یک کارشناس بازار سرمایه در مورد مشکلات مدیریت دولت بر صندوق‌های ETF توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مدیریت دولت بر صندوق های ETF‌گفت: مدیریت این صندوق‌ها به عهده دولت نیست. بلکه ETF‌ ها صندوق‌هایی هستند که یک نهاد مالی مطابق مقررات بازار، مدیر آن را برعهد دارد اما این مدیر برای مدیریت و بازارگردانی صندوق علاوه بر سهم نیاز به وجه نقد هم دارد.

تاجبر گفت:مشکل این صندوق‌ها نداشتن بازارگردانی و وجه نقد برای حمایت است و دولت هم این وجوه را در اختیار مدیران این صندوق ها قرار نداده است. یعنی ما با مدیری مواجه هستیم غیر دولتی که ابزار لازم را برای مدیریت صحیح را ندارد.

وی افزود:ETF‌ ها، صندوق هایی هستند که مدیر آن یک شرکت تامین سرمایه است و دولت سهام آن را فروخته و سهامداران هم مردم هستند. در واقع دولت پول ناشی از فروش سهام به صندوق را برداشته اما مدیریت دست شرکت‌های تامین سرمایه است. مدیر این صندوق ها را دولت تعیین کرده و قطعا این مدیران  بدون هماهنگی دولت اقدامی انجام نمی دهند اما به طور مستقیم دولت مدیریت این صندوق‌ها را به عهده ندارد.

او ادامه داد:ما معضلات زیادی در بازار داریم که یکی از آن‌ها همین ETF‌های دولتی هستند. مشکلات صندوق های ETF معلول عدم اعتماد و خدشه دار شدن اعتماد سرمایه گذاران نسبت به دولت است که تبعات بسیار زیادی داشته و یکی از آن‌ها معامله شدن این صندوق‌ها  زیر NAV است.علت اصلی که باعث ایجاد بی اعتمادی به بازار شده، حل نشود است، کار اصلی که باید انجام دهیم اعتماد سازی در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به چگونگی بازگشت اعتماد به بازار سرمایه اظهار کرد: برای اعتماد سازی یک فرآیند بلند مدت نیاز است و مردم عملا باید ببینند که از بازار سهام حمایت می‌شود اما این بحث تا کنون در حد حرف باقی مانده است. نکته دیگر اینکه به وعده‌هایی که داده می‌شود، عمل شود و صرفا به حرف اکتفا نشود. اما مشاهده می‌کنیم که پای دعوا‌های سیاسی به بازار سرمایه باز شده و شرایط بدی را به وجود آورده است و بورس که یک محیط اقتصادی است دچار تشنجات سیاسی شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
خیر
آخرین اخبار