رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: با تخصیص سالانه ۲ میلیون تن سوخت LPG به خودروها، معضلات جدیدی را با ظاهر قانونی ایجاد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور، در جمع خبرنگاران پیرامون تصمیم اخیر مجلس درباره تخصیص سوخت LPG به خودروها، اظهار کرد: مصرف غیر قانونی و ناایمن LPG به عنوان سوخت خودرو‌ها در کشور، از معضلاتی بود که منجر به آتش سوزی‌های متعدد در مکان‌های غیر استاندارد عرضه LPG و آتش سوزی مهیب مخازن در زمان تصادفات و به تبع آن خسارت‌های جانی و مالی شده که این معضل به همواره در رسانه‌ها منتشر شده است.

او افزود:با طرح جدید مجلس برای تخصیص سالانه دو میلیون تن سوخت LPG به خودروها، به جای حل معضلات گذشته، با دست خود معضلات جدیدی را با ظاهر قانونی ایجاد می‌کنیم که زیان‌های گسترده‌ای برای کشور به دنبال دارد.

جوهری با اشاره به تصویب طرح توسعه CNG در مجلس دهم، طرح عرضه LPG را مغایر با این مصوبه قانونی دانست و گفت: یکی از دلایل موافقان طرح تخصیص LPG به سبد سوخت خودروها، جایگزینی LPG با بخشی از مصرف بنزین کشور است در حالی که این جایگزینی در صورت تحقق، اقتصادی نیست و حتی اگر LPG به سبد سوخت خودرو‌ها ورود کند، برخلاف تصور این قشر، به جای کاهش مصرف بنزین، از سهم مصرف CNG کاسته می‌شود چرا که بخشی از مالکان خودرو‌هایی که مایل به دوگانه سوز کردن خودروی خود هستند، به جای مصرف CNG به مصرف LPG تمایل پیدا خواهند کرد.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد پیشنهاد دهندگان این طرح توجهی به سرمایه گذاری و تلاش‌هایی که برای توسعه CNG کشیده شده نداشته اند و علاوه بر این به موضوع مهم، امکان صادراتی LPG در مقایسه با CNG توجهی نشده است.

این فعال عرضه سوخت در ادامه گفت: با توجه به وجود منابع عظیم گاز و شبکه گسترده خطوط انتقال گاز و ظرفیت عرضه حدود ۵۰ میلیون مترمکعبی CNG در کشور و همچنین محدودیت‌های صادرات گاز طبیعی به دلیل تحریم‌های آمریکا، اجرای این طرح موجب جایگزینی LPG با CNG به عنوان سوخت خودرو‌ها و نوعی خود تحریمی در کشور توسط مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

۵۰ درصد از ظرفیت عرضه جایگاه‌های CNG کشور بلااستفاده است

او افزود: حدود دو هزار و ۵۰۰ جایگاه CNG در کشور داریم در حالی که جایگاه‌های استاندارد LPG کمتر از تعداد انگشتان دست است و برای احداث جایگاه‌های LPG جدید نیز، نیاز به سرمایه گذاری بسیار زیادی وجود دارد؛ برای احداث جایگاه‌های CNG این ظرفیت با سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی ایجاد شده و در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت عرضه جایگاه‌های CNG کشور بلا استفاده مانده است.

جوهری گفت: جایگاهداران CNG در سال‌های اخیر به دلیل تبعات ناشی از تحریم‌های آمریکا با مشکلات بسیار زیادی مواجه بوده اند و بر خلاف شعار‌های مسئولان مرتبط و نامگذاری CNG به عنوان سوخت ملی توسط وزیر نفت، همچنان این جایگاه‌ها فاقد صرفه اقتصادی هستند؛ در این شرایط اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودرو‌ها و احتمال جایگزینی آن با بخشی از میزان عرضه فعلی CNG، موجب نگرانی شدید جایگاهداران CNG شده و در صورت تصویب این طرح، تغییرات ناگهانی دربرنامه‌های حوزه سوخت، موجب بی اعتمادی بخش خصوصی به سرمایه گذاری در کشور به ویژه در حوزه CNG خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: ارزش صادراتی LPG به مراتب از بنزین و گازطبیعی بیشتر است و به عنوان یک سوخت لوکس در جهان شناخته می‌شود.

او افزود: متقاضیان LPG در بازار جهانی بیشتر از متقاضیان گازطبیعی و بنزین هستند چرا که ارزش حرارتی بالای این سوخت و همچنین کاربرد‌های متنوع آن به خصوص در صنعت پتروشیمی، این فرآورده را به فرآورده‌ای پرتقاضا تبدیل کرده؛ اگر ما به جای تخصیص گاز مایع به پتروشیمی و یا صادرات آن، بخشی از گاز مایع تولیدی خود را در موتور خودرو‌ها بسوزانیم، در واقع کم ارزش‌ترین راه مصرف این سوخت را انتخاب کرده ایم.

جوهری با بیان اینکه میانگین قیمت صادراتی گازمایع ۳۲۸ دلار و میانگین قیمت صادراتی بنزین ۲۹۴ دلار در هر تن است، گفت: اگر دو میلیون تن در سال گاز مایع را به جای صادرات، به سوخت خودرو‌ها تخصیص دهیم و با فرض اینکه معادل این مقدار، از مصرف بنزین کاسته شود و ما بنزین صرفه جویی شده را صادر کنیم، به معنای آن است که درآمد ۵۸۸ میلیون دلاری را جایگزین درآمد ۶۵۶ میلیون دلاری کرده ایم. یعنی ضرر سالانه حاصل از ما به التفاوت قیمت گاز مایع صادراتی با بنزین صادراتی، با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، ۱.۷ هزار میلیارد تومان است.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: درحالی که طبق پیش بینی ها، با اضافه شدن دو میلیون تن در سال سوخت LPG به سبد سوخت خودرو‌های کشور، به همین میزان از مصرف CNG کم کرده و تأثیر قابل توجهی در مصرف بنزین نداشته باشد، به جز زیان‌هایی که به صنعت CNG کشور وارد می‌شود، با احتساب فروش دو هزار میلیارد تومانی گاز مایع در داخل کشور، زیان سالانه کشور از عدم صادرات گاز مایع و فروش آن در داخل، بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

جوهری همچنین گفت: وقتی در صادرات گاز طبیعی مشکلات متعددی ناشی از تحریم‌ها داریم، در حالی که فروش گاز مایع نه تنها مشکلات مشابه فروش گازطبیعی را ندارد بلکه از فروش بنزین نیز پردرآمدتر و به علت تقاضای بالا، آسان‌تر است، کاهش صادرات گاز مایع با هدف مصرف در سبد سوخت خودروها، چیزی شبیه به خودتحریمی است.

LPG سوز شدن خودروها یک بحث تکراری است

او ادامه داد: بحث زیرساخت ارائه LPG به خودروها، بحث بسیار مهمی است؛ دولت در یک مرحله در سال‌های گذشته جایگاه‌های عرضه LPG را تعطیل کرده و همه برنامه‌ها را برای توسعه CNG متمرکز کردیم، حال چرا باید با بازگشت به گذشته، زیرساخت‌های ایجاد شده و هزینه‌های ملی در صنعت CNG را نادیده بگیریم و به دنبال آغاز ایجاد زیرساخت در عرضه LPG باشیم؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: در شرایطی که هیچ زیرساختی برای عرضه LPG به صورت استاندارد وجود ندارد و استانداردی نیز برای تبدیل خودرو‌ها به دوگانه سوز LPG نداریم؛ آغاز عرضه LPG به معنای خسارت پشت خسارت است.

او گفت: برای تحقق تخصیص دو میلیون تن در سال LPG به سبد سوخت خودروها، باید صد و ۵۰ جایگاه فعال LPG داشته باشیم که میانگین هزینه احداث هر جایگاه با استاندارد جهانی و بدون هزینه زمین جایگاه، بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان است.

جوهری با بیان اینکه کل هزینه ایجاد جایگاه‌های اتوگاز در کشور با استاندارد جهانی به ۷.۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: به این هزینه باید هزینه ۲۰ هزار میلیارد تومانی تبدیل دو میلیون دستگاه خودرو به دوگانه سوز LPG و هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی حمل گاز مایع با تانکر در جاده‌های کشور را اضافه کرد.

او افزود: کل هزینه این طرح با احتساب هزینه احداث جایگاه‌های استاندارد جهانی، ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌شود و این سوال مطرح است که آیا محل تأمین این هزینه و محل بازگشت سرمایه گذاری در چنین طرحی دیده شده است؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با اشاره به حوادث متعدد سوخت گیری و تردد خودرو‌های LPG سوز غیزمجاز در کشور گفت: احتمال آتش سوزی سوخت LPG از بنزین و CNG بیشتر است و وقتی بخواهیم در نبود استانداردها، به خودرو‌های LPG سوز رسمیت بدهیم، اینکار به معنای افزایش حوادث ‌می‌شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر، سوخت ایمن CNG هم اکنون با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده، با نیمی از ظرفیت اسمی در حال خدمات دهی است و در حالی که می‌توانیم با کمترین هزینه، سهم سوخت CNG را به عنوان یک سوخت پاک و ایمن، در سبد سوخت خودرو‌ها افزایش دهیم، تصویب طرحی برای آوردن LPG به سبد سوخت خودرو‌ها و کاهش بیش از پیش سهم CNG هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی، کاری اشتباه و اقدامی زیان آور برای کشور خواهد بود.

این فعال عرضه سوخت افزود: در شرایطی که حتی کارشناسان وزارت نفت نیز مخالف اجرای این طرح هستند، پیشنهاد این طرح از طرف چه کسانی مطرح شده و چرا با این سرعت در تلاش برای تصویب طرحی هستند که موجب جلوگیری از صادر نشدن این محصول استراتژیک و ضرر حدود ۱۴ هزار میلیارد تومانی سالانه به اقتصاد کشور می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در پایان تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان محترم و دلسوز مجلس با جلوگیری ازاجرای این طرح، از هدر رفتن بیت المال و اختلال در امنیت سوخت رسانی کشور ممانعت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار