شهردار اصفهان گفت: تکمیل خط اول و پیشرفت چشمگیر خط دوم قطار شهری اصفهان در شرایط تحریم، انقلاب عمرانی در مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان امروز در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۷۲ طرح در دو سال سال اخیر به همت شهرداری به بهره برداری رسیده است و آخرین طرح‌ها مربوط به خیابان‌های آسمان، خیابان تابان، پل آفتاب و آغاز حفاری خط دو مترو از جبهه غرب بوده است.

او ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد تومان برای خیابان‌های آسمان و تابان هزینه شد فقط برای آغاز حفاری خط دوم مترو و حرکت تی بی ام، ده هزارتن بتن ریزی برای استقرار تی بی ام و چهل تریلی آهنربای حفاظت دیوار‌ها انجام شد.

شهردار اصفهان ادامه داد: عملیات پیچیده آغاز حفاری خط دو متروی اصفهان بسیار گسترده است و وقتی میگوییم انقلاب عمرانی یعنی خط دو مترو باید صرف چهار سال ساخته شود و لحظه‌ای درنگ در این طرح نباشد.

نوروزی تاکید کرد: حفاری خط دوم مترو از دو جبهه آغاز شده که از شمال شرق دو تی بی ام هر کدام چهار کیلومتر را طی کرده و ۱۲ ایستگاه ساخته شده و اگر تحریم‌ها نبود الان همه تجهیزات ساخته و خریداری شده بود، اما خرید تجهیزات نیازمند پول و اعتبار است.

او افزود: انقلاب عمرانی یعنی حلقه حفاظتی یعنی هشتاد کیلومتر حلقه حفاظتی و تکمیل نیمرخ شهر از خورزوق به پل آفتاب و بعد به پل شیراز وساخت ۱۸ بوستان و بیست خیابان دو سینما و تکمیل خط یک مترو در سه سال است.

شهردار اصفهان بیان کرد: ۱۵ درصد خط یک مترو از ۱۷ سال گذشته باقیمانده بود و ما توانستیم ظرف چهار ماه آنرا تکمیل و به بهره برداری برسانیم، با کار سه شیفته بدون لحظه‌ای درنگ، ۱۶ هزار مسافر به ۱۲۰ هزارنفر رسید.

نوروزی گفت: ۱۱۰ اتوبوس به ناوگان شهری اضافه شد وبا یک نگاه آماری می بینیم از سال ۹۰ تا ۹۶ سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ طرح تهیه تصویب و اجرا شده است و امسال ۴۰۱ طرح مصوب تا بهمن ماه داشتیم.

او گفت: دو ابر پروژه با هدف معین کاهش آلودگی ترافیک و تسهیل آمد و شد و مهمتر از آن عدالت فضایی یعنی ایجاد زمینه برای دست رسی همه مردم به امکانات شهری از شمال تا جنوب گرفته و از دارک تا کهندژ انجام شده است.

شهرداری اصفهان رویکردی جدید در اخذ اوراق مشارکت کسب کرد

او تاکید کرد: طی این چند سال پول‌هایی که امکان تحقق آن نبود را را به شهر آورده‌ایم که دستاورد‌های بزرگی به‌واسطه آن به‌دست آمده است؛ با سازمان برنامه و بودجه کشور برای اخذ اوراق مشارکت به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان رایزنی شده بود که با پیگیری‌های زیاد که تا دیشب مشغول آن بودیم، این مبلغ به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و صبح امروز خبردار شدم که تخصیص این ۷۰۰ میلیارد تومان امضا شده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با اخذ این اوراق، یعنی ۳۵۰ میلیارد تومان توانسته‌ایم از منابع ملی استفاده کنیم؛ پارسال ۷۴۰ میلیارد تومان اوراق کسب شد؛ مزیت دریافت اوراق این است که به بانک بدهکار می‌شویم و می‌توانیم برای پرداخت بدهی‌ها، آن را با بانک‌ها تهاتر کنیم.

نوروزی تاکید کرد: نمی‌گویم شهرداری به کجا‌ها بدهکار بوده است، اما گله دارم که برخی از رسانه‌های ملی و دیگر رسانه‌ها از سر ناآگاهی می‌گوید چرا اوراق را به مترو می‌برید؟ این در حالی است که این اوراق مشارکت را تنها می‌توان در مترو هزینه کرد.

او ادامه داد: شهرداری اصفهان اولین شهرداری بود که توانست یک رویکرد جدید را در اخذ اوراق مشارکت کسب کند که در این راستا توانستیم به سختی ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه اتوبوسرانی کسب کنیم؛ مسئولان برای دادن اوراق مشارکت راضی نمی‌شدند که با تفسیر جدید قانونی و پیگیری توانستیم این مهم را دریافت کنیم و در زمانی که هیچ اتوبوسی نبود، ۱۰۰ اتوبوس برای اصفهان خریداری شد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: در ایران اولین قرارداد توسط شهرداری اصفهان با سازمان مدیریت برای بازسازی ۷۰۰ اتوبوس منعقد شد و تاکنون بیش از ۱۲۰ اتوبوس بازسازی شده است.

