رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه گفت: دامداران با استفاده از واکسن آنتروتوکسمی از بروز تلفات در گله جلوگیری نمایند.

کاووسی رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: واکسیناسیون دام‌ها با واکسن آنتروتوکسمی یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از تلفات در گله است.

او افزود: واکسن آنتروتوکسمی به منظور پیشگیری از بیماری‌های ناشی از درگیری با گونه‌های کلستردیوم‌ها در گوسفندان به کار می‌رود.

کاووسی با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنتروتوکسمی در مواقع تغییر جیره و فصل انجام می‌شود عنوان کرد: دامداران باید واکسن را از شبکه توزیع رسمی أخذ کرده و همچنین واکسن را طبق دستور دامپزشک و توسط تکنسین‌های دامپزشکی که دارای مجوز رسمی مایه کوبی هستند تزریق کنند.


بیشتر بخوانید


رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه بیان کرد: نام دیگر بیماری آنتروتوکسمی بیماری پرخوری یا قلوه نرمی است و در واقع هر گونه تغییر جیره غذایی در گله با به هم زدن سیستم گوارشی در دام باعث رشد زیاد عامل بیماری در دستگاه گوراش شده و سم حاصل از آن باعث بروز علائم بیماری شامل اسهال شدید، تشنج، زمین گیر شدن و ترشح بزاق و در خیلی از موارد باعث مرگ ناگهانی بدون سایر علائم می‌شود.

او با اشاره به اینکه این بیماری هنگام پرواربندی گوسفندان نیز ایجاد می‌شود ادامه داد: دامداران باید برنامه ریزی مناسب برای تزریق این واکسن در فواصل ۶ ماهه داشته باشند و حتما در اواخر دوره آبستنی نسبت به تزریق این واکسن در دو نوبت و به فاصله زمانی دو هفته به دام‌های آبستن اهتمام داشته تا بره‌های متولد شده از مادران علیه این بیماری ایمن شوند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار