به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، طی مراسم و دیداری با مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت و جمعی از کارشناسان دو مجموعه با موضوع تخت جمشید؛ پایلوت طرح ارتقاء و بهره برداری بهینه فرهنگی و اقتصادی صنعت گردشگری ایران با هدف برنامه ریزی مشترک و تعاملات بین دستگاهی صورت پذیرفت.
سعید زحمت کشان، دبیر این نشست، محورهای این گفتگو و دیدار را تشکیل انجمن دانش آموزی دوستداران میراث فرهنگی استان فارس، تهیه بستههای آموزشی در رابطه با میراث فرهنگی، برگزاری بازدیدهای آموزشی تفریحی برنامه محور و هدفمند، برگزاری ویژه برنامههای فرهنگی مشترک در بستر تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید، تعریف کارگاههای مهارت آموزی هنرهای سنتی، صنایع دستی و مردم شناسی، همکاری دو جانبه در تألیف کتاب، مجلات، مقالات، گزارشهای تخصصی و یادداشتهای علمی، همکاری دو جانبه در نهادینه شدن فرهنگ گردشگری با طرح پایلوت «تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن»، تعریف و تهیه بستههای گردشگری برنامه محور تخت جمشید و جاذبههای پیرامونی با هدف تحکیم بنیان خانواده و تشکیل کانون گردشگری دانش آموزان استان فارس بیان و مقدماتی را در زمینه این برنامه تشریح کرد.
حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر اقدامات صورت گرفته در سطح بین الملل و ارزشهای فراوان میراث فرهنگی که در این منطقه وجود دارد، مطرح کرد: تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن بستر و ظرفیتی مناسب است برای هویتسازی که در جوامع بینالمللی بدان توجه شده و ما کمتر بدان پرداخته ایم.
او گفت: در جوامع جهانی موضوع حفاظت، آموزش، پژوهش و معرفی بسیار جدی گرفته میشود و ایران نیز جزو معدود کشورهایی است که سال هاست به لحاظ غنای میراث فرهنگی و میراث طبیعی که دارد دارای ارزش فراوان شده که تاکنون آن طور که باید از این قابلیت ها، بهره برداری نشده است؛ کاوشهای اخیر تخت جمشید و فعالیتهای پیرامون آن در دشت مرودشت شواهدی را در اختیار میگذارد که نشان میدهد این منطقه مملو از ویژگیهای منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی است.
فدایی با اهمیت دادن نقش اجتماعی شهروندان در حفاظت، توسعه و بهره برداری از میراث فرهنگی، بیان داشت: ما به عنوان میراث بانان یک دغدغه بسیار جدی داریم که بتوانیم متغیرهای فرسایش و تخریب که زیاد هم هستند را شناسایی و نسبت به کاهش پیامدهای نامطلوب آن تلاش کنیم که از جمله آنها موضوع وندالیسم است؛ البته در کشورهای دیگر هم این دغدغهها و نابهنجاریها وجود دارد که با لحاظ نمودن نقش بارز مسئولیت اجتماعی، این مهم را به میزان قابل توجهی مدیریت کرده اند.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت:حوزه میراث فرهنگی در دهههای گذشته زیرمجموعه دستگاههای آموزشی و فرهنگی و از جمله وزارتخانه آموزش و پرورش و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و بعدها استقلال یافته و با صنعت گردشگری و صنایع دستی ادغام شده است.
او اظهار داشت: این تغییرات اگر چه ارتباطات تشکیلاتی و سازمانی ما را با دیگر دستگاههای عهده دار آموزش و فرهنگ قطع کرده، اما باعث نشده که به ظرفیتهای آموزشی و فرهنگی موجود در دستگاههای مرتبط بی اعتنا باشیم و از آن در جهت حل مشکلات موجود و رشد و بالندگی میراث فرهنگی بهرهمند نگردیم، به ویژه آموزش و پرورش با ارائه آموزشهای به هنگام، نقش مهم و تعیین کنندهای در وفاق و دوستی کودکان و نوجوانان با تاریخ و میراث فرهنگی خود خواهد داشت که این خود زمینه ساز ایجاد موضوعات هویتی در سنین بالاتر خواهد بود و بطور قطع از بسیاری از آسیبها و ناهنجاریهای فرهنگی که بعضاً نمود آن را در قالب آسیبهای فیزیکی به میراث فرهنگی میبینیم خواهد کاست و فرهنگ حفاظت را تقویت خواهد کرد.
فداتی عنوان کرد: با توجه حساسیتهای که نسبت به مسائل عمومی میراث فرهنگی و حفاظت از آن وجود دارد، پیگیر آن هستیم که ارتباط فرهنگی و آموزشی را با دستگاههای مرتبط ایجاد نماییم و با نشست و گفتگو و برنامه ریزیهای مشترک فرهنگی، بستههای مشترکی را در قالب رویدادهای فرهنگی هدفمند و در جهت ارتقای فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی تدوین نموده و اجرا کنیم.
او اذعان داشت: ظرفیتهای میراث جهانی تخت جمشید فرصتی بی نظیر به منظور رقم زدن اتفاقات صحیح فرهنگی و ارایه بیان درستی از موضوعات هویتی و تمدنی و نحوه مواجه ما با آن است که خود بر پایه معرفی و آموزش صحیح میتواند بر گردشگر و فرهنگ گردشگری تاثیر گذار باشد و بستر مطمئنی برای توسعه اقتصادی جامعه محلی، فراهم سازد.
بهمن مردانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت در ادامه به اهمیت موضوع فرهنگ سازی پرداخت و در این باره گفت: شهرستان مرودشت به لحاظ جاذبههای تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی که دارد، قطب گردشگری ایران است که اتفاقات اخیر به وجود آمده همانند پارکوری در تخت جمشید و یا سایر اتفاقات نادرست در سراسر کشور، باعث شد تا این چالشها باعث بازبینی و خود ارزیابی ما در حوزههای مختلف از جمله موضوع حفاظت شود.
او بهره گیری از ظرفیتهای آموزش و پرورش را فرصتی طلایی در جهت اهداف مدنظر دانست و بیان داشت: تولید، توسعه و ترویج برنامههای آموزشی نسبت به اهمیت دادن جامعه هدف آموزش و پرورش در حفاظت و بهرهبرداری از آثار تاریخی، نگاه ویژه خود را میطلبد و کارشناسان ما میتوانند با عقد تفاهم نامهای در زمینههای آموزشی و برنامههای فرهنگی به صورت زیربنایی و با ایجاد کارگروه مشترک زمینههای لازم را در اینباره ایجاد کند.
فرهاد اسماعیلی، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس، تخت جمشید را یکی از آثار شاخصی دانست که ارائه و اجرای برنامه فرهنگی تعریف شده در آن میتواند الگویی برای تمامی آثار با ارزش باشد.
او گردشگری را در فرآیند تعریف شده آن ارزشمند دانست و اظهار داشت: بیشتر برنامههایی که در گردشگری در حال اتفاق است، فرآیند تعریف شده مناسبی ندارند که ساختارمند نمودن آن لازم است با تدابیری همراه شود که قبلاً هم در شیراز نمونهای تحت عنوان شیراز شناسی اجرا و مورد بهرهبرداری قرار گرفته که میتواند به عنوان یکی از الگوهای مناسب مطرح باشد؛ این مدل مدیریتی میتواند آثار شاخصی، چون تخت جمشید را در برگیرد و با الگوسازی مناسب و استاندارد نمودن، زمینههای لازم برای تعمیم دادن آن به کل کشور فراهم گردد.
اسماعیلی بر این باور است که شناسایی و هدایت استعدادهای برتر بر پایه طرحهای مختلف و همچنین با تاکید بر یکی از مهمترین دغدغههای جامعه یعنی موضوع «هویت»، مطرح و با فرهنگ سازی در جامعه نهادینه گردد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در بازدیدی که از تخت جمشید داشته اند و همچنین موضوعاتی که در رابطه با هویت ایرانی اسلامی مطرح کرده اند، بیان کرد: بنا داریم در سند تحول بنیادین به عنوان مهمترین عامل انتقال، بسط و اعتلای فرهنگ در جامعه اسلامی ایران، این موضوعات را پیگیری کنیم که نگاه تمدنی به این روند داریم و باید این مهم به صورت هدفمند پیگیری شود تا دانشآموزان به خوانش پیشینه و سایر جنبههای موجود در این بسترهای تاریخی بیش از گذشته توجه داشته باشند.
فرهاد اسماعیلی در رابطه با بهرهبرداری فرهنگی بهتر از آثار فرهنگی و تاریخی، گفت: آمادگی داریم که در این زمینه با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به عنوان یک نهاد شاخص در کشور به صورت پایلوت، تفاهم نامهای را امضاء کنیم و در این مسیر این فرصت فراهم میگردد تا با تشکیل کارگروه و انجام هدف گذاری، بتوانیم به شکل درستی، موضوعات مربوط به تاریخ و ارزشهایی که اکنون ما میراث دار آن هستیم را مورد تامل قرار داده و در قالب برنامههای فرهنگی مشترک ارائه کنیم.
این مقام مسئول طرح بوم را فرصت طلایی در راستای شروع این همکاری دانست و بیان کرد: مدارس در مقطع متوسطه اول با فرصتهای آموزشی که به تازگی از آن برخوردار هستند میتوانند آموزشهای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و یا صنایع دستی را در اولویت قرار دهند و چنانچه در اینباره تولید محتوا در موضوعات تاریخی، معماری، گردشگری، مردم شناسی و فولکلور، خرده فرهنگها و ... به درستی صورت پذیرد، قابلیت ارائه آن در مقطع راهنمایی که دوره شکل گیری شخصیت و هویت دانش آموز است، وجود خواهد داشت.
عالیترین مقام تصمیم گیر حوزه آموزش و پرورش استان فارس اعتقاد دارد که روایت داستانهای اساطیری یا قهرمانان ملی نظیر آریوبرزن از ایران قبل از اسلام و مرتضی جاویدی اسطوره و دلاور مرد دوران دفاع مقدس در بسترهای تاریخی و فرهنگی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان موثر خواهد بود.
فرهاد اسماعیلی در رابطه با ظرفیتهای اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، تشریح کرد: این استان با دارا بودن ۸۵۰ هزار دانشآموز محصل، ۶۵ هزار معلم و به همین تعداد معلم بازنشسته این امکان را دارد تا با تعریف بستههای گردشگری، مسابقه و رویدادها و پویشهای گوناگون، فرصت بهرهبرداری بهتر از جاذبههای گردشگری را فراهم کند.
او گفت: طرحهای حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و سعدی شناسی از برنامههای اجرا شده موفق آموزش و پرورش است و امید داریم با عقد تفاهم نامه ملی بین دو وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت آموزش و پرورش، ارتباطات موثرتری را شاهد باشیم.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس در این دیدار با توجه به مصادف شدن سالروز ثبت جهانی نوروز باستانی از برگزاری ویژه برنامه نوروز باستانی به صورت مجازی و مشترک بین دو مجموعه برنامههای نوروزی سال آتی خبر دادند.
حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در پایان با ابراز امیدواری از همکاریهای آتی، ظرفیتهای کم نظیر آموزش و پرورش را بسیار مهم و کلیدی دانست و اشاره کرد: این ظرفیتها در کنار فرصتهای تخت جمشید بعنوان یک میراث جهانی بی بدیل، میتواند مکمل یکدیگر باشند و الگوی موثری را در زمینه برنامه ریزی و ارائه بستههای مشترک آموزشی و فرهنگی، ارایه نماید و تحقق آن نیز تاثیر بسزایی در افزایش سطح آگاهیهای عمومی جامعه و ارتقای فرهنگ حفاظت خواهد داشت و قابل بهره برداری برای سایر محوطههای میراثی خواهد بود.
انتهای پیام/