سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان امروز ابعادی جدید از نحوه قاچاق قارچ ترافل از کشور را مطرح کرد و به یک شایعه در این باره صحه گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، لطفی سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: قاچاق قارچ‌ ترافل از مسیر فرودگاه امام هم انجام می شد اما در چند ماه گذشته به علت بسته بودن فرودگاه از مرز‌های غربی قاچاق  شد.

لطفی تاکید کرد: قاچاق از فرودگاه در حد چند صد کیلو بوده اما این شایعه که گفته می شد این نوع قاچاق توسط افرادی به نام کارگو در فرودگاه انجام شده، مورد تایید است.

پیشتر یک شهروند خبرنگار درباره موضوع قاچاق ترافل از فرودگاه امام یک فیلم برای باشگاه خبرنگاران جوان گلستان ارسال کرده بود که می توانید آن را ببینید (هر چند باشگاه خبرنگاران جوان گلستان صحت این ویدیو را تایید یا رد نخواهد کرد).

شهریور ماه امسال در مستند الماس هیرکانی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان روایت برداشت و قاچاق قارچ با ارزشی به نام ترافل که در مناطق جنگلی شرق گلستان می روید و توسط شبکه قاچاق از کشور خارج می شود و به اروپا می رود را به تصویر کشیده بود.

لطفی سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان امروز همچنین با اشاره به این مستند گفت: گزارش برداشت قارچ ترافل در کشور سر و صدا‌هایی هم به وجود آورد و معتقدم می‌توانست فرصت خوبی برای استان ما باشد.

بیشتر بخوانید

قصه الماس سیاه؛ از جنگل های هیرکانی تا رستوران های لوکس اروپایی

او ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها جنگل کاری را با هدف برداشت قارچ ترافل و یا قارچ‌های دیگر انجام می‌دهند و اگر برای برداشت قارچ ترافل از روش‌های درستی بهره گیری شود بسیار هم خوب است.

لطفی با اشاره به اقداماتی که در استان انجام شده افزود: ما برای این کار با بخش خصوصی قرارداد بستیم و حتی او را برای آموزش به ترکیه فرستادیم و اکنون در یکی‌از نهالستان‌های استان ۳ هزار نهال آغشته به قارچ ترافل تولید شده و این نهال‌ها به تایید سازمان امور جنگل‌های کشور رسیده است.

سرپرست منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان گفت: هزار و ۵۰۰ نهال در حاشیه گرگان و هزار و ۵۰۰ نهال دیگر در گالیکش کشت می‌شود و تهیه آن هزینه بالایی دارد.

لطفی ادامه داد: در کشور فرانسه منطقه‌ای وجود دارد که حدود ۱۰۰ سال است که مردم مشغول به برداشت قارچ هستند، ما هم در گلستان برای انجام اصولی این کار ۵۰۰ نفر را آموزش دادیم که بدون تخریب جنگل این کار انجام شود، اما متاسفانه گزارش شد بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر اقدام به برداشت بی رویه این قارچ می کنند.

او گفت: قطعا بهترین روش برداشت ترافل بهره گیری از حیواناتی نظیر سگ است، اما از آنجایی که ما در سال اول امکان دسترسی به سگ نداشتیم به مردم آموزش داده بودیم که با ایجاد شکاف کوچک در پای درخت‌هایی که نشانه‌های لازم را دارند اقدام به برداشت کنند.

لطفی با بیان اینکه برای برداشت ترافل به سگ‌ها آموزش هم داده ایم، گفت: ما برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و بحث قاچاق از حمل و نقل این قارچ جلوگیری کردیم و با افرادی که اقدام به برداشت این قارچ کرده اند برخورد شد.

انتهای پیام/ق/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.