منزوی شدن استادان برجسته با افزایش نفوذ دلالان علمی/ پیدایش اساتید کم‌سواد در دانشگاه‌ها چه عواملی دارد؟

این روز‌ها معضل استادان کم‌سواد بلای جان جامعه دانشگاهی و باعث افت سطح علمی دانشجویان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان معتقدند که نداشتن مدیریت و سنجش‌های دوره‌ای نسبت به علم، دانش و معلومات استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در کنار چالش‌های دیگر آموزش عالی، این روز‌ها باعث بروز پدیده‌ای با عنوان «متخصصان کم سواد» شده است.

متخصصان کم سواد کسانی هستند که تا درجات عالی در یک رشته تحصیلی مدرک دریافت می‌کنند، اما فاقد علم لازم هستند و چه بسا در این میان کسانی هم هستند که هیچ درکی از رشته مطالعاتی خود ندارند و وقتی به عنوان استاد یا عضو هیئت علمی در موسسات علمی به خصوص دانشگاه‌های سطح بالای کشور به تدریس روی می‌آورند نمی‌توانند آنطور که باید و شاید به افزایش سطح علمی دانشجویان کمک کنند؛ بنابراین تنها به ارائه مطالب پراکنده و ساده بسنده می‌کنند. یعنی بعضی از این استادان فقط مطالب کتاب را حفظ می‌کنند و در صورت وجود هر سوالی خارج از منبع کتاب، از پاسخ به آن طفره می‌روند و این استادانِ مدعی یکی از عوامل اصلی کاهش سواد دانشجویان هستند.

با توجه به مطالب فوق در اینجا چند سوال مطرح می‌شود؛ نخست اینکه آیا علم همه مدرسان دانشگاهی در یک رتبه علمی قرار دارند؟ دلیل اینکه همه مدرسان در یک سطح علمی قرار نگرفته‌اند، چیست؟ چرا برخی استادان از پاسخ به سوال دانشجویان طفره می‌روند؟ برای این سوالات می‌توان پاسخ‌های متعددی را پیش‌بینی کرد. برخی از مسئولان آموزش عالی به کم‌سوادی علمی اعضای هیئت علمی اعتقادی ندارند، اما در مقابل هستند کسانی که معتقدند به روز نبودن سطح علمی استادان می‌تواند بلای جان جامعه علمی باشد.

دلیل پیدایش استادان کم‌سواد در دانشگاه‌ها چیست؟

عوامل متعددی می‌تواند در پیدایش استادان کم سواد در دانشگاه‌ها موثر باشد؛ از جمله اینکه برخی از این افراد طی چند سال گذشته صرفاً بُعد مادی را در نظر گرفته‌اند و با دریافت حق‌الزحمه‌های قابل توجه جذب دانشگاه شده‌اند و به این ترتیب آن‌ها نیز در افزایش تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلانی که از سواد کافی برخوردار نیستند تاثیر دارند.

دلیل دیگر می‌تواند افزایش بی‌رویه دانشگاه‌ها باشد، با گذشت زمان و افزایش تعداد موسسات آموزش عالی نیاز به مدرس و استاد در زمینه‌های مختلف بیشتر احساس می‌شود و همین نیاز سبب شده است تا جذب افراد برای تدریس در دانشگاه‌ها بیشتر شود. این موضوع به نوعی بر پیدایش و افزایش دانشگاه‌های بی‌کیفیت دامن زده است. در این میان برخی از سودجویان هم هستند که با بی‌توجهی به قواعد آموزشی اقدام به جعل مدارک علمی برای تدریس و در ازای دریافت مبلغی در روانه کردن استادان کم‌سواد به جامعه دانشگاهی کمک کرده‌اند و باید گفت که تزریق بورسیه‌های سفارشی به عنوان استاد به بدنه آموزش عالی از دیگر عوامل اُفت کیفی دانش تدریس‌کنندگان است.

یکی دیگر از دلایل کاهش سطح سواد علمی دانشجویان این است که برخی استادان از انجام فعالیت‌های پژوهشی کنار کشیده‌اند و همین نبود ارتباط میان جامعه و صنعت با دانشگاه‌ها باعث می‌شود تا نیاز‌های کشور نادیده گرفته شود و دانشجویان اطلاعات کافی و مناسبی از خارج از دانشگاه‌ها نداشته باشند تا بتوانند با سطح سواد علمی و مدرک دانشگاهی‌شان مشکلات کشور را رفع کنند و آن‌ها را بهبود ببخشند.

در کشور‌های پیشرفته تمامی بخش‌های جامعه از قبیل صنایع، خدمات، نهاد‌های اجتماعی نقشی پویا و رقابتی دارند و تشنه تحول و نوآوری هستند. از این رو مشوق پژوهش‌ها و علوم روز هستند و در چنین فضایی استادان دانشگاهی با رقابت در جذب منابع مالی از صنعت و جامعه، پژوهش را پیش خواهند برد، در حالی که این موضوع در کشور ما به شدت مغفول واقع شده است.

استادان مدعی، اما کم سواد؛ بلای جان دانشگاه‌ها و دانشجویان/ منزوی شدن استادان برجسته دانشگاهی با افزایش نفوذ دلالان علمی 

منزوی شدن استادان برجسته دانشگاهی با افزایش نفوذ دلالان علمی 

اسماعیل امینی، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره معضل تدریس استادان کم‌سواد در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: صلاحیت جذب استادان در گذشته برعهده گروه‌های علمی دانشگاه‌ها بوده است.

او افزود: طی ۲ دهه گذشته تلاش شده است تا اعضای دانشگاه‌ها، استادان، هیئت علمی‌ها و دانشجویان مطیع نظام اداری شوند؛ در حالی که نظام اداری بوروکراسی باید پشتیبان فعالیت‌های علمی و پژوهشی باشد، اما همین عامل باعث شده است انتخاب استادان یک روند علمی نداشته باشد بلکه تبدیل به روال عادی و امتیاز از طریق نامه و ارتباطات شده است.

امینی تصریح کرد: چند سال گذشته یک فرد سودجو با سمت کارگاه از مدارک علمی استادی که به منظور کپی مدارک علمی خود به مغازه مراجعه کرده بود دو عدد کپی رنگی می‌گیرد و با فتوشاپ تمامی مدارک را به نام خود منتشر می‌کند و به مدت ۵ سال جذب یک دانشگاه برای تدریس می‌شود و به صورت تصادفی جعل این اسناد مشخص و فرد مجرم شناسایی شد.

استادان مدعی، اما کم سواد؛ بلای جان دانشگاه‌ها و دانشجویان/ منزوی شدن استادان برجسته دانشگاهی با افزایش نفوذ دلالان علمی 

مقالاتِ گزارشی برای آمارسازی خوب است، اما برای ساختن علم و محقق پسندیده نیست

او ادامه داد: از آن جایی که هیچ ارزیابی کیفی و علمی برای سطح علمی استادان وجود ندارد، مجموعه زیادی از مقالات ساختگی و جعلی و کپی شده و شریکی رایج می‌شود.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: استادان برجسته‌ای که از گذشته تا امروز در دانشگاه‌ها تدریس کرده‌اند هیچ مقاله علمی و پژوهشی ناکارآمدی از خود به یادگار نگذاشته‌اند و رواج این چنینی مقالات گزارشی از کار‌های تحقیقاتی است که در حوزه علوم انسانی کاربرد خاصی ندارند.

امینی گفت: این چنین مقالات علمی پژوهشی که نظام اداری بر نظام علمی دانشگاه‌ها تحمیل کرده است برای آمارسازی خوب است، اما برای ساختن علم و پژوهشگر و محقق به هیچ عنوان پسندیده نیست و راه را برای دلالان و کسانی که دادوستد می‌کنند باز می‌کند.

او اضافه کرد: فعالانی که به انجام کار‌های جعلی می‌پردازند جایگاهی در دانشگاه‌ها ندارند، اما امروزه تمامی نظام دانشگاهی ما تحت سیطره این افراد قرار گرفته است و استادان خوب، برجسته و اهل علم و پژوهشگران به تدریج در حال منزوی شدن هستند.

در حال تکمییل/ استادان مدعی، اما کم سواد؛ بلای جان دانشگاه‌ها و دانشجویان

جوانان بیکار، نتیجه افزایش دانشگاه‌های سطح پایین

محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: چند عامل را در همه‌گیر شدن این پدیده می‌توان موثر دانست، اولین عامل گرایش به مدرک‌گرایی که قدمتی حدود سه دهه در ایران دارد، علاقه‌ای است که در خانواده‌ها به تحصیل فرزندان به وجود آورده است.

او ادامه داد: این علاقه شاید در جهان منحصر به فرد باشد، خانواده‌های ایرانی حاضر هستند در حد ایثار، از رفاه خود بگذرند و خرج تحصیل فرزندشان را بدهند. البته این پدیده به تنهایی مثبت است، زیرا دانش عمومی ارتقا پیدا می‌کند و موجب اصلاح رفتار‌های اجتماعی و مناسبات اجتماعی می‌شود.

فرقانی بیان کرد: اما نکته قابل تامل افزایش بی‌رویه توسعه مراکز آموزش عالی در کشور طی ۲ دهه اخیر است، به نحوی که کیفیت فدای کمیت شده است. طبق آمار حدود ۲۷۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که تعداد محدودی از آن‌ها دانشگاه‌های معتبر و دارای کیفیت هستند و بسیاری از این مراکز آموزشی فاقد کیفیت لازم هستند. تا جایی که دیده می‌شود در برخی از مراکز، شهری کوچک و دورافتاده که دبیر کارآزموده ندارد، دانشگاه تاسیس و رشته‌های تخصصی که در تهران هم به اندازه کافی استاد با تجربه برای تدریس ندارد ارائه می‌شود. در نتیجه این مراکز آموزشی به هر قیمتی به جذب جوانان برای تحصیل اقدام می‌کنند.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: توسعه بی‌رویه مراکز آموزش عالی نه با ظرفیت‌سازی‌های کادر علمی صورت گرفته است نه با نیاز‌های جامعه تناسبی دارد. امروز شاهد تعداد زیادی فارغ التحصیل بیکار و سرگردان هستیم که این خود نوعی توزیع نامتناسب دانشگاهی را تداعی می‌کند، در حالی که اگر این توزیع متناسب و همه بخش‌های اجتماعی در پیوند با هم براساس یک طرح آمایش توسط آموزش عالی باشد شاهد این حجم از بیکاری نخواهیم بود.

او اظهار کرد: دلیل دیگر مدرک‌گرایی را می‌توان نارسایی‌هایی مانند عدم وجود شغل، مشکل در ازدواج، مسکن و سربازی جوانان دانست. در واقع جوانان با روی آوردن به تحصیل، زمان ورود به این بحران‌ها را به تاخیر می‌اندازند.

در حال تکمییل/ استادان مدعی، اما کم سواد؛ بلای جان دانشگاه‌ها و دانشجویان

به عقیده برخی کارشناسان تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد اساتید در ۳۰ دانشگاه درجه یک کشور دارای سطح علمی قابل قبول هستند. برخی کارشناسان هم به‌روز نبودن سطح علمی استادان را نمی‌پذیرند و مدعی هستند که سطح علمی همه استادان یکی است و در این باره مشکلی وجود ندارد، اما مطابق پرسشنامه‌هایی که دانشگاه‌ها هر ترم در آن ارزیابی استادان را از دانشجویان جویا می‌شوند، می‌توان به این نتیجه دست یافت که میزان رضایت محصلان از این موضوع کم است.

کاهش دانش استادان دانشگاهی و به تبع آن افت کیفی تحصیلی به ویژه در دانشگاه‌هایی که از نظر رتبه‌بندی در سطح پایین‌تر علمی قرار گرفته‌اند موضوع قابل انکاری نیست و همه دانشجویان حداقل یک بار با این دست استادانی که از دانش و علم کافی برخوردار نیستند مواجه بوده‌اند. مسئولان آموزش عالی یا وزارت علوم باید با معضلاتی مانند علم‌فروشی یا مدرک‌گرایی مقابله کنند تا شاهد افت کیفی دانشگاه‌ها و به تبع آن فارغ‌التحصیلان کم‌سواد نباشیم و دانشگاه‌ها هر ساله باید برای جذب استادان ارزیابی‌های منحصر به فرد خود را داشته باشند.


بیشتر بخوانید


در آخر ادامه یافتن معضل حضور استادان کم سواد در دانشگاه‌ها به صورت قطعی منجر به خروج تعداد زیادی از فارغ التحصیلان کم سواد از دانشگاه‌ها و همین موضوع باعث آسیب جدی به نیروی انسانی متخصص و ماهر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
نصف مدرک دانشگاهی بدرد نمیخوره والله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
خب که چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
افرین احسنت جامع و کامل و مفید خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
قلم خبرنگار عاااااالی خدا قوت خبراتون عالی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
بعضی استادا اصلا سواد ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
که چی حالا
Iran (Islamic Republic of)
علی علی کرمی
۲۰:۱۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
روایتی است از رسول مکرم اسلام، حضرت محمدبن‌عبداللّه، که میفرماید: «لا تَصلَحُ عَوامُّ هذِه الأُمَّةِ اِلاّ بِخَواصِّها قیلَ یا رَسولَ‌اللّهِ وَ مَن خَواصُّها قالَ العُلَماء»؛ اول علما را ذکر کرد، بعد چند دسته‌ی دیگر را. بنابراین اساتید دانشگاه، فرزانگان و نخبگان علمی در هر کشوری میتوانند سررشته‌دار حرکت مردم شوند؛ البته به شرط اخلاص، به شرط شجاعت، به شرط نترسیدن از دشمنان. اگر ترس آمد، اگر طمع آمد، اگر غفلت آمد، اگر تنبلی آمد، کار خراب خواهد شد. اگر ترس نبود، شجاعت بود، اگر طمع نبود، اگر غفلت نبود، هوشیاری و بیداری بود، آن وقت کار درست خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
وقتی زیبا کلام بشه استاد دانشگاه_ قشنگ معلومه مدرکها همه دوغی و ماستی میشه_
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
(«لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»)
(وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا)(وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُوْلَئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ)(وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ)
(ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ)(قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ)
(يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ)(«اَسئَلُ اللهَ الْعَظیم رَبّ الْعَرشِ الْعَظیم اَنْ یَشْفیکَ»)(«یاٰ مُنْزِلَ الشَّفآءِ و مُذْهِبَ الدّآءَ صَلّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ و اٰلِهِ و اَنْزِلْ علی و جمعی الشَفآءَ»)(«يَا مُنْزِلَ الشِّفَاءِ وَ مُذْهِبَ الدَّاءِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْزِلْ عَلَى وَجَعِيَ الشِّفَاء»)(اللَّهُمَّ اشْفِهِ بِشِفَائِكَ وَ دَاوِهِ بِدَوَائِكَ وَ عَافِهِ مِنْ بَلَائِكَ وَ تَسْأَلُهُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.»)
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۴۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
همه چیز در مورد بی سوادی برمیگرده به سهمیه پذیرش، مثلاً برا خود جانبازان چون ایثار کردند این حق اونجاست ولی برا همسر و فرزند اصلا و این باعث خیلی از بی سوادی های مناصب بالا مثل دکترا، پزشکی تخصص و .... می شود، بجای سهمیه بی جا برای همسر و فرزند می شود از طرحهای دیگه مثل تسهیلات تو خود اشتغالی ، وام کم بهره که الان هم دارند و دیگه طرحهها استفاده کرد که بی سوادی رایج نشه
Iran (Islamic Republic of)
علی علی کرمی
۲۳:۲۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دوست عزیزم آقا حسین من فرزند یک جانباز 40% اعصاب و روان هستم که میخام جواب حرفتو بزنم و من با افتخار سرمو بالا می گیرم میگم پدر من یک قهرمان بود زمانی که قهرمانی مد نبود دست بر قضا زد و این قهرمان قسمتش شهادت نشد و موج خمپاره گرفتش و شد جانباز اعصاب و روان من دهه هفتادی با خودم دودو تا چهارتا کردم دیدم خیلی مدیون این افراد هستم پس تمام زندگیمو گذاشتم برای بهبودی پدرم شاید به جای خوبی هم نرسیدم اما وجدانم راحت بود که مثل هم سن و سال های خودم بی تفاوت نبودم به این مسئله زدو قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس تصویب شد و یکسری خدمات هم به ما ارائه شد اینو فقط بهت بگم که من حاضرم سوابقم رو بررسی کنند ببینند که یک ریال حتی از بنیاد شهید مزایایی دریافت کردم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
آقای علی کرمی من دست پدرشما رو میبوسم و تا ابد مدیون شمائیم ولی منظور امثال شما بزرگواران نیستید حتی در صدر اسلام هم بودند کسانی که با پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم همراه بودن اما بعد سو استفاده کردن ما منظورمون کسانی که به پست و مقام رسیدن و همه چیز رو فراموش کردن پدران شما شهیدان زنده اند و فقط اجرتون با خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
فقط پول میدیم مدرک میگیریم اساتید هیچی بلد نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
انقدر عضو هيات علمي با رانت و......... زياد شده حد نداره حتي تو كميته جذب هم دست مي برن قانون ناكافيه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
خود دانشجوها حتی بدترینشون استاد باسواد و بی سواد و استاد تلاشگر رو تشخیص میدن استاد باسواد مسائل رو ریشه ای و عمیق تدریس میکنه و علمش به روز هست و وقتش رو خالصانه در اختیار دانشجو قرار میده
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۳۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
کمیت که بره بالا همینه دیگه الان ما با این جمعیت نزدیک چین با اون جمعیت دانشگاه داریم، اونوقت یارو آمده تیتر زده "مشکل صندلی های خالی دانشگاه"، آیا این مشکله واقعا؟؟؟، مشکل ساخت دانشگاه تو هر کوره داهاتیه، مشکل بیکاریه، مشکل تورمه نه این لطفا یه ذره بفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
علاوه بر موارد بالا ، خیییلییی از استادان با سختگیری های غیر استاندارد و خواسته های نابجا در مقابل تدریس و قدرت بیان ضعیف میخواهند سطح علمی خود را به رخ بکشند.این دست از اساتید به شدت کم سواد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
شما در کشوری که در مراکز خرید روبری بزرگ ترین دانشگاهش آزادانه فریاد زده میشود > دیگر لازم نیست دنبال علت بی سوادی استاد و دانشجو بگردید. البته اگر مدرک پولی هم می خواهید در همان حوالی موسسات در پیت از دیپلم تا دکتری در خدمت قشر فرهیخته! هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
خوب که چی مشکل حل شد نه اقا جان اینها خودشون خوراک میدن..میگن میخواید فساد در کشوری عادی بشه اینقدر بگید تا مردم دیگه براشون عادی بشه مثل تورم مثل بیکاری مثل اختلاس مثل زدوبند مثل نورچشمی مثل رای خریدن مثل تحقیر ایرانی مثل فقر مثل خود فروشی مثل تورم لحظه ای مثل کرونا ..دیگه برای مردم فرقی نمیکنه چه اتفاقی داره می افته چون کاری از دستشون بر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
هر وقت خواستید بفهمید یه استاد باسواده یه برگه نظر خواهی بدین دانشجوهاش بدون اسم و بدون مراقب بالای سرشون و بعد برگه ها رو یه دانشجو جمع کنه و تحویل بده یا یه برگه نظرخواهی
Netherlands
محمدعلی
۱۳:۱۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
شاید استاد باسواده ولی نیم نمره هم به کسی ارفاق نمیکنه یه استادم نمره کیلویی میده ولی هیچی حالیش نیست مشخصا دانشجوها از استاد دومی بیشتر خوششون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
در دانشگاه های معتبر دولتی اینطور نیست بیشتر اساتید باسواد و پرتلاش و کسی که خوب تدریس میکنه مورد توجه دانشجو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
محمدعلی جان توی دانشگاه های خوب اینطور نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
واقعیات جامعه وطرح اموزش ازراه دور باعث شده خانواده هادرمسیرنحوه درس خواندن دانشجوودانش اموزان خودقرارگرفته وهرازگاهی بانحوه اموزش مواجه ومیزان سواداستادرابررسی وحس نمایندبرخی نه تنهاسوادندارندبلکه بیشترسخنان اوخارج از حوزه درسی ومشتی حرف های بی ادبانه وبدون معنااست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
گوئیا باور نمیدارند روز داوری
کاین همه قلب و دغل در کار داور میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
به خدا قسم تو بعضی دانشگاه های دولتی معتبر پدر اساتید با سواد و علمی رو در میارن چون سیاسی کار نیستن خدا رو در نظر می گیرن و شبانه روز برای دانشجو زحمت میکشن و برای نود در صد دانشجوها عزیزن و اون ده درصدم از اساتید دیگه نمره و مقاله رشوه میگیرن که اون استاد برجسته رو آزار بدن اگر میخواهید سواد استاد رو بسنجید اکثریت دانشجوها به شما خواهند گفتت تکراری/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
ضرری که معلم و استاد کم سواد وارد می کند بسیار بد و جبران ناپذیر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بسیج اساتید و حزبی کار کردن در هنگام پذیرش اساتید جوان کاری به سواد و دین و ایمان ندارند حتی کاری به ولایی بودن ندارن ولی اساتید برجسته رو به صرف اینکه حزبی نیستند آزار میدن دانشگاه ها سیاسی کار شدن نه کاری به سواد نه به ایمان کسی دارند نزد خدا باید جواب بدن با استخدام اساتید کم سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
وجود سهمیه در پذیرس استاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
اساتید ما هم سواد ندارن هیچی یاد نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
آره بابا، تو دانشگاه ما،(حیف اسم استاد که روشه) تو درس دادنش چیزای که یه بچه ۳ ساله اون و میتونه بفهمه درس بده،بعد تو امتحان برگشت عقب برداشت،سوالاتی داده بود که اصلا درس نداده بود،بعد نمرات ونمیزاره این آقا، منتظر میشه که ارزشیابی‌ بیاد بعدنمره بزاره، اینقدر این آدم ضعیف بود که اکثرادانشجوها تو ارزشیابی بهش بد دادن، بعدبیشتر بچه های کلاس و انداخت، خودش همه ما رو تهدید کرد که به من ارزشیابی‌ بد میدید، برید‌ ترم بعد درس و پاس کنید،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تازه مالیات هم نمی دن با اون حقوق های نجومی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
با تشکر از باشکاه
مقاله بسیار جالبی بود به شرط آنکه مسئولین امر هم بجای کمیت گرایی کیفیت را مد نظر داشته باشند
پیرانه و موتور حرکت یک جامعه آموزش درست آن جامعه و فرهنگ سازی مناسب است که جامعه ما متاسفانه در هر دو موضوع دچار بحران و اضمحلال شده است
هرجند تا کنون تلاشهایی هم شده است اما نتیجه مناسب حاصل نشده
یعنی الگوهای در نظر گرفته شده متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ما و بحران مدرنیته نیستد و ...
جامعه ما چه در بحث دانشجو و چه در بحث استاد دچار بحران و سرخوردگی شده اند
وقتی در جامعه ای ثروت از علم بلاتر قرار بگیرد همین میشود
شما در نظر بگیرید دانش آموزان زرنگ به علوم پایه و فنی مهندسی گرایش پیدا میکنند - کمی سطح پایین تر علو تجربی -بعد از آن هم علوم انسانی و هنر و ...
اما در بازار کار قضیه کاملا بر عکس شده
پزشکان بالاترین درآمد را دارند بعد از آنها مدیران و حقوقدانان و ... در حوزه علوم انسانی و پس از آنها سلبریتی های حوزه هنر
پس نتیجه همین میشود که گرایش به حوزه علوم پایه و مهندسی بسیار کم شود
البته زنگ این خطر چند سال دیگر به صدا در می آید و فعلا مسئولین ما در خواب بسر می برند یا خود را به خواب میزنند
مانند همین بحران جمعیت که تازه مسئولین متوجه آن شد ه اند
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۳:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بله، دقیقا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
کشور رو دارن نابود می کنند چرا کسی کاری نمی کنه
این از تولید که همه چی داره وارد میشه کی وارد می کنه؟ کی مجوز میده؟ تولید و جوانان نابود شدن
چرا نظارت نیست

