بی تحرکی یا کم تحرکی یکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر علی اوشیب‌نتاج متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی بابل از بی تحرکی یا کم تحرکی بعنوان یکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان خبر داد وگفت: یک چهارم مردان فعالیت فیزیکی ندارند.

او افزود: ارتباط قدرتمندی بین کاهش تحرک و شیوع مشکلاتی مثل پرفشاری خون، دیابت نوع ۲، حوادث عروقی مثل، افزایش وزن و چاقی، اختلالات خواب و خلق، پوکی استخوان و درد‌های اسکلتی-عضلانی مثل کمردرد، سرطان‌ها بویژه کولون و پستان، زندگی وابسته در سالمندان، افزایش مرگ و میر وجود دارد.

دکتر اوشیب‌نتاج با اشاره به اینکه افزایش بی تحرکی عمومی در جامعه به دو دلیل تشدید شده است، گفت: پیشرفت صنعتی و فن‌آوری که ماشین آلات عهده دار فعالیت‌ها در منزل، مسیر رفت و آمد، محل کار و زمان خرید و تفریح شده و پیشرفت خدمات پزشکی که منجر به افزایش طول عمر افراد سالم و بیمار شد نیز منجر به کاهش فعالیت فیزیکی آن‌ها شده است.

او با اشاره به اینکه جهت حفظ و ارتقای سلامت عمومی، این معضل بایستی به روش افزایش تحرک، معکوس گردد، افزود: کاهش مدت زمان فعالیت‌های نشسته مثل تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، موبایل، و انجام چند کار با فعالیت فیزیکی روزمره مثل استفاده از پله، پیمودن مسیری بصورت پیاده و برای ... ارتقای سلامت بسیار مفید است.

دکتر اوشیب‌نتاج گفت: همچنین انجام ورزش مطلوب و منظم با هدف کسب تناسب سلامتی برای کاهش خطرات بیماری‌ها و مرگ و میر، نیز از ضروریات این امر می‌باشد.

او افزود: ورزش اثرات سودمندی روی قلب، جسم و ذهن دارد و در پیشگیری و درمان بیماری‌های غیر واگیر دار مثل هیپر تانسیون، دیابت، کاهش علائم افسردگی و اضطراب، تقویت تفکر، یادگیری، مهارت و قضاوت، کاهش خطر سقوط و شکستگی و حفظ وزن مناسب مفید است.

دکتر اوشیب‌نتاج با بیان اینکه در کل ورزش باعث افزایش تندرستی عمومی می‌شود، گفت: در سطح جهانی، یک چهارم مردان (در مورد خانم‌ها بیشتر است) فعالیت فیزیکی ندارند و ۶۰ درصد هم فعالیت ناکافی دارند.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار