بسته خبرهای شهرستان؛

سرپل‌ذهاب امروز مقاوم‌تر از گذشته/برداشت ۹۰۰ تن محصول خیار از سطح ۱۸ گلخانه‌ قصرشیرین

فرماندار سرپل‌ذهاب با بیان اینکه کانون زلزله سال ۹۶ استان کرمانشاه بیشترین آسیب را به سرپل‌ذهاب وارد کرد، گفت: شهرستان سرپل‌ذهاب امروز مقاوم‌تر از قبل زلزله بازسازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، نورالدین فرزادی‌پور فرماندار سرپل‌ذهاب از زلزله ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ به عنوان یکی از اتفاقات سخت و شکننده استان یاد کرد که ۹ شهرستان را تحت تاثیر خود قرار داد.

او با بیان اینکه کانون این زلزله بیشترین آسیب را به سرپل‌ذهاب وارد کرد، گفت : بیش از ۳۶ هزار واحد شهری و روستایی تخریب و نیازمند مقاوم‌سازی شدند در همین راستا بزرگترین کارگاه ساخت و ساز به منظور بازسازی در این شهرستان با مشارکت و همکاری مردم بنا شد.

فرماندار سرپل‌ذهاب افزود: بیش از ۱۰ هزار واحد روستایی تخریب شد که با ساخت بیش از ۱۲ هزار واحد شاهد مهاجرت معکوس هستیم و تراکم احداث بنا‌های شهری هم ۱.۵ طبقه افزایش پیدا کرد یعنی علاوه بر بازسازی انجام شده، با اضافه کردن ۱.۵ طبقه به سطح تراکم بخشی از نیاز مسکن در آینده نیز جبران شده است.

او در خصوص بازسازی مسکن مهر این شهرستان افزود: ۵۰۴ واحد آن به‌طور کامل بازسازی و در هفته دولت افتتاح شد و ۷۲ واحد باقی‌مانده نیز با ۷۰ درصد پیشرفیت فیزیکی در حال ساخت است.

فرزادی‌پور ادامه داد: در جا‌هایی که پیشرفت پروژه مسکونی کمتر است به دلیل نوع و حضور صاحب مسکن و ملک بوده، ولی در مجموع شهرستان سرپل‌ذهاب مقاوم‌تر از قبل بازسازی شده است.

فرزادی‌پور در خصوص امهال وام‌ها، گفت: ظرفیت قانونی امهال وام‌ها ۲ سال بود که به اتمام رسیده برای امهال یک سال دیگر آن به جد پیگیری هستیم.

او با اشاره به وجود ۲۰۷ روستای دارای سکنه در شهرستان سرپل‌ذهاب، گفت: ۶۸ روستای دارای گاز هستند و برای مابقی روستا‌های پکیچ گازرسانی تعریف شده و پیش‌بینی می‌شود تا یک‌سال و نیم آینده تمام روستا‌های شهرستان بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز برخوردار شوند.

فرزادی‌پور در خصوص شبکه‌های آبرسانی، افزود: سطح وسیعی از روستا‌ها نیازمند بازسازی شبکه آبرسانی هستند که جزء اولویت اصلی و در دستور کار است .

۹۰۰ تن محصول خیار قصرشیرین روانه بازار شد

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: ۹۰۰ تن محصول خیار از سطح ۱۸ گلخانه‌ این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

مراد محمودیان فر افزود: این میزان خیار از سطح ۴۰ هزار مترمربع گلخانه های قصرشیرین برداشت شده است.

او افزود: در مجموع ارزش محصول برداشت شده با توجه به اینکه هر کیلوگرم خیار با میانگین ۱۲ هزار تومان به فروش می رسد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

او گفت: هم اکنون محصول فلفل جایگزین محصول خیار در گلخانه ها می شود و کشت آن آغاز شده که پیش بینی می شود ۵۰۰ تن از این محصول از اردیبهشت ماه تا اواخر تیرماه از سطح گلخانه های قصرشیرین برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین ادامه داد: هم اکنون ۵۰ نفر به طور مستقیم در سطح گلخانه های قصرشیرین مشغول فعالیت هستند.

او از تولید روزانه ۳۰۰ کیلوگرم گیاه دارویی آلوئه ورا از سطح گلخانه گیاهان زینتی این شهرستان خبرداد.

محمودیان فر ادامه داد: مرزهای خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین فرصتی مناسب برای صادرات محصولات گلخانه ای قصرشیرین است که با توسعه گلخانه ها می توان شاهد رونق تولید محصولات گلخانه ای و کشاورزی در این منطقه باشیم.

او گفت: احداث یکی از بزرگترین مجتمع‌های گلخانه‌ای غرب کشور به مساحت ۵۰۰ هکتار در این شهرستان نیز در دستور کار است که مرحله اول آن به مساحت ۱۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

او افزود: احداث این گلخانه زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را به صورت مستقیم و یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم می کند.

ساماندهی میوه‌فروشان و عرضه‌کنندگان تره بار

سرپرست شهرداری روانسر از ساماندهی میوه‌فروشان و عرضه‌کنندگان تره بار خیابان‌های اصلی این شهر خبر داد.

آرش محمودی هدف از اجرای این طرح را رفع سد معبر، تسهیل در عبور و مرور و روانسازی ترافیک، سهولت دسترسی به بوستان شکوفه و فضاهای عمومی و بالابردن کیفیت منظر شهری در بلوار معلم عنوان کرد.

او ادامه داد: عمده این میوه فروشان سیار در بلوار معلم شهر روانسر به عنوان یکی از شریان های اصلی عبور و مرور روانسر و شهرهای همجوار مستقر بودند و با توجه به قرارگیری این شهرستان در ورودی شهرستان های اورامانات، ساماندهی این دست فروشان یک امر ضروری و موضوع بسیار مهمی بود.

سرپرست شهرداری روانسر افزود: ساماندهی وانت داران و عرضه کنندگان میوه و تره بار از ابتدای آذر ماه سال جاری و با حمایت های دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و با اولویت حفظ درآمد کسبه در دستور کار قرار گرفت.

محمودی گفت: با جانمایی مکان های جدید و انجام کارهای کارشناسی و پس از اظهار تمایل کلیه دستفروشان مبنی بر تجمع بازار میوه و تره بار در یک نقطه، در نهایت خیابان ساحلی (پایین دست سراب روانسر) به عنوان محل مورد توافق کلیه وانت داران انتخاب شد.

او گفت: با هدف ایجاد رضایتمندی کسبه، عرضه کنندگان به ۲ بخش دائم و فصلی طبقه بندی و کار تجهیز و آماده سازی این خیابان آغاز شد و مقدار ۳۰۰ تن شن، پنج عدد پروژکتور و یکصد ساعت کارکرد ماشینآلات فضای اولیهلازم برای ارایه کسب و کار فراهم شد.

سرپرست شهرداری روانسر افزود: در ابتدای کار با کمبودها و نواقصی مانند علایم ترافیکی؛ تامین مخازن زباله و نیروی انسانی برای انجام نظافت و نبود سرویس بهداشتی مواجه هستیم که شهرداری روانسر برای رفع این مشکلات اقدام خواهد کرد.

محمودی از همکاری و همراهی های فرماندار، دادستان، نیروی انتظامی، پلیس راهور و عرضه کنندگان میوه و تره بار در اجرای این طرح قدردانی کرد.

مسلم الماسی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان روانسر گفت: تا مرتفع شدن کامل مشکلات میوه فروشان و ماشین داران در محل های جدید کنار آنها خواهیم بود و اقدامات لازم در حال انجام است .

اعمال محدودیت در آرامستان‌های هرسین

فرماندار شهرستان هرسین از اعمال محدودیت در آرامستان‌های این شهرستان در پنجشنبه غریبان و آخرسال خبر داد.

عبادالله کنجوریان با اشاره به شیوع ویروس کرونا انگلیسی در کشور و لزوم رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی افزود: شیوع ویروس کرونا در پیک سوم آن بسیار وضعیت وخیمی در شهرستان هرسین به وجود آورد که با اجرای محدودیت‌های کرونایی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از شدت بیماری کاسته شد.

او افزود: پس از اجرای این طرح، وضعیت رنگ بندی شیوع کرونا در شهرستان هرسین آبی شد، اما متأسفانه با افزایش سهل انگاری و عادی انگاری نسبت به این ویروس وضعیت رنگ بندی هرسین تغییر و به زرد تبدیل شد.

فرماندار شهرستان هرسین با بیان اینکه در وضعیت آبی شیوع کرونا در این شهرستان به مدت یک ماه هیچ بیمار کرونایی بستری نشد، ادامه داد: هم اکنون تعداد بستریان کرونایی در مراکز درمانی شهرستان هرسین در روز حدود پنج نفر بوده و در روز‌های اخیر شاهد فوت بیماران کرونایی در این شهرستان بوده‌ایم.

کنجوریان با ابراز نگرانی از افزایش آمار بیماران بستری و فوتی‌های ابتلاء قطعی به کرونا در شهرستان هرسین گفت: علیرغم تلاش کادر بهداشت و درمان و نیرو‌های نظارتی و انتظامی، در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم این بیماری کنترل نشده و آمار آن بیش از پیش افزایش می‌یابد.

فرماندار شهرستان هرسین با اشاره به مصوبات اخیر ستاد مقابله با کرونا این شهرستان گفت: اعمال محدودیت در آرامستان‌های این شهرستان به ویژه در پنجشنبه غریبان و آخر سال در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه از این پس مکان‌هایی که می‌تواند سبب تجمع افراد شده و احتمال شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد شامل محدودیت می‌شوند، ادامه داد: آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های ورزشی و قلیان‌سرا‌ها در صورت نیاز باید تعطیل شده یا بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی در ساعات خاصی از روز فعالیت کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.