روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه ممنوعیت مطلق واردات خودرو و واردات افسار گسیخته آن درست نیست، گفت: به واردات تنظیم شده خودرو اعتقاد دارم و تصمیمگیریهای به اصطلاح صفر و یکی مشکل ایجاد خواهد کرد. وقتی سیاست صنعتی سازنده، بلند مدت و موفقی نداشته باشیم، همیشه دچار افراط و تفریط میشویم.
وی با بیان اینکه مقصر مشکلات حوزه خودرو دولت است، ادامه داد: نگاه به عرصه خودروسازی گاهی درآمدی بوده و دولت تصور میکرد که این عرصه حیاط خلوتش است. از سویی برخی اوقات با نگاه رانتی به خودروسازی توجه میکردهاند. افزون بر اینها، جرئت و جسارت لازم را به خودروسازان داخلی ندادهایم تا دستشان در دنیا باز باشد و در نتیجه با خودروسازان درجه چندم کار کردند. پشت این اتفاقات تصمیمهای سیاسی بوده است. بدنه خودروسازان درباره ارتباط خودروسازان با «پژو» مخالفت داشتند و دولتیها برای تصمیمهای سیاسی با پژو ارتباط گرفتند. پژو خودروساز موفق و قهاری در دنیا نیست؛ چرا سراغ BMW یا خودروهای ژاپنی نرفتند؟
عضو کمیسیون صنایع تصریح کرد: اگر قصد وارد سازی تکنولوژی داشتهایم، چرا با خودروساز درجه چندم کار کردیم؟ از طرفی در داخل کشور، چرا شبکه قطعهسازیمان را رونق نمیدهیم و قطعهسازانمان همیشه با مشکل مالی و دیگر معضلات مواجه هستند؟ دست قطعه سازان زیر ساطور خودروساز هاست و اگر میخواهیم خودروسازی داخلی صنعتی شود، اصل آن در قطعهسازی است. اما قطعه سازان ما با مشقت روزگار را میگذرانند.
بیشتر بخوانید
ایزدخواه اظهار کرد: با وجود دانشگاهها و استعدادهای حوزه مکانیک، چرا به سمت قطعه سازی و طراحی قطعات بدنه و پلتفرم نرفتیم؟ صنعت خودروسازی را نمیتوان به اصطلاح کوبید؛ در این باره باید دولت که فرمان را در دست دارد، زیر سوال برد. البته مجلس هم در دورههای پیشین دخالتهای بیجایی داشته است.
وی در پایان بیان کرد: موضوع خودروسازی و ساماندهی آن در طرح کمیسیون صنایع دیده شده و در مادهای، تنظیم واردات خودرو بررسی شده است؛ تا اینکه اولاً به تولید داخل ضربه نزند و ثانیاً نیاز مشتری را تأمین کند و قدرت خرید را هم بالا ببرد. در این صورت رقابتی سالم و سازنده میان و تولیدهای داخلی و خارجی ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام/