
به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هماکنون ۲۱۰ هزار دانش آموز دختر و پسر در مناطق عشایری کشور مشغول به تحصیل هستند که ۴۷.۳ درصد آنها را دانش آموزان دختر تشکیل میدهند، گفت : طی سه سال گذشته شاهد افزایش هفت درصدی تعداد دانشآموزان دختر عشایر کشور بوده ایم.
او سپس با تشریح وضعیت مدارس عشایری کشور، گفت : در کشور ۶۶۰۰ مدرسه ثابت، سیار و نیمه سیار عشایری با ۱۳۳۰ کلاس درس داریم.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور حدود سه هزار مدرسه کانتینری وجود دارد، افزود: از این تعداد ۱۳۲۷ مدرسه مربوط به عشایر است.
سیفی با بیان اینکه هم اکنون ۲۹۴۷ مدرسه عشایری در سراسر کشور فاقد آبخوری و سرویس بهداشتی مناسب هستند، افزود: با پیگیریهای انجام شده قرار شده مجموعه نوسازی مدارس کشور برای سال آینده پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت چشمههای سرویس بهداشتی اختصاص دهد که امیدواریم شاهد تخصیص این اعتبار بوده و مشکل سرویس بهداشتی این مدارس حل شود.
او ادامه داد: برای اینکه مدارس مناطق عشایری در وضعیت معمولی اداره شوند به حداقل ۷۵۰ چادر کلاسی و هزار کانکس کلاسی نیاز داریم، ضمن اینکه ۵۱۷ مدرسه ساختمانی هم نیاز به تعمیر دارند.
سیفی اشارهای هم به ضروری بودن تاسیس مدارس شبانه روزی استاندارد داشت و گفت: طی چهار سال گذشته تعداد این نوع مدارس از ۱۸۱ مدرسه به ۲۳۶ مدرسه رسیده و توسعه بیشتر این نوع مدارس را در برنامه داریم.
او سپس با اشاره به مشکلات مدارس عشایری، گفت: با تلاشهای صورت گرفته امسال توانستیم ۱۷۰ میلیارد ریال به عنوان سرانه آموزشی به مدارس عشایری کشور تزریق کنیم و امیدواریم تا پایان امسال دوباره به همین میزان پرداختی داشته باشیم.
مدیرکل دفترتوسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور در ادامه با بیان اینکه در کشور سه هزار راهبر آموزشی و تربیتی داریم، افزود: بیشتر این راهبران در استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی مشغول تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری هستند که احکام شغلی این راهبران آموزشی مشکلاتی دارد که با برنامه ریزی و تشکیل جلسات متعدد قرار شده قبل از پایان سال احکام شغلی این راهبران آموزشی تصحیح و بندی تحت عنوان مدیریت ویژه فوق العاده شغل دریافت کنند.
او از در نظر گرفته شدن سهمیه ویژهای برای معلمان عشایری در سال آینده در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی خبر داد.
سیفی سپس با اشاره به برنامه ریزی برای مناسب سازی کتب درسی، گفت: در این اقدام در استانهای با شرایط خاص مثل استان کرمانشاه باید محتوای کتب درسی بر اساس شرایط بومی، منطقهای و جغرافیایی مناسب سازی شود.
مدیرکل دفترتوسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور در ادامه اشارهای هم به اجرای طرح "نهضت نصیب آموزشی" با هدف شناسایی مشکلات و توسعه زیرساختهای آموزشی در استانها در راستای تحقق عدالت آموزشی به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای مقام معظم رهبری داشت و گفت: اگرچه ۹۹.۷ درصد دانش آموزان لازم التعلیم کشور برای تحصیل وارد مدارس میشوند، اما نکته مهم این است که عدالت آموزشی تنها به صرف ورود دانش آموزان به مدارس محقق نمیشود، چون اگر به عنوان مثال برای آموزش دانش آموزی در مناطق عشایر یک سرباز معلم را اعزام میکنیم کیفیت آموزشی را اجرا نکرده ایم.
او با بیان اینکه این طرح در چندین گام برنامه ریزی شده تا امکان شناسایی مشکلات آموزشی در مناطق مختلف کشور را فراهم کرده و سپس با راهکار مناسب اقدامات لازم برای حل یا کاهش آن مشکلات در استانها فراهم آورد، ادامه داد: در کشور این طرح در ۶۴ شهرستان اجرایی خواهد شد که در استان کرمانشاه دو شهرستان سنقروکلیایی و ثلاث باباجانی برای اجرای طرح تعیین شدهاند.
او با بیان اینکه شاخصهای مختلفی برای اجرای این طرح پیش بینی شده، گفت: برای سنجش نیازهای آموزشی در هر منطقه از کشور شاخص هایی، چون تراکم دانش آموزی، فضا و تجهیزات آموزشی، کمبود نیروی انسانی، مسائل فرهنگی و سطح سواد والدین در نظرگرفته شده است.
او با بیان اینکه توزیع درسنامههای آموزشی میتواند نقش مهمی در نگه داشتن شرایط تحصیلی دانش آموزان در حد اعتدال داشته باشد، گفت: درست است که هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نمیگیرد، اما واقعیت است که در شرایط فعلی که امکان آموزش حضوری دانش آموزان وجود ندارد و در عین حال ۳۰ درصد دانش آموزان کشور به دلایل مختلف از جمله مثال اقتصادی و نداشتن ابزار و یا نبود زیرساختها دسترسی به شاد ندارند، درسنامهها میتوانند نقش مهمی در اجرای عدالت آموزشی داشته باشند.
او با دعوت از خیرین برای ورود به حوزه تامین تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان افزود: خیرین میتوانند با تهیه مدارس کانکسی و ابزار آموزشی در کیفیت بخشی امر آموزش در مناطق محروم نقش اثرگذاری داشته باشند .
انتهای پیام/د