ارائه مشاوره روانشناختی به بازماندگان قربانیان کرونا در خوزستان

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ارائه خدمات مشاوره روانشناختی به بیش از ۲ هزار عضو خانواده‌ متوفیان کرونا خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رضا دواساز مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در بحران جهانی بیماری کووید- ۱۹ و با توجه به شرایط خاصی که جهان با آن درگیر است، افراد بسیاری جان خود را از دست داده اند و سایر اعضای خانواده در معرض خطر بیماری‌های روانی هستند.

او با بیان اینکه در چنین شرایطی نیاز به مداخله درمانی در سوگ وجود دارد، افزود: مشاوره سوگ می‌تواند به عنوان اقدام پیشگیرانه و مداخله زود هنگام برای این سوگواران اجرایی شود، البته رخداد اپیدمی ویروس کرونا بیش از پیش نشان داد که رفتار تک تک افراد تاثیر قطعی بر زندگی جامعه بشری دارد.

دواساز اظهار داشت: در چنین شرایط بی‌ثباتی، خانواده‌هایی که بستگان خود را به دلیل بیماری کووید ۱۹ از دست داده‌اند، علاوه بر غم از دست دادن عزیزان، ترس و نگرانی‌هایی از بابت انتشار ویروس دارند که سبب محدودیت در فرآیند خاکسپاری و خداحافظی با فرد از دست رفته می‌شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: با توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان برگزاری مراسم معمول سوگواری و جمع شدن افراد در آیین ترحیم و رفت و آمد دوستان و نزدیکان از بین رفته و همه این شرایط زمینه ساز افزایش بروز سوگ پیچیده و تبعات آن خواهد شد.

او ارائه مشاوره سوگ به بازماندگان فوت شدگان از بیماری کرونا ویروس را ضروری دانست و بیان داشت: در این زمینه مدیریت سلامت روان معاونت بهداشت، با هدف کاهش عوارض سوگ، اقدام به ارائه مشاوره سوگ برای خانواده‌های متوفیان کرده است و کارشناسان سلامت روان مراکز خدمات جامع سلامت، به محض بروز فوت ناشی از بیماری کرونا با خانواده فرد تماس گرفته و ارزیابی روانشناختی را انجام می‌دهند.

دواساز ادامه داد: درصورتی که اعضای خانواده نیاز به مشاوره داشته باشند به مرکز دعوت شده و در ۳ تا ۵ جلسه، مشاوره روانشناختی را دریافت می‌کنند، همچنین برنامه مشاوره تلفنی ویژه افرادی که به دلیل مثبت شدن کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، اجرا می‌شود.

او با اشاره به اینکه تماس با خانواده متوفی از سوی روانشناسان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت تلفنی برای همدلی و دعوت به مشاوره انجام می‌پذیرد، گفت: در این برنامه به گروه هدف حداقل ۲ بار در طول قرنطینه، تماس تلفنی گرفته می‌شود. محتوای این مشاوره در زمینه مدیریت استرس، کنترل خشم، و راهنمایی برای سبک زندگی جدید در دوران قرنطینه و یادآوری رعایت مسائل بهداشتی به عنوان یک مسئولیت فردی و اجتماعی است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز به کاهش اضطراب کودکان در بحران کووید ۱۹ اشاره و اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و ضرورت آموزش و اطلاع رسانی برای کودکان، راهنمای آموزشی در حوزه سلامت روان در دستور کار برنامه‌های آموزشی قرار دارد. روانشناسان ما در سطح مراکز خدمات جامع سلامت به صورت مشاوره تلفنی و یا حضوری با همه خانوار‌های زیرپوشش در خصوص مدیریت کاهش اضطراب و نحوه برخورد مناسب مشاوره می‌دهند.

او با اشاره به تعیین استاندارد‌های لازم برای غربالگری تشخیص، مراقبت و درمان کرونا در مراکز کاهش آسیب اعتیاد افزود: توجه به اقشار آسیب پذیر از جمله افراد مبتلا به اعتیاد در زمان وقوع بحران‌هایی همچون کووید ۱۹ ضروری و مهم است. یک طرح مطالعاتی در خصوص میزان همه‌گیری ویروس کرونا در میان معتادان مراکز کاهش آسیب زیرپوشش سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام گرفت که میزان شیوع ۷/۴ درصد بود که نشان می‌دهد نه تنها معتادان در معرض خطر این ویروس هستند، بلکه چندین برابر بیشتر از جمعیت عمومی در خطر ابتلا به آن هستند.

دواساز بیان کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی و مداخله روان شناختی فردی به زنان باردار به صورت آموزش چهره به چهره با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط روانشناسان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود، همچنین برنامه ملی مشاوره تلفنی روان شناختی ۴۰۳۰ با هدف ایجاد بستر مناسب برای آموزش و اطلاع رسانی در حوزه مدیریت بحران ناشی از ویروس کرونا، شنیدن نظرات، درخواست‌ها، پیشنهاد‌ها و رفع دغدغه مردم در حوزه سلامت روان راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.