.اینها در فکر براندازی مملکت هستن دولت رو بر کنار کنید، برکنار شود بهتر از این نابسامانی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
جذب افراد با سهمیه یکی از دلایلش هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
حسرت می خورم برای روزگاری که یک دانش آموز بودم و چه برنامه ریزی ها و چه هدف هایی که برای آینده ام داشتم. اما دانشگاه تمام آرزوهام رو به باد داد. واقعاً برای خودم متاسفم. اون زمان ها چقدر امیدوار بودم و الآن چقدر ناامیدم. حسرت می خورم که چرا اصلاً به مدرسه رفتم. اگر از همون اول به جای مدرسه و دانشگاه، می رفتم و سیب زمینی و پیاز پرورش می دادم، حداقل الآن زندگیم یک هدفی داشت. اما الآن حس میکنم وسط یک اقیانوس بی انتها اسیرم و هیچ افقی هم پیش روی خودم نمی بینم و میدونم که این دست و پا زدن های الکی هم هیچ فایده ای نداره.
چند سال پیش حدود دو ماه، یه جایی کار میکردم؛ اونجا با اینکه کارهای سخت به من می دادند با اینکه گاهی بهم بی احترامی میشد، با اینکه دستهام از شدت جارو زدن و جابجا کردن چیزهای سنگین، تاول زده بود و پینه بسته بود، اما یکی از بهترین دوره های عمرم بود. چرا؟ چون حداقل می دونستم، این کارها یه هدفی داره و هر روز هم نتیجه ی کارهام رو با چشم خودم می دیدم.
اما درس خوندن و کارهای اداری اینطور نیست. هر روز باید مثل روز گذشته، کارهای تکراری و بی فایده انجام داد و آخرش هم هیچ. ظاهراً این درس و دانشگاه شبیه یک سیاهچاله فضایی هستند که هیچ وقت پایانی ندارند. بی هدف، بی نتیجه، بیهوده، بی پایان و .... آدم حس میکنه هر روز عمرش داره تکرار میشه بدون اینکه کار مفیدی انجام بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بسیار عالی بود
با نظرتون کاملا موافقم
من هم اگه میتونستم به عقب برگردم هرگز درس و دانشگاه رو انتخاب نخوام کرد
هرچند میدونم نسل بعد ما ها رو می بینن و الگو قرار می دن و درس و دانشگاه رو انتخاب نخواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
چظور همه جا زدو بندی شده ...خوب دانشگاه هم یکیشون..برید ببینید رابظه چه کسانی رو چه پستهای داده که پدر مردم رو دراورده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
هیچکدام از اینها عامل اصلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
قدیما دانشمندانی مثل بوعلی سینا و رازی و خوارزمی و ... مقالاتی می نوشتند که تا چندین قرن بعد از خودشون در تمام دنیا معتبر بود و مورد استفاده قرار می گرفت.
الآن یک دانشجو که هنوز درسهاش رو درست یاد نگرفته مجبوره با نرم افزارهای هک شده ی کاملاً بی ارزش (که صد درصد جوابهای نادرستی میدن) کلنجار بره تا آخرش هم به جوابی نمیرسه، میره از روی چارتا مقاله ی دیگه (که اونها هم همینطوری بودن) کپی میکنه و یه مقاله مینویسه. برای چی؟ برای اینکه حقوق استادش بالا بره!!
تنها کسی که اینجور مقاله ها رو میخونه، همون دانشجوییه که اونو نوشته. حتی خودِ استاده هم حوصله نداره مقاله رو بخونه!! چون اینجور مقاله ها هیچ فایده ای برای دانشجو یا جامعه ندارند. بلکه سراسر ضرر و زیان هستند. اولین ضررش اینه که دانشجو نه تنها از درس، بلکه از زندگیش ناامید میشه.
اینکار واقعاً ناامید کننده است که دانشجو بخواد برای درسی که از پایه و اساس یاد نگرفته، مقاله بنویسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
سالها عمرمون به بطالت گذشت. درد اینجاست که الآن هم داره به بطالت میگذره و هیچ کاری هم نمی تونیم بکنیم. نمی دونم اون کسانی که باعث میشن عمر این همه دانش آموز و دانشجو الکی هدر بره، در روز قیامت چه جوابی دارند که بدهند؟
United States of America
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تا وقتی اساتید جدید با پارتی بازی میان همینه یا بچه کسی هستند یا همسر کسی یا حالا به طریقی سفارش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بیست سال یک معادل دکترا رییس گروه مدیریت بازرگانی تهران مرکزشده و دکترا برای خودش تدریس میگذارد ! سواد که ندارد بماند لابی و مجیزگویی را خوب بلدست ! هرکاری که متضمن بقای مدیرگروهی است انجام میدهد . جالبه مربی بود با خرید مقاله استادیار شده و عضو هیات مصاحبه داوطلبان دکترا خودش رو قرار داده است ! تخلفاتش بیشمار !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
