با بودجه‌ی یک میلیارد تومانی به این دانشگاه سپرده شد و بعد از سال‌ها رفت‌و‌آمد در نهایت از سوی کمیسیون ماده ۳۸ به دلیل اشکالات بسیارش و عدم انجام تعهدات دانشگاه اصفهان به نقطه صفر رسید.

او افزود: جز این، باید از طرح جامع اقتصادی که هزینه‌های بسیاری زیادی برای آن خرج شد، یاد کرد که عملاً به بن‌بست رسید و پاسخگو نبود؛ در نهایت با جمع‌بندی این مشکلات به این نتیجه رسیدیم که وارد موضوع طرح‌های جامع نشویم و برنامه پنج‌ساله را مصوب کردیم.

موسوی اظهار کرد: در برنامه پنج‌ساله شورای شهر، برش بودجه را تعریف کردیم و آنچه باید در حوزه حمل‌و‌نقل و عمران سیاست‌گذاری می‌شد، پیش‌بینی کرده و بر اساس آن تصمیم گرفتیم.

او با بیان اینکه اگر طرح جامع به ثمر نرسید به این معنا نیست که در حوزه عمل بر اساس نیاز و نوع نگاه تصمیم نگرفته‌ایم، گفت: مبنای تصمیم‌گیری‌های شورای پنجم برنامه پنج ساله‌ای بود که با انتشار گزارش‌های آن شاهد پیشرفتش خواهید بود.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در جامعه عده‌ای فرصت‌طلب با نگاه سودجویانه فعالیت می‌کنند و این محدود به مجموعه یا فرد خاصی نمی‌شود؛ بلکه مساله تعارض منافع در این میان مطرح است؛ اما همین موضوع در بازار نقش دیگری می‌یابد، چون کنترل و نظارت بر آن کمتر است.

او افزود: مجموع این قضایا سبب شد که شورا و شهرداری بر مبنای تکلیف قانونگذار به موضوع ساماندهی بازار میوه و تره‌بار و فرآورده‌های مصرفی مردم ورود کند؛ بر همین اساس شهرداری مکلف به راه‌اندازی بازارچه‌ها شد و هم‌اکنون مراحل قیمت‌گذاری و حق بهره‌برداری هم طی شده و در نهایت، معتقدم گرچه این طرح مشکلاتی وجود دارد، اما حتما تاثیرگذار خواهد بود و وضعیت را متعادل خواهد کرد.

موسوی اظهار کرد: بسیاری از هزینه‌هایی که به شهرداری تحمیل می‌شود، به دلیل نبود مدیریت شهری است؛ مثلا شهرداری خیابانی را آسفالت می‌کند و یک ماه بعد همان نقطه از سوی ادارات آب یا برق یا گاز، کنده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز درباره درآمد شهرداری از محل فروش املاک در بودجه ۱۴۰۰ گفت: آنچه در این بودجه مصوب شده است، در مقایسه با سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارد.

او عنوان کرد: درصد بودجه جاری شهرداری نسبت به کل بودجه از شاخص‌هایی است که معمولاً بر اساس آن می‌توان اظهارنظر کرد؛ همچنین با وجود اینکه تورم در چند سال اخیر به هیچ وجه قابل مقایسه با دوره‌های پیشین نبوده، می‌توان شاخصه‌هایی همچون وضعیت حقوق و دستمزد را بررسی کرد؛ مثلا در همین زمینه در بودجه ۱۴۰۰ نسبت به کل بودجه شاهد ۲۰ درصد افزایش هستیم؛ در حالی که این رقم زمانی ۹ درصد بوده است و درباره شاخص‌های دیگر هم چنین است.

او افزود: از سوی دیگر، شهرداری با مشارکت در پروژه‌هایی تامین درآمد می‌کند و با بررسی آمار می‌توان دریافت مساحت املاکی که شهرداری و شورا در طول سه و نیم سال مصوب کرده‌اند در مقایسه با حجم املاکی که در گذشته واگذار شده، حدود یک‌دهم است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انسان‌محوری در شورای شهر و شهرداری شیراز اشاره کرد و گفت: رویکرد شورا درباره انسان‌محوری با مصداق‌های کلی و شاخص‌های آن مشخص شده و گزارش‌هایی نیز از اجرای این شاخص‌ها در دست است.

او همچنین عملکرد شهرداری شیراز را در اجرای مصوبات، مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: در شورای پنجم، خصوصاً از سال سوم، شهرداری مکلف به ارائه منظم گزارش‌هایی در همین زمینه شد؛ برای نمونه گزارش پیشرفت پروژه‌های شهرداری به صورت هفتگی و تکالیف بودجه به‌صورت ماهانه به شورا ارسال می‌شود.

موسوی با بیان اینکه شورای شهر شیراز تاکنون حدود ۵۵۰ مصوبه داشته است، ابراز داشت: از این تعداد نزدیک به ۳۰۰ مصوبه در زمره مصوباتی است که تکالیفی عمومی بر عهده شهرداری گذاشته؛ یعنی از جنس مصوبات مساعدت یا سلب قابلیت نبوده و از این تعداد نیز، حدود ۴۰ مصوبه دستورالعمل است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، حدود ۵۰ مصوبه تا حدودی اجرا شده و قریب به ۱۴ مصوبه نیز از اساس به اجرا در نیامده است که این آمار نسبت به سال‌های قبل و همچنین دوره‌های گذشته شورای شهر پذیرفتنی است.