انتقادات به عملکرد مدیریت شهری را پذیرا هستیم

نوروزی با اشاره به انتقاداتی که به مجموعه شهرداری وارد می‌شود، تاکید کرد: انتقادات به عملکرد مدیریت شهری را پذیرا هستیم، زیرا شهر میدانی برای گفتگو است؛ البته برخی افراد سخنانی نیز می‌گویند که در برابر آن سکوت می‌کنیم، زیرا معتقدیم همگی باید ادب را رعایت کنیم.

صرفه‌جویی در هزینه‌های برگزاری جشنواره فیلم کودک

او با بیان اینکه در همان روز‌های ابتدای فعالیت در مدیریت شهری، هزینه‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان دوره گذشته را پرداخت کردیم، گفت: این جشنواره شش میلیارد تومان بدهکاری داشت. از آن زمان سقف هزینه‌ای برای اجرای جشنواره به این مبلغ باقی مانده است.

شهردار اصفهان افزود: امسال در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی شد که از این هزینه، ۵۰۰ میلیون به خرید تبلت برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت اختصاص یافت.

نوروزی اضافه کرد: زمانی که این موضوع در شورا مطرح شد، اعضا استقبال کردند، بنابراین هزینه خرید تبلت به دو میلیارد تومان افزایش یافت، زیرا هنگام خرید، هم تبلت گران شد هم تعداد مدنظر در بازار وجود نداشت با این حال با رعایت تشریفات تبلت‌ها خریداری شده و توسط آموزش و پرورش به دانش‌آموزان بی‌بضاعت اهدا شد.

او تصریح کرد: بر روی فرایند تخصیص تبلت‌ها حساس هستیم، اما به نحوه توزیع آن ورود نمی‌کنیم و آن را به آموزش و پرورش سپرده‌ایم.

احیا ۳۰ مجموعه فرهنگی و تفریحی

شهردار اصفهان ادامه داد: در حوزه فرهنگی با افزایش مشارکت‌های مردمی هزینه‌های اقتصادی را به طور چشمگیری کاهش دادیم.

نوروزی با بیان اینکه ۳۰ مجموعه فرهنگی و تفریحی با مشارکت بخش خصوصی احیا شده است، خاطرنشان کرد: این اقدام در کاهش هزینه‌ها و اداره ارزان شهر تأثیرگذار بوده است.

مهندسی ارزش را در پروژه‌ها ملاک قرار دادیم

او اظهار کرد: در پروژه‌ها نظارت‌ها را به شدت افزایش داده و مهندسی ارزش را ملاک عمل قرار دادیم و با انضباط مالی ۱۷۰ میلیارد تومان کاهش هزینه ایجاد کردیم و شفافیت و شفاف سازی را به خوبی محقق کردیم.

شهردار اصفهان الکترونیکی کردن نظام اداری، سازمانی و مالی در حوزه برنامه ریزی و اداری شهرداری را دیگر دستاورد‌های شهرداری خواند و افزود: در مصرف انرژی به دلیل صرفه جویی در انرژی به عنوان دستگاه برتر کشور شناخته شدیم و جایزه گرفتیم و اصحاب رسانه اگر اصفهان را دوست دارند این اتفاقات خوشایند را باید برای اصفهان بنویسند و اطلاع رسانی کنند.

او با اشاره به تعالی سازمانی در شهرداری گفت: شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور تنها دستگاهی بود که خود را در معرض ارزیابی قرار داد و در این راستا سال گذشته سه ستاره و امسال چهار ستاره شد.

نوروزی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در حوزه خدمات شهری صرفه جویی‌های قابل تقدیری در بخش‌های برق و آب برای تأمین منابع آبی مورد نیاز فضای سبز داشته است.

با خانه دار شدن اصحاب رسانه مشکلی نداریم

او با اشاره به موضوع درنظرگرفتن زمین مناسب جهت ساخت مسکن برای خبرنگاران اظهار کرد: در این راستا گفتگو‌هایی در حاشیه انجام شده و البته همیشه تأکید داریم قانون باید به طور دقیق رعایت شود، اگر زمین انتخاب شده کاربری فضای سبز داشته باشد بی شک متعلق به همه مردم است، البته گاهی فضای سبز اولویت بندی می‌شود که مراحل آن باید طی شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: اگر زمین مناسب در نظر گرفته شود شهرداری آماده همکاری است، اما چنانچه محل انتخاب شده مناسب نباشد، هر اقدامی انجام شود درواقع سنگی در چاه می‌افتد و موضوع لاینحل باقی خواهد ماند.

نوروزی تصریح کرد: هنوز مراحل در نظر گرفتن زمین برای ساخت مسکن خبرنگاران به صورت دقیق انجام نشده است، اما هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم و تسهیلات لازم را ارائه خواهیم کرد چرا که ما با خانه دار شدن اصحاب رسانه مشکلی نداریم، اما مخالف فعالیتی هستیم که روند قانونی آن طی نشده باشد.

بررسی مسیر‌های دوچرخه سواری

او با اشاره به احداث مسیر‌های دوچرخه سواری در شهر اظهار کرد: هدف شهرداری از ایجاد مسیر‌های دوچرخه این است که شهروندان حدالامکان به جای خودرو از دوچرخه استفاده کنند؛ ما باید برای رهایی از چنگال آلودگی و ترافیک از دوچرخه استفاده کنیم در این مسیر باید زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم تا کسانی که برایشان مقدور است از دوچرخه استفاده کنند.

شهردار اصفهان با تأکید بر اجرای مسیر‌های دوچرخه در شرایطی که کمترین آسیب را برای معابر و خودرو‌ها داشته باشد، گفت: حاضر هستیم بومرنگ شویم یعنی چنانچه از نظر جمعی شهروندان اجرای مسیری اشتباه بوده یا تشخیص کارشناسان صحیح نبوده مسیر را پس گیری کنیم و البته در این راستا نفع اکثریت مورد توجه خواهد بود.

او از معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خواست مسیر‌های دوچرخه سواری اجرا شده و در حال اجرای شهر را بررسی کند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: ما می‌خواهیم شهر زیست پذیر باشد تا شهروندان در صورت امکان سفر‌های درون شهری خود را به صورت پیاده یا با استفاده از دوچرخه، مترو و اتوبوس انجام دهند.

تمام پروژه‌های شهر باید پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد

او با بیان اینکه تمام پروژه‌های شهر را دوست دارم و معتقدم تمام پروژه‌ها باید پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، گفت: هیچ پروژه‌ای را بدون این دیدگاه اجرا نکردیم؛ حلقه حفاظتی شهر پیوست فرهنگی و اجتماعی دارد، زیرا به رفع محرومیت و کاهش حاشیه نشینی کمک کرده و محرک توسعه است.

نوروزی تأکید کرد: پروژه مترو را دوست دارم، زیرا نیاز شهر جهانی و بین المللی اصفهان است و قطعاً شهرداری پروژه‌ای را که مراحل قانونی خود را طی نکند، اجرایی نخواهد کرد.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر تعدیل نیرو‌های کارگری شهرداری تصریح کرد: تعداد نیرو‌های شهرداری بر اساس ساختار سازمانی و پست‌ها زیاد است، اما باید اصلاح شود؛ تاکنون یک هزار و ۴۰۰ بازنشسته در بین کارکنان شهرداری داشتیم که نوعی تعدیل نیرو به شمار می‌آید، اما به جای آن‌ها حدود ۲۰۰ نفر نیرو اضافه شده که به روایتی یک هزار و ۲۰۰ نیرو کاهش یافته است.

اقدامات شهرداری برای کاهش آلودگی هوا

نوروزی در خصوص عوارض آلایندگی شهر و هزینه کرد آن برای کاهش آلایندگی‌ها اظهار کرد: تمام اقداماتی که در شهر انجام می‌دهیم با نگاه فرهنگی و اجتماعی است که نگاه محیط زیستی یکی از موارد آن به شمار می‌آید و در سه سال اخیر پروژه‌های مترو، خطوط اتوبوس‌های تندرو، زیرساخت‌های دوچرخه و توجه به پروژه تراموا در راستای کاهش آلایندگی‌ها بوده است.

او با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری و فضای شهر ۲۰۰ هکتار فضای سبز در شهر توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: با استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی، اجرای کلکتور‌ها و مخازن و استفاده از پساب تصفیه شده اقدامات خوبی در شهر انجام شده است و از پایان این هفته نیز عملیات اجرایی ایجاد ۵۳ هکتار برای توسعه فضای سبز آغاز خواهد شد.

شهردار اصفهان ادامه داد: همچنین ۷۴۰ لیتر پساب تصفیه ثانویه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و به تازگی ۷۰ کیلومتر خط انتقال پساب و ۲۸ هزار مترمکعب مخزن نیز در شهر احداث شده است.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری موضوع معاینه فنی خودرو‌ها را از خودرو‌های شهرداری آغاز کرده و دغدغه کاهش آلایندگی‌ها را دارد، گفت: در این راستا مکان‌های سنجش آلودگی هوا در شهر توسعه یافته است

او با بیان اینکه کاهش آلودگی‌ها مهم‌ترین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ بوده است، خاطرنشان کرد: در سال آینده ۴۰ درصد بودجه برای کاهش آلایندگی‌ها در شهر هزینه می‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره به تعداد مسافران مترو گفت: تا قبل از شرایط کرونایی تعداد مسافران مترو به ۱۲۰ هزار نفر در روز رسیده بود، اما با تشدید کرونا از فروردین ماه آمار مسافران به ۱۰ هزار نفر کاهش یافت و در حال حاضر روزانه ۴۰ هزار نفر سفر‌های درون شهری خود را با مترو انجام می‌دهند و ۸۰ هزار نفر سوار مترو نمی‌شوند، همچنین ۶۵۰ اتوبوس در شهر در حال تردد است و امکان جا به جایی ۵۶۰ هزار مسافر وجود دارد، اما ۲۵۰ هزار نفر از اتوبوس استفاده می‌کنند؛ همه باید کمک کنیم تا مردم از اتوبوس‌ها و مترو برای کاهش ترافیک و آلودگی‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار