عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد که از سال آینده باید سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها که روزانه چندین میلیون درآمد دارند، مالیات پرداخت کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰، مصوب کردند تا بازیگران با درآمد بالای ۲۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کنند. بحث در ابتدای لایحه بودجه درباره معافیت مالی هنرمندان و ناشران بالا گرفت و البته برخی سلبریتی‌ها به طور خاص فشار علیه مجلس را از همان روز‌های ابتدایی آغاز کردند تا این مصوبه به سرانجام نرسد.

نکته‌ای که حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین عضو کمیسیون تلفیق مجلس به آن اشاره کرد که ممکن است عده‌ای از همین افراد که منافع‌شان با این مصوبه پرداخت مالیات به خطر می‌افتد حمله و هجمه علیه این مصوبه را در فضای‌مجازی آغاز کنند و همین شاخ‌های بزرگِ مجاری علیه مجلس بشورند، اما حق این است از درآمد حاصله هر فرد در کشور مالیات گرفته شود.


بیشتر بخوانید


آیا سلبریتی‌های دنیا مالیات می‌دهند؟

چهره‌های مشهور یا به تعبیری سلبریتی‌های دنیا بخش عمده‌ای از درآمدهایشان را به پرداخت مالیات اختصاص می‌دهند. بنابر گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته به دنبال بحث معافیت مالیاتی هنرمندان منتشر شد، در بسیاری از کشور‌ها به دلیل وجود پایه مالیات بر مجموع درآمد، اکثر فعالیت‌های درآمدزا از جمله فعالیت‌های هنری مشمول مالیات بر درآمد است و افراد متعهد به پرداخت مالیاتند. در این گزارش آمد: در آمریکا قوانین سرسختانه‌ای برای جلوگیری از تخلفات مالیاتی درنظر گرفته شده است به‌طوری که هنرمندان مطرح هالیوود نیز از جرائم سنگین مالیاتی در امان نبوده‌اند؛ زندان، مصادره املاک، جرایم نقدی سنگین از جمله جرائمی است که برخی از هنرمندان به دلیل فرار مالیاتی با آن روبرو بوده‌اند.

در آمریکا علاوه‌بر اینکه درآمد‌های عادی کسب شده توسط هنرمندان مشمول مالیات قرار می‌گیرد، به‌طورکلی جایزه‌های دریافتی توسط آن‌ها نیز باید جزو درآمد‌های مشمول مالیات قرار بگیرد و در اظهارنامه مالیاتی آن‌ها گزارش شود. همچنین حق امتیاز‌هایی که بابت حق کپی‌رایت یک اثر هنری دریافت می‌شود، در درآمد اظهاری افراد باید لحاظ شود.

در انگلستان نکته قابل توجه این است که هنرمندان کودک نیز باید درآمد خود را اظهار کنند و مالیات آن را مانند بزرگسالان پرداخت کنند؛ همچنین در انگلیس نیز همانند آمریکا جوایز هنری به‌طورکلی مشمول مالیات قرار می‌گیرند.

در کشور هندوستان، هنرمندان یکی از مشمولین مالیات بر درآمد مانند سایر اقشار جامعه‌اند. طبق بررسی صورت گرفته، یکی از مشهورترین هنرمندان سینمای هند، ۴۴۵ میلیون روپیه در سال ۲۰۱۸ مالیات پرداخت کرده است. مالیات پرداختی ۶ تن از دیگر هنرمندان مشهور این کشور نیز در سال ۲۰۱۸، از ۳۹ میلیون تا ۲۹۵ میلیون روپیه گزارش شده‌است. در این کشور هنرمندان جزو اقشاری‌اند که بیشترین مالیات را به دولت پرداخت می‌کنند و فرار‌های مالیاتی احتمالی آن‌ها سریعاً بررسی و رسانه‌ای می‌شود. به نظر می‌رسد همین مسأله باعث تشویق سایر مردم به پرداخت مالیات شود.

او گفت: همه آدم‌ها در ایران از درآمد‌هایی که دارند باید مالیات پرداخت کنند؛ از نماینده مجلس، معلم و کارگر گرفته تا کارمند و سلبریتی و شاخِ مجازی باید مالیات پرداخت کنند. چون با این فضا، دنبال کار اقتصادی‌اند، تفاوت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین تأکید کرد: این مصوبه به مذاقِ خیلی‌ها خوش نیامده و در فضای‌مجازی شاهدِ هجمه‌هایشان هستیم، اما حق این است از درآمد حاصله هر فرد در کشور مالیات گرفته شود. این جناب هنرمند، بازیگر و جناب شبکه‌های مجازی که روزانه چندین میلیون درآمد دارند، باید مالیات بدهند. در داخل این کشور، با پولِ مردم برای آن‌ها هزینه می‌شود به هنگام درآمدزایی نباید مثل بقیه مردم با آن‌ها برخورد شود و لذا باید مالیات پرداخت کنند.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این سؤال که چطور این مالیات‌ها قرار است از شاخ‌های مجازی یا سلبریتی‌ها اخذ شوند و این شناسایی چطور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: قرار است در سال ۱۴۰۰ اعمال شود؛ وزارتخانه‌های مرتبط دستورالعمل اجرایی بنویسند و ان‌شاالله ارائه بدهند. اصل، مجوزی بود که مجلس تصویب کرد و می‌توان براساس آن نرمی که از مشاغل مختلف مالیات اخذ می‌کنیم از این مشاغل با شیوه‌هایی که وجود دارد، گرفته شود.

وی در پایان با اشاره به شایعه گرانی‌هایی که به راه‌انداخته‌اند به واسطه مصوبه‌های بودجه‌ای مجلس اتفاق خواهد افتاد، افزود: مجلس دنبال گران کردن چیزی نیست، اتفاقاً مجلس دنبال بالانس کردن بودجه تورمی دولت است. اگر دولتمردان به مردم القاء می‌کنند، مجلس چیزی را گران می‌کند همگان بدانند در بخش درآمدی کمترین پیشنهاد را اعلام کردیم، تا همان درآمد‌هایی که دولت داشته و پیشنهاد کرده، به تصویب برسند. مجلس دنبال جهش تولید است نه جهش تورم! دولت سال جهش تولید را به جهش تورم تبدیل کرد. امیدوارم با عقلانیت بتوانیم جلوی این دولت متوهم و متورم بگیریم.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: سلبریتی ، بازیگر ، مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام چرا بايد براي هر صنفي جداگانه ماليات وضع كرد و تبعيض وجود دارد مثلا كارگر و كارمند از 48 ميليون ، هنرمند از 200 ميليون و پزشك و استاد دانشگاه از مبالغي ديگر به بالا در سال بايد ماليات بدهند و بعضي ديگر هم معاف از ماليات!!!!؟؟؟؟
لازم است همه بدون هيچ استثناء و اختلافي بر يك مبناي محاسباتي بر اساس درآمد ماليات پرداخت كنند. اگر ماهي 4 ميليون درآمد داشت معاف شود و بالاتر از آن تا 8 ميليون 10 درصد و سپس 20 و 30 درصد. نه اينكه بعضي صنوف تا مبالغ خيلي بالاتر معاف شوند و سپس با درصد حداقل 10 درصد ماليات بدهند. واقعا شرم آور است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
براچی مالیات بدیم؟؟چرا از ثروت ملی هزینه نمیکنید این پول رو براچی میخواین ؟؟؟؟مردم حق دارن بدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ثروت ملی رو باید فروخت

آمریکا و آلمانم ثروت دارن نباید مالیات بگیرن؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۸:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مگه از ما کارگرها مالیات نمیگیرن؟ تازه اول مالیات رو از حقوق بر میدارن و بعد حقوق رو پرداخت میکنند.حالا اینا که همش تو خوشی هستند خونشون از ما رنگین تره؟تازه در بعضی زمینه ها که به اینا هیچ ارتباطی نداره بعضی وقتا فضولی هم میکنند و باعث هزینه سازی برای کشور میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
حتما باید مالیات بگیرند ازشون.ولی جالب اینکه وقتی میخوان بگیرن کشورهای دشمن ایران سر لوحه قرار میدن.بد نیست تو مسائل دیگه م با امریکا مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
1400 سال پیش یه طرح بوده بنام خمس و زکات
این مالیات همینه کسانی که دار هستن یه بخش بدهند به فقرا برا تعادل، برا عدالت اجتماعی، خودشون با دل راضی بدهند نه با زور و چماق که طرف میلیون ها رشوه بده که فرار کنه از مالیات، باید مغزها رو شست باید فرهنگ بشود تا قانون، باید طرف خودش به این نتیجه برسه، همه مردم ایرانی هستیم، این روزها به جون هم افتادیم، بیایید با هم خوب باشیم، با هم زندگی کنیم نه تنها، با هم لذت ببریم نه تنها، با هم بخوریم نه تنها، زندگی اجتماع است نه تنها، بیایید چشم ها رو به قول سهراب نشوییم، مغزها رو بشوییم از افکار بد، پلید و افکار خوب و خیر جایگزین کنیم خودمان آرام تر خواهیم بود
Netherlands
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مهم ترین دلیلش اینه که خونشون از بقیه رنگین تر نیست. تا الان هم باید مالیات می دادن و ندادن. تازه هنوز هم مثل بقیه مردم نیستن و سقف معاف از مالیاتشون خیلی بالاتر از بقیه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چرا از سلبریتی ۲۰۰میلیون باید مالیات بدهد یک کارگر از ۵ میلیون ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۵۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
آیا وعاظ و مادحین هم جزو مالیات دهندگان خواهند بود ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
هرکس به تناسب درآمدی که دارد باید مالیات بدهد چرا از درآمدهای پایین مالیات می گیرند ولی درآمد ها چند ده میلیونی معاف از مالیات هستندمجلس محترم به وضعیت متناسب سازی حقوق های پایین هم رسیدگی کند وخط فقر را ملاک حداقل حقوق قراردهد
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۱:۰۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
یه مشت آدم بی استعداد که نه هنر دارن و نه مهارت شدن سلبریتی و اینفلوچی چی
حیف نون خشک !
Iran (Islamic Republic of)
Qhashmari
۰۰:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چهارصد سال پس از برقراری واجرای قانون مالیات در کشورهای
پیشرفته غرب در ایران هنوز معلوم نشده که کی باید مالیات بپردازه وچه کسی نباید بپردازه .وقانون مالیات هنوز در حال بهم ریختگی است.ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مگه سلبریتی ها کی هستن که مالیات ندهند اونا جماعتی پر مدعا که خودشون رو در هر مسئله ای از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی،پزشکی وریزترین کارهای تا کلان ترین آن خود را با اظهارنظرهای بیجایشان مطرح میکنند در صورتی که هیچ صلاحیتی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چرا باید مالیات بدن خودشون تلاش میکنن زحمت میکشن خونه هاشون نمیرن کار میکنن پول میگیرن چرا باید پول مفت بدن ب دولت واقعا انصاف نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
باید مالیات سالهای قبل را هم از انها گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
در ایران همه دارند مالیات می دهند بجز همین افراد خاص سلبریتی ها و هنرمندان . اشخاصیکه در یک شب با برگزاری یک مجلس میلیاردی درامد دارند انوقت چرا نباید مالیات بدهند . مگه خون اینها رنگین تر از یک گارگر هست . نخیر دیگه حالا باید مالیات بدهند ودست بردارند از این بی مزه گی ها و لوس بازی ها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
جلوی این دولت متوهم و موتورم رو فقط با استضیاح و محاکمه رئیس و وزرای بی کفایت میشه گرفت،وگرنه معلوم نیست تا مرداد سال دیگه چی به سرمون میاد
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۲۳:۲۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
چون تفاوتی با بقیه مردم ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
چشمشون کور دندشون نرم، باید مالیات بدن اونم متناسب با درآمدشان بدون حتی یک ریال کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
چه خوب بود همه موارد با کشورهای پیشرفته مقایسه بشه
Iran (Islamic Republic of)
مثل همه
۲۲:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
به همون دلیلی که بقیه میدن. دیگه هر کارگر و کارمندی و بقال و چقال و...میدن سلبریتی که باید نگفته میداد چون ادعای فضلش خیلی زیاده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
چه عجب!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
یه کار خوب که این مجلس کرد همین بود
Canada
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
امریکای شمالی توسط مالیات اداره میشه
32 درصد مالیات بر حقوق
و هر جنسی هم که میخری باید از 5 درصد تا 13 درصد مالیات بدهی
بجز کالاهای اساسی مثل مرع .گوشت ووو
صد درصد باید تا 50 درصد مالیات بدهند
به اینخاطر توهم میزنند که
تافته جدا بافته هستند
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
خیلی هم عالی وخوب