گفتگوی وزیر خارجه عراق با دبیرکل شورای همکاری اسلامی درباره مبارزه با تروریسم

«فواد حسین» در سفر رسمی خود به عربستان، با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره اهمیت مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بغداد الیوم، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در سفر به عربستان به دعوت «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی خود با «یوسف بن عثیمین»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: دو طرف در این نشست درباره خطرات افراط گرایی و تکفیر و اهمیت مقابله واقع بینانه با ایدئولوژی آنها، از طریق برنامه‌هایی که منعکس کننده همکاری کشور‌های عضو این سازمان باشد، گفتگو کردند.

فواد حسین در این دیدار گفت: عراق همچنان به تلاش‌های خود برای مقابله با تروریسم و گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد و به سیاست خارجی متعادل خود که منافع عراق را محقق می‌کند، ادامه می‌دهد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز بر حمایت همه کشور‌های همسایه عراق از دولت و مردم این کشور در مقابله با تروریسم و استفاده از ابزار‌های مختلف برای حمایت از آن از طریق شعب دبیرخانه عمومی این سازمان و در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

او افزود: امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق یک واقعیت مهم است. احترام به حاکمیت کشور‌ها و مداخله نکردن در امور آنها، همانند رویکرد دولت عراق، دارای اهمیت است.

عثیمین گفت: ما از ارتباط نزدیک دولت عراق و عربستان خوشحال هستیم، زیرا این مسئله بازتاب مثبت منافع دو ملت برادر است.

وزیر امور خارجه عراق در پایان این دیدار از دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای سفر به عراق و گفتگو در خصوص روابط همکاری در همه سطوح در چارچوب این سازمان دعوت به عمل آورد.

فواد حسین همچنین در مصاحبه‌ای با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت که کشور‌های منطقه برای کاهش تنش به گفتگو نیاز دارند، زیرا آشکارا مسائل را بین آن‌ها مطرح می‌کنند.

او تأکید کرد که برخی از حملات امنیتی بر آینده سرمایه گذاران به ویژه در خلیج فارس تأثیر می‌گذارد، اما وضعیت امنیتی امروز، به جز حملات اخیر، پایدار شده است.

وزیر خارجه عراق اعلام کرد که در سفر به عربستان سعودی برچند محور از جمله روابط دو جانبه و چگونگی توسعه آنها، فعال سازی ده‌ها تفاهمنامه و توافقنامه میان دو کشور و بررسی وضع منطقه‌ای و تأثیر آن بر وضع داخلی عراق یا عربستان سعودی و همچنین تنش‌های منطقه‌ای و چگونگی مقابله با آن و چگونگی انجام نخستین اقدامات برای مدیریت این بحران‌ها متمرکز بوده است.

او با تأکید بر اینکه از نظر تاریخی مراحل ارتباطی بین عربستان سعودی و عراق هرچند با فاصله‌هایی که ایجاد شده وجود داشته است، اما طی سال‌های اخیر این شکاف برطرف شده است. هماهنگی بالایی در سیاست‌های نفتی با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس وجود دارد و هرچند همچنان مشکلاتی در زمینه تامین برق در آن‌ها وجود دارد.

فواد حسین روز دوشنبه در سفر رسمی خود وارد عربستان شد و با همتای سعودی خود دیدار و درباره روابط دو جانبه، راه‌های حمایت از آن و تحولات منطقه‌ای گفتگو کردند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار