افزودن بیش از ۶ هزار هکتار به مناطق حفاظت شده کشور

عضو مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی گفت: در بهمن ماه امسال ۶ هزار و ۶۲۰ هکتار به مناطق حفاظت شده کشور افزوده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  عضو مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی امروز سه شنبه در آغاز بکار اولین کنفرانس ملی تنوع زیستی فارس همزمان با روز جهانی حیات وحش گفت: یک میلیون گونه جانوری در دنیا در معرض انقراض است و در ایران متأسفانه جمع بندی دقیقی نداریم.

اسکندر زند با بیان اینکه حفظ تنوع اکوسیستم، جانوری و تنوع ژنتیکی از وظایف مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی است، اظهار کرد: در ایران حداقل منشأ ۸۳ گونه گیاهی هستیم و یکی از مناطق داغ تنوع زیستی است.

زند در عین حال با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر به تنوع زیستی صدمه زده شده و بهره برداری بی رویه یکی از مهمترین عوامل آن است، تصریح کرد: در ایران تخریب و نابودی زیستگاه وجود دارد.

به گفته این کارشناس تنوع زیستی، در ایران ۱۱.۹ درصد در قالب بیش از ۱۹ میلیون هکتار در مناطق حفاظت شده است.

او با بیان اینکه ۳۰۹ منطقه حفاظت شده در ایران وجود دارد، گفت: در بهمن امسال ۶ هزار و ۶۲۰ هزار هکتار به این سطح افزوده شده است.

زند با تاکید بر اینکه در دنیا میزان مناطق حفاظت شده ۱۴ درصد است، اظهار کرد: وسعت مناطق حفاظت شده ایران از دنیا ۲.۴ درصد کمتر است، اما بخشی از مناطق ما جز این مناطق نیامده است.

او به کنوانسیون تنوع زیستی هم اشاره کرد و گفت: دبیرخانه‌ای برای این مرجع تشکیل دادیم و ۱۰۰ نفر از متخصصان جزو شورا‌های این موضوع هستند، همچنین اولین همایش تنوع زیستی را برگزار کردیم و سامانه تنوع زیستی راه اندازی شده است و کتابی درباره تنوع زیستی در حال چاپ داریم.

در ادامه برنامه‌های اولین کنفرانس ملی تنوع زیستی فارس که همزمان با روز جهانی حیات وحش با اعطای جایزه مرحوم دکتر ولوی (مدیرکل فقید محیط زیست فارس) تا روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه به میزبانی محیط زیست فارس برگزار می‌شود، دبیر علمی کنفرانس از ارسال ۱۲۰ مقاله به این رویداد علمی خبر داد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.