موسوی در ادامه، مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز را کوتاه‌مدت خواند و بیان کرد: این رویکرد با توجه به تغییرات زود‌به‌زود و تغییر نیاز‌ها و پیشرفت علم و فناوری اتخاذ شده است.

او ادامه داد: بر همین اساس مصوبات درازمدت شورا شامل برنامه پنج ساله و یک چشم‌انداز ۲۰ ساله است و بقیه همگی کوتاه‌مدت است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه مصوبه درازمدتی در شورای شهر تصویب نشده است، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و موارد اینچنینی سیستم شهرداری‌ها در سراسر کشور دچار اختلال شده و از همین رو پروژه‌های تعریف‌شده باید کوتاه‌مدت باشد تا به ثمر نشیند.

موسوی در ادامه سخنان خود، درباره علل انحلال کمیسیون حقوق شهروندی نیز گفت: این کمیسیون در سال اول فعالیت شورای شهر ایجاد شد؛ اما پس از چندی به این نتیجه رسیدیم که وظایف تعیین شده برای این کمیسیون در تمامی کمیسیون‌ها جاری و ساری است و همه موظف به اجرای آن‌ها هستند؛ به بیان دیگر، وظایف مربوط به کمیسیون شهروندی حسب مورد می‌تواند به کمیسیون‌های دیگر انتقال یابد؛ بنابراین وظایف آن همچنان به قوت خود باقی است؛ اما به‌صورت مستقل فعالیت نمی‌کند.

او در ادامه این نشست با انتقاد از عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، عنوان کرد: به عنوان عضوی از شورا، از عملکرد این سازمان رضایت ندارم و معتقدم که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز باید بسیار بیش از این در حوزه معرفی شیراز عمل می‌کرد.

موسوی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به این سازمان به یک سال گذشته محدود نمی‌شود، ابراز داشت: مقرر شده بود که برخی موضوعات در این سازمان با قوت بیشتری پیگیری شود. یکی از این موارد، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با همکاری موسسات و نهاد‌های مربوطه بوده که البته، خوشبختانه در این حوزه پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است.

اوادامه داد: در حوزه مسائلی همچون اداره فرهنگسرا‌ها هنوز نتوانسته‌ایم دستورالعمل و چارچوب مشخصی تهیه کنیم و پیگیری و تعریف این چارچوب‌ها بر عهده سازمان فرهنگی بوده است و باید تا پایان سال جاری در صحن شورا ارائه و تصویب شود.

موسوی افزود: ضروری است بدانیم در فرهنگسرا‌ها چه موضوعی را پیگیری می‌کنیم. برخی فرهنگسرا‌ها باید فعالیت‌های عمومی را انجام دهند و بعضی دیگر باید به‌صورت اختصاصی فعالیت کنند؛ البته یکی از اقدامات مناسبی که اخیرا صورت پذیرفته اختصاص یکی از فرهنگسرا‌ها برای حمایت از تشکل‌های مدنی بوده است.

او البته درباره توسعه فعالیت‌های عمرانی در زمینه ایجاد سالن‌های ورزشی و فرهنگسرا‌ها نیز سخن گفت و براساس آمار اعلام کرد که شهرداری و شورای پنجم به ساخت ۱۱ سالن سرپوشیده ورزشی و ۶ فرهنگسرا طی سه سال و نیم اخیر اهتمام ورزیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین برگزاری جشنواره شهروند برگزیده را یکی از فعالیت‌های ارزشمند شورا و شهرداری دانست و ابراز امیدواری کرد به نتیجه مطلوب برسد.

موسوی یکی دیگر از موضوعاتی را که سازمان فرهنگی می‌بایست درباره آن‌ها اقدام کند، تعیین دستور‌العمل برای برگزاری روز شیراز عنوان کرد و گفت: گرچه در ارائه این برنامه تاخیر شده است، به نظر می‌رسد به زودی به شورا ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز درباره دیگر اقدامات حوزه فرهنگی، به همکاری با باغ‌موزه دفاع مقدس شیراز و بنیاد حفظ آثار اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس جلسات برگزار شده، به این توافق رسیدیم که محور همکاری شورا و باغ‌موزه دفاه مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد و در هر کاری، این رویکرد را در نظر داشته باشیم تا فرهنگ آن توسعه یابد.

او در ادامه در خصوص موضوع تملک املاک و زمین‌های اطراف باغ‌موزه دفاع مقدس نیز گفت: کارگروهی در این حوزه پیگیر سرعت‌بخشی به این امر شده است.

موسوی همچنین از برگزاری جلسه‌ای با رئیس سازمان صدا و سیما یاد کرد و گفت: مقرر شد شهرداری شیراز برای ساخت سریال و فیلم سینمایی شهید دوران با این سازمان همکاری کند.

موسوی در پایان، نقش رسانه‌ها را در سرنوشت جامعه تعیین‌کننده خواند و ابراز امیدواری کرد این شورا بتواند در فرصت باقیمانده گزارش‌هایی مستند از عملکرد خود را با اعداد و ارقام به رسانه‌ها و شهروندان ارائه کند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نحوه حضور در انتخابات پیش رو گفت: تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد که چه کسانی در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و اطلاعات آن به رسانه‌ها و مردم خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار