فلاح مهرآبادی گفت: امروز مجوز کارآزمایی بالینی را از سازمان غذا و دارو گرفتیم و از یکشنبه آینده مرحله اول تست واکسن کرونا را شروع می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از آغاز فاز نخست تزریق انسانی واکسن کووپارس از یکشنبه آینده خبر داد.

او گفت: ما امروز مجوز شروع کارآزمایی بالینی را از سازمان غذا و دارو دریافت کردیم.

فلاح مهرآبادی گفت: در فاز یک تزریق واکسن ۱۳۳ نفر در نظر گرفته شده است. در فاز نخست برای بررسی عوارض احتمالی ناخواسته تزریق روی ۱۳ نفر انجام می‌شود و پس از آن ظرف مدت یک ماه، در ۴ گروه ۳۰ نفره تزریق برای ۱۲۰ نفر صورت می‌گیرد. به سه گروه واکسن اصلی و یک گروه واکسن نما تزریق می‌شود.

معاون مؤسسه رازی گفت: مطابق با برنامه‌ریزی فاز نخست تزریق واکسن حدوداً دو ماه طول می‌کشد و سپس نتایج اولیه ارزیابی می‌شود و به کمیته اخلاق گزارش ارسال می‌شود. اگر نتایج مورد تأیید قرار گیرد مجوز شروع فاز دوم را به ما می‌دهند.

او ادامه داد: فاز دوم بالینی نیز روی ۵۰۰ نفر امتحان خواهد شد که افراد به دو گروه ۲۵۰ نفره تقسیم می شوند و یک گروه واکسن اصلی و گروه دیگر واکسن نما دریافت می‌کند و این فاز هم حدود دوماه طول می‌کشد.

مهرآبادی گفت: اگر فاز دو نیز موفقیت آمیز باشد فاز سوم را با جمعیت بزرگ ۳۰ یا ۴۰ هزار نفری دنبال می‌کنیم و کسانی که علاقه‌مند به شرکت در کارآزمایی هستند می‌توانند با مراجعه به سایتcovid.rvsri.ac.ir داوطلب بشوند.

او در پاسخ سوال اینکه آیا واکسن در برابر جهش‌های ویروس کرونا ایمنی ایجاد می‌کند؟ گفت: جواب این سوال در پایان فاز اول مشخص می‌شود، اما ویژگی این واکسن و واکسن‌های نوترکیب به گونه‌ای است که می‌توانیم واکسن‌های چندگانه ایجاد کنیم یعنی اگر نیاز کشور باشد و چند نوع ویروس در گردش باشد می‌توانیم واکسن چند ویروس را پوشش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار