استاندار خوزستان:

احتمالا تعطیلی ۲ هفته‌ای برای خوزستان اعمال می‌شود

سلیمانی دشتکی از احتمال موافقت با طرح پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای در خوزستان به منظور مدیریت شیوع بیماری کرونا ویروس خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار خوزستان در خصوص اعمال قرنطینه در استان و طرح پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: به احتمال زیاد تعطیلی ۲ هفته‌ای برای خوزستان اعمال می‌شود تا از روند شیوع کرونا در استان جلوگیری بعمل آید.

او با تشریح آخرین اقدامات انجام‌شده در خوزستان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا افزود: در شرایط فعلی، ادارات و سازمان‌ها بر اساس آنچه برای آن‌ها تصمیم‌گیری شده است، باید حداکثر با یک‌سوم نیرو‌های خود فعال باشند و کارکنان نباید بیشتر از این حد در ادارات و سازمان‌ها حضور داشته باشند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: به ادارات و سازمان‌ها تکلیف شده به افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و زنان باردار مرخصی بدهند یا با دورکاری، از ظرفیت آن‌ها استفاده کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام‌شده برای مهار کرونا در خوزستان، این است که تردد میان شهر‌های با وضعیت قرمز ممنوع اعلام شده و امکان رفت و آمد وجود ندارد، در این زمینه ارتش نیز به کمک نیرو‌های انتظامی در ورودی شهر‌ها آمده است تا ورودی‌های شهر‌ها به خوبی کنترل شوند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان بیان داشت: قرارگاهی در استان با مسئولیت معاون امنیتی انتظامی استانداری تشکیل شده است و دستگاه‌های نظامی، انتظامی، تعزیرات، بازرسی صمت و بازرسی اصناف در این قرارگاه عضو هستند و بر مصوبات ستاد کرونا و اجرایی شدن این مصوبات در خوزستان نظارت خواهند کرد.

او با بیان اینکه همه بازار‌ها و اصناف به جز گروه شغلی یک در شهر‌های قرمز خوزستان تعطیل شده‌اند و اجازه فعالیت به آن‌ها داده نمی‌شود، ادامه داد: تا حد ممکن ارتباط میان شمال و جنوب استان نیز محدود شده است و به افرادی اجازه تردد داده می‌شود که از وضعیت سلامت آن‌ها مطمئن باشیم، زیرا وضعیت در جنوب استان بسیار بد است، اما در شمال خوزستان مشکل چندانی در شیوع کرونا نداریم.

سلیمانی دشتکی با اشاره به آخرین وضعیت خوزستان در شیوع کرونا بیان کرد: در حال حاضر وضعیت استان در شیوع کرونا مساعد نیست و نگران این وضعیت هستیم، مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، ماسک بزنند، تردد نداشته باشند، در مراسم‌ها حضور نیابند و به همه دستور‌های ستاد کرونا توجه جدی داشته باشند، زیرا اگر کرونا دامنگیر کسی شود قطعا کشنده و خطرناک خواهد بود و جوان و پیر نیز نمی‌شناسد.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی در خوزستان گفت: با اجرای این طرح، به افراد آلوده به ویروس کرونا اجازه داده نمی‌شود در محافل عمومی حضور داشته باشند. وابستگان و افرادی که با این اشخاص مراوده داشته‌اند نیز مورد ارزیابی و تست قرار می‌گیرند تا در صورت ابتلا به کرونا، آن‌ها نیز قرنطینه شوند. یکی دیگر از اقدامات در این طرح غربالگری این است که افراد مسن، زمینه‌دار و زنان باردار شناسایی و از حضور آن‌ها در محافل خطرناک و پرجمعیت جلوگیری می‌شود.

تاکید نماینده اهواز بر مدیریت شرایط کرونا در خوزستان

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرایط کرونا در خوزستان باید مدیریت شود و همه جوانب در نظر گرفته شود، برای حفظ سلامت مردم باید محدودیت‌هایی اعمال شود، نباید عادی‌انگاری صورت گیرد و در عین حال باید به فکر اصناف و افرادی باشیم که معیشت‌شان بیش از یک سال است با مشکل مواجه شده است.

او بیان داشت: سلامتی مردم از همه چیز واجب‌تر است؛ اکنون شرایط جدید شیوع کرونا در خوزستان باعث شده که مردم عزیزان خود را از دست بدهند و کادر درمانی نیز که یک سال در جبهه مبارزه با این ویروس جنگیده و شهید داده است، بسیار تحت فشار است.

یوسفی تصریح کرد: سیاست‌های غلط دولت در عادی‌انگاری شرایط، باعث شد که شاهد چنین وضعیتی در شیوع کرونا به ویژه در خوزستان باشیم، برگزاری جشنواره فجر، همایش‌های دولتی و نمایشگاه‌ها، پیامی جز عادی‌انگاری شرایط برای مردم ندارد و خود این رویداد‌ها نیز بستری برای ابتلا به کرونا است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبعات چنین عادی‌انگاری این است که مردم فکر می‌کنند شرایط کرونا بهتر شده و دیگر خیلی نگران نیستند و کمتر رعایت می‌کنند و نتیجه آن هم می‌شود وضعیت فعلی که استان خوزستان با آن مواجه است.

او با بیان اینکه از مردم عاجزانه درخواست می‌کنیم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کرونا را جدی بگیرند، گفت: در شرایط فعلی باید به فکر معیشت کارگران روزمزد، کسبه بازار و سایر افرادی که حقوق‌بگیر دولت نیستند نیز باشیم، زیرا حدود یک سال است که با کرونا درگیر هستیم و این قشر، وضعیت بسیار دشواری دارند.

یوسفی اظهار داشت: برای تصمیم‌گیری در خصوص کرونا و تعطیلی واحد‌های صنفی و سایر بخش‌ها نباید نگاه، تنها دولتی باشد و در عین حال که سفر به خوزستان محدود و ورودی‌های شهر‌های استان کنترل می‌شود، باید به فکر اقشاری که از این شرایط آسیب می‌بینند نیز باشیم.

او با بیان اینکه موافق محدودیت‌های جدی هستم، اما با تعطیلی همه صنوف مخالف هستم، بیان کرد: شرایط کرونا در خوزستان باید مدیریت شود و همه جوانب در نظر گرفته شود؛ برای حفظ سلامت مردم باید محدودیت‌هایی اعمال شود و نباید عادی‌انگاری شود و در عین حال باید به فکر اصناف و افرادی باشیم که معیشت‌شان بیش از یک سال است با مشکل مواجه شده است.

ممکن است ستاد ملی تصمیمات جدیدی برای خوزستان بگیرد

فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص احتمال قرنطینه کامل خوزستان گفت: محدودیت‌هایی سخت‌تر از شرایط قرمز در استان خوزستان اعمال شده است و اگر این محدودیت‌ها به نتیجه نرسد، ممکن است ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات دیگری لحاظ کند.

او افزود: رئیس جمهور گفته است که هر کاری ضروری است، برای خوزستان انجام شود. محدودیت‌هایی که در شهر‌های قرمز اعمال شده بود در اجرا با مشکلاتی مواجه بود، زیرا در اواخر سال قرار داریم و برخی از ادارت نیز مسائل و مشکلاتی داشتند که باید تکمیل کنند.

ابول نژادیان اظهار داشت: با پیگیری‌های وزیر بهداشت و استاندار خوزستان، محدودیت‌های سخت‌تری در درون شهر‌ها و خارج از شهر‌ها اعمال و ارتباط شمال و جنوب خوزستان و شرق و غرب استان محدود شده است، زیرا عمده درگیری استان با کرونا در غرب و جنوب خوزستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، محدودیت‌های ترددی در نظر گرفته شده است و ساعت کاری اصناف نیز تا پیش از ساعت ۲۱ باید به اتمام برسد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خوزستان ادامه داد: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص قرنطینه کامل خوزستان تصمیم‌گیری نکرده است، اما محدودیت‌هایی سخت‌تر از شرایط قرمز در استان خوزستان اعمال شده است و اگر این محدودیت‌ها به نتیجه نرسد، ممکن است ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات دیگری لحاظ کند.

ابول نژادیان با بیان اینکه پیشنهاد‌هایی در خصوص شهر‌های قرمز به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده تا محدودیت‌های بیشتر و هدفمندتری در شهر‌های قرمز خوزستان لحاظ شود، گفت: این محدودیت‌های جدید پیشنهادشده، هدفمند هستند و امور اصلی زندگی مردم از این محدودیت‌ها مستثنی شده‌اند.

او در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳ هزار و ۱۰۰ نفر به ۶۲ مرکز منتخب جامع سلامت فعال در خوزستان مراجعه کرده‌اند که این مراجعات به دلیل علائم مختلف و نگرانی از کرونا بوده است، روز دوشنبه حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تست کرونا در سراسر استان انجام شده است تا بیماریابی گسترده‌تری را شاهد باشیم و بتوانیم بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ را زودتر شناسایی کنیم.

ابول نژادیان با بیان اینکه انجام ۸ هزار و ۵۰۰ تست در یک روز، بالاترین رکوردی است که در کشور و در استان خوزستان ثبت شده است، گفت: به دنبال تبلیغات گسترده رسانه‌ای و همراهی گسترده مردم، میزان استفاده از ماسک از سوی مردم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان خوزستان و به ویژه در شهر‌های قرمز بهتر از گذشته شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: رعایت اصول بهداشتی در برخی از شهرستان‌های خوزستان به وضوح بهتر از گذشته شده است و این امید را داریم که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی که اکنون شاهد آن هستیم، در روز‌های آینده با وضعیت بهتری در بیمارستان‌های استان مواجه شویم. هر زمان که در حوزه بهداشت رعایت قوانین بهتر شود، یک هفته تا ۱۰ روز بعد آثار مطلوب آن را در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم.

فرهاد ابول نژادیان بیان داشت: در بهترین حالت، ارزیابی این است موارد بهداشتی ۶۵ درصد در خوزستان رعایت شده و در این زمینه نیازمند همراهی و همکاری مردم هستیم. اگر می‌خواهیم سرعت کنترل بهتر شود و بازوی پایین رونده شیب ابتلا شروع شود، این عدد باید به بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد برسد که با همراهی مردم میسر می‌شود.

او ادامه داد: روز دوشنبه به درخواست استاندار خوزستان و کار کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی، پیشنهاد‌هایی در خصوص شهر‌های قرمز به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردیم و امیدواریم با حمایت استاندار خوزستان این مسائل در ستاد ملی مصوب شوند تا محدودیت‌های بیشتر و هدفمندتری در شهر‌های با وضعیت قرمز در خوزستان لحاظ شود.

ابول نژادیان تصریح کرد: این محدودیت‌های جدید پیشنهادشده، هدفمند هستند و امور اصلی زندگی مردم از این محدودیت‌ها مستثنی شده‌اند، در حوزه علوم پزشکی، مطب‌ها و کلینیک‌های زیبایی و برخی از رشته‌های تخصصی غیراورژانسی و عمل‌های جراحی الکتیو را تعطیل کرده‌ایم. از مردم نیز درخواست داریم که در شرایط فعلی به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند. حتی فعالیت‌های دندانپزشکی به جز در موارد اورژانسی، ممنوع شده است.

او ادامه داد: برای ادارات غیرضروری درخواست شده که تعطیل بمانند و برای دستگاه‌های ضروری اعلام شده است که با یک‌سوم افراد فعالیت کنند. یک سری از سازمان‌ها همچنان سرویس پرسنلی دارند که این سرویس‌ها محل آلودگی و ابتلا هستند. برخی از بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند پرسنل شرکت‌های بزرگ استان خوزستان هستند که عمدتا در سرویس محل کار به این ویروس مبتلا شده‌اند.

ابول‌نژادیان بیان داشت: خدمات‌رسانی سرویس‌های حمل و نقل عمومی در استان خوزستان تعطیل است و شرکت‌های بزرگ نیز نباید از حمل و نقل عمومی برای پرسنل خود استفاده کنند و این کار خلاف است، مسئول سلامت و جان پرسنل، رئیسی است که به سلامت و شیوه نامه‌های بهداشتی اهمیت نمی‌دهد. اگر مواردی وجود دارد که از پرسنل درخواست می‌شود با همه ظرفیت در محل کار حاضر شوند، می‌توان آن مورد را به سامانه ۱۹۰ گزارش کرد.

او گفت: مردم استان خوزستان باید یک هفته تا ۱۰ روز صبر داشته باشند. اگر تلاش کنیم و از یکدیگر مراقبت کنیم، حتما شیب تند افزایشی و موج بالارونده کرونا در خوزستان متوقف خواهد شد، در حال افزایش تخت‌های بستری و تخت‌های ICU در خوزستان هستیم و تلاش می‌کنیم که بیماری پشت در ICU و بدون تخت نماند.

اوبل نژادیان افزود: اگر اجماع و همراهی که اکنون در خوزستان شاهد آن هستیم در هفته گذشته صورت می‌گرفت، سرعت شیب ابتلا به کرونا نسبت به وضعیت فعلی کمتر بود.

او با بیان اینکه رئیس جمهور مرتبا پیگیر شرایط خوزستان است و از شرایط کاملا مطلع است، بیان داشت: پیک سومی که در خوزستان رخ داده، برای بسیاری از استان‌ها دو سه ماه پیش رخ داده بود، اما آنچه که در خوزستان سرعت ابتلا را بالا برده، سوش انگلیسی کرونا است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در خوزستان اظهار کرد: جلوی سوش انگلیسی را نمی‌توان گرفت و این سوش به هر روشی وارد می‌شود. ما با کشور عراق رابطه نزدیکی داریم. در عراق سوش آفریقایی و انگلیسی وجود دارد و این سوش‌ها وارد کشور ما نیز می‌شوند همانطور که اکنون نیز وارد شده‌اند.

او گفت: اگر رعایت شیوه نامه‌ها از سوی مردم در آن شرایط که سوش انگلیسی وارد خوزستان شده بود، به کمتر از ۱۵ درصد رسیده بود و تا زمانی که کرونا وجود دارد، باید قوانین بهداشتی رعایت شوند و فرقی نمی‌کند که چه سوشی از این بیماری وارد شده باشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۱:۰۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
تا احتمال به قطعیت تبدیل بشه، کلی آدم مرده تو خوزستان، عملیاتی کنید، چرا اینقدر معطل می کنید؟؟؟؟؟؟