اساتید باران و پارتی می آیند و به فرزندان هیئت علمی و پارتی کلفت ها راحت نمره می دهند واین معدل بالای بیسواد میشوند استاد دانشگاه . ونخبه ها را سرکوب می کنند که مجبور شوند لیسانس بگیرند و دانشگاه را ترک کنند . فرزند من با معدل بالای نوزده دیپلم وپیش دانشگاهی در طول تحصیل آنقدر حقش را ضایع کردند که می خواست رها کند .بعضی از دروس استاد مربوطه جوابها را نمی خواند و هر نمره ای که می خواست میداد خلاصه وضع دانشگاههای خوب ما خراب است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
آیا سواد داشتن به مدرک دانشگاهی و حوضوی داشتن است ؟ آیا فقط فردی که مدرک دانشگاهی و حوضوی داشته باشد از نظر شما خردمندان بصیر عادل با سواد است ؟ آیا بنظر شریفتان فردی که مدرک دانشگاهی و حوضوی امروزی نداشته باشد نمی تواند فردی لایق و شایسته و خردمند و با سواد باشد ؟ آیا تجربیات و علم و دانش متفرقه فردی که اصلان مدرک دانشگاهی و حوضوی ندارد را شما با سواد می دانید آن فرد را یا بی سواد میدانید آن فرد را آیا هنوز جامعه رو به مدرک گرایی پیش می رود یا رو به سواد واقعی داشتن پیش می رود بسیاری از افراد در جامعه مدرک دارند ولی عرضه ندارند و نالایق و ناشایست هستند و به جامعه ضرر و زیان وارد می کنند آیا باز می خواهید از اینگونه افراد با مدارک بی خاصیتشان استفاده کنید و افراد نخبه و با سوادهای با تجربیات عالی را در جامعه کنار بگذارید روی حساب اینکه مدرک دانشگاهی و حوضوی عالیه ندارند چرا از افراد بی مدرک و باتجربیات خوب و ارزنده لایق و شایسته نخبگان جامانده و کنار گذاشته از زندگی همانند افراد خوب و شایسته مدرک دانشگاهی دار و حوضوی دار استفاده نمی کنید برای سازندگی ایران اسلامی آباد پیشرفته مقتدر و قدرتمند عادل عدالت گستر از هر لحاظ ؟ !!! .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
حوزوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
هر وقت به این همه سالهای درس خوندنم فکر می کنم، بغض گلوم رو میگیره. با اینکه نمره هام در مدرسه همیشه بالای ۱۸ بود توی دانشگاه هم همیشه بالای ۱۵ بودم اما حس می کنم مطلقاً هیچی یاد نگرفتم. میدونم که تقصیر من نبوده. چون هیچوقت تنبلی و کم کاری نکردم. اما همیشه در دانشگاه مشغول کارهایی بوده ام که هیچ فایده ای نداشته، مثل مقاله نویسی یا گزارش کار آزمایشگاه ها.
با اینکه وسایل آزمایشگاه های ما تقریباً همشون خراب بودند و بعضی هاشون اصلاً روشن نمی شدند، اما ما مجبور بودیم برای هر آزمایشی یک گزارش کار مفصل و تمیز و تایپ شده تحویل بدیم؛ اون هم برای آزمایشی که اصلاً انجام نداده بودیم و دستگاهش خراب بود.
تمام عمرمون صرف نوشتن گزارش کار و مقاله های بی فایده شد. در صورتی که اگر استادها میگذاشتند ما وقتمون رو صرف مطالعه ی عمیق تر درسها کنیم، خیلی بهتر بود. متاسفانه این کارهای بیهوده باعث میشه اصلاً دانشجو همون درس معمولیش رو هم یاد نگیره.
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
عاقبت لیسانس گرفتن= اسنپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
ممنون از yjc که حداقل این مشکلات دانشگاه و مدارس رو پیگیری میکنه. گرچه اونقدر ناامیدم که حس میکنم در عمل هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و هیچ وقت این مشکلات آموزشی رفع نمیشه و حس میکنم که سرنوشت ما این هست که این همه سال به جای یاد گرفتن علم، عمرمون رو هدر بدیم، ولی به هر حال، همین که پیگیری می کنید، ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تجربه ی خودِ من نشون داده که اگر اصلاً استادی هم نداشته باشیم و دانشجوها به صورت خودخوان درس بخونند، چندان تفاوت مهمی ایجاد نمیکنه. چون استادها اصلاً به فکر درس نیستند. در مقاطع بالاتر هم که عملاً درسی در کار نیست و دانشجو فقط باید برای ارتفا و افزایش حقوق استادها، پشت سر هم مقاله بنویسه.
حالا درس دادن پیشکش؛ واقعاً جالبه استادهای محترم حتی زحمت نمیکشن برای افزایش حقوق خودشون هم مقاله بنویسن و زحمت این کار رو بر دوش دانشجوها می اندازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
علتش انقلاب فرهنگی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
اینکه خیلی از استادها (بخصوص در رشته های مهندسی) علاقه ی شدید به جزوه دارند و مطالعه ی کتاب رو بر عهده ی خودِ دانشجو می سپرند، احتمالاً دلیلش همینه که خودشون هم چندان از مطالب عمیق کتاب ها سر در نمیارند. بنابراین کتابهای هزار صفحه ای رو باید خودِ دانشجو بخونه و استاد فقط یه جزوه ی ۲۰ یا ۳۰ صفحه ای رو درس میده و البته دانشجوها هم فقط باید در خصوص مطالب این جزوه از استاد سوال بپرسند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
واقعا ممنون از بابت این مقاله و گزارشی که تهیه کرده اید. حرف دل ما جامعه دانشگاهی رو زدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
واقعاً همین طوره، تمام سال های تحصیلم، فقط با یکسری مطالب درسی تکراری و سطحی و پراکنده مواجه بودم و همیشه فکر می کردم شاید مشکل از منه که نمیتونم مطالب رو به صورت عمیق بفهمم. اما بعدها متوجه شدم که اونهایی هم که وظیفه تدریس رو بر عهده دارند، خودشون هم چندان این مطالب رو بلد نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
حقوق استاد ها کم کنید و مالیات براشون بگذارید تا فقط دنبال پول نباشند!! استاد راهنمای پایان نامه ها فقط پول میگیرند و راهنمایی نمی کنند!! در دانشگاه ها فقط دانشجو کار می کند و پاورپوینت میسازد و اراءه میدهد و استاد فقط نظاره گر است!! واقعا چقدر از روش های فعال تدریس استفاده می کنند جز سخنرانی!!! الان هم که مجازی شده و کارشان راحت صدا بدون تصویر!! واقعا کیفیت آموزش پایین!! همش هم مقصر دانشجو است و خودشان عالی و پر مدعا!! هم دانشجو بودم و هم مدرس!! درد جوان ها را خوب درک می کنم البته نمی گم همه اما متاسفانه هستند اینطور اساتید نماها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
اگه اجازه بدین چند مورد از نشانه های اساتید کم سوادو ذکر میکنم:
_سر کلاسشون نمیشه سوال پرسید چون اگر بلد نباشن حسابی ازتون نمره کم میشه به بهانه های مختلف.
_برای امتحان سوال های فضایی طرح میکنن و در نهایت به هر کسی هر نمره ای که خودشون بخوان میدن اگر اعتراض کنید نمره ی ارفاق شده کم میشه که با توجه به سوال های فضایی هیچ کس بیشتر از 5 یا6 نمره نمیتونه رو برگه بنویسه.
_کلاساشونو غیبت میکنن و تدریس بسیار بد و نامنظمی دارن.
_مقاله هایی که منتشر کردن تکراری و بسیار عجیب و غریبه.
_تنها ملاک برتری دانشجوها رو نه سطح علمی بلکه توانایی غلو کردن در مقاله های بی اهمیت میدونن. هر کی مقاله ی بیشتری با حرف های قلمبه (گرچه بی اهمیت) بنویسه بهتره.
_توانایی بیزار کردن دانشجو از علم و دانشو دارن.
_دانشجو بعد از فارغ التحصیل شدن از محضر این اساتید تا سه چهار سال برای ادامه تحصیل هیچ اقدامی نمیکند. هیچ انگیزه و انرژی ندارد.
_...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دقیقاً همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
جایی اوضاعش درست باشه جای تعجب داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دلیل اصلی شکل گیری پدیده استادان کم سواد وجود سهمیه های مختلف برای جذب دانشجویان و به کار گیری استادان هست......
سهمیه ها بیشترین ضربه رو به پیشرفت علمی کشور زده و میزنن.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دانش؟!داشگاه؟!اوستاد؟!مگه این چیزا هم بصورت واقعی هست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
با 15 برابر شدن حقوق هیات علمی انگیزه برای جعل مدرک دکتری و خرید مدرک دکتر بسیار زیاد می شود
چون این اختلاف کهکشانی حقوق چیزی نیست که انسان‌ها ی طماع بخواند از آن چشم پوشی کنند
مرحوم فلانی وزیر... با مدرک فوق دیپلم عضو هیت علمی دانشگاه تهران بود
. و یا 15، 20 نفری از استانداران خاتمی مدرک جعلی دکتری داشتند
تازه آنهمه مدرک جعلی در شرایطی بود که اختلاف حقوق ها اینقد شدید نبود و از نصف اکنون هم پایین تر بود و تا حدود می شود گفتن تنها انگیزه جعلی آن موقع یدک کشیدن نام دکتر و استاد بود
حال اضافه کنید حقوق کهکشانی
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۰۵:۳۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
به نظر جنابتان وجود سهمیه های دری وری یکی از این عوامل نمی تونه باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تزریق بورسیه‌های سفارشی??!! از شما بعید بود
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تزریق بورسیه های سفارشی کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
چرا حقیقت برات تلخه تو همه اقشار باسواد و بی سواد داریم اما متاسفانه خیلی ها با سواد کم و با سفارش تزریق میشن اتفاقا به دانشگاه های معتبر
آخرین اخبار