نماینده تهران گفت: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی باید نظارت پذیر و تبدیل به نهاد عمومی غیر دولتی شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران  جوان،  علی خضریان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در صحن علنی شبانگاهی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با تأکید بر نظارت پدیر شدن مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در شرایط فعلی، اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی اصلاح شده و تبدیل به یک نهاد عمومی غیر دولتی شده است، اما همچنان به دلیل برخی نقص ‌های قانونی نیازمند کمک مجلس است تا حرف رهبری درباره تبدیل شدن دانشگاه به یک نهاد عمومی غیر دولتی عملی شود.

وی افزود: دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به شکایات و تصمیمات موارد خلاف قوانین دانشگاه آزاد را ندارد و باعث شده تا به اساتید، دانشجویان و کارکنان ظلم شود. این مجموعه عظیم دانشگاهی با بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه به گفته مسئولانش در سال ۹۱ و با احتساب تورم، امسال بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان، بیش از یک میلیون دانشجو دارد؛ اما این کارمندان و دانشجویان از ظرفیت‌های قانونی نمی‌توانند بهره ببرند.

خضریان اظهار کرد: دیوان محاسبات هم امکان نظارت و ارزیابی بر این شرایط دانشگاه را ندارد؛ در حالیکه دانشگاه آزاد شهریه دانشجویان اداره می‌شود و مانند شهرداری که عوارض می‌گیرد، بودجه عمومی و مردمی را استفاده می‌کند. پیشتر، بارها  اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی جلوی مجلس تجمع می‌کردند و درخواست حمایت نمایندگان را داشتند. این حمایت زمانی صورت می‌گیرد که نظارت دقیق برای مجموعه دانشگاهی ایجاد شود.

 نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تاسیسش با توجه به اساسنامه‌اش، همیشه تبدیل به یک کلونی و ظرفیت بدون نظارت دقیق شده بود و حتی رئیس هیئت امنا و هیئت موسس سابقش، به خیال اینکه کارش خانوادگی است، بدون هرگونه هماهنگی، اعلام وقف کرده بود که با اقدام به موقع رهبر معظم انقلاب مواجه شد. به علاوه هرگونه نظارت بر کارکنان دانشجویان و اعضای هیئت علمی امکان پذیر نبود. حتی خاطرم هست بسیاری از کسانی که در مسئولیت‌های سیاسی و مجلس بودند، این وقف را پیگیری و تایید کرده بودند.

پیشنهاد این نماینده مربوط به ثبت اطلاعات همه شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی بود که در نهایت با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان برای ورودی های مهر 98 رشته های کم متقاضی وعده تخفیف 35 درصدی شهریه را داد اما تخفیف را به بهانه های مختلف اعمال نمیکنند لطفا رسیدگی فوری نمایید تا از داوطلبان سو استفاده نشود
آخرین اخبار