آکسفام دولت انگلیس را به طولانی‌تر کردن جنگِ یمن، به علت موافقت کردن با صادرات تجهیزات سوختگیری هوایی به عربستان متهم کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان‏، نشریه گاردین در مطلبی نوشت: سازمان بین المللی امدادرسانی آکسفام در انگلیس دولت این کشور را به طولانی‌تر کردن جنگ یمن به واسطه فروش تجهیزات نظامی جدید به عربستان متهم کرد. آکسفام‏ نگران است از این تجهیزات به منظور کمک به نیروی هوایی عربستان سعودی برای بمباران بی هدف و کور در یمن استفاده شود.

مجوز فروش این فناوری به عربستان تابستان سال گذشته زمانی که محدودیت‎های تسلیحاتی لغو شدند در کنار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند فروش دیگر صادر شد. این فناوری می‌تواند به هواپیما‌های جنگی کمک کند برای اجرای ماموریت‌های طولانی‌تر پرواز کنند؛ آن هم در برهه‌ای که جنگ یمن در حال تشدید است.

سام نادل، رئیس بخش سیاستگذاری آکسفام گفت: «در حالیکه آمریکا خواستار پایان یافتن جنگ در یمن شده است، انگلیس در جهت مخالف حرکت می‎کند و حمایت خود را از جنگ بی‎رحمانه به سرکردگی عربستان با فروش تسلیحات و تجهیزات سوخت گیری مجدد که حملات هوایی را تسهیل می‎کنند، افزایش داده است.»

درگیری اطراف مأرب افزایش یافته است که آخرین مقر دولت مورد حمایت ریاض در شمال یمن است. نیرو‌های انصارالله در تلاش هستند این شهر راهبردی را تصرف کنند. این وضعیت موجب شده است ائتلاف به سرکردگی عربستان، حملات هوایی را برای مانع شدن از پیشروی آن‌ها انجام دهد.

مأرب تا همین اواخر محلی امن برای افرادی محسوب می‌شد که در قسمت‎های دیگر یمن به سبب جنگ آواره شده بودند. آکسفام برآورد کرده است حدود ۸۵۰ هزار آواره دراردوگاه‎ها در مارب و اطراف آن زندگی می‌کنند.

موسسه خیریه آکسفام از هر دو طرف خواسته است به سرعت آتش بس برقرار کنند و نیز از انگلیس خواسته است همه صادرات سلاح که می‌تواند در جنگ یمن استفاده شود، متوقف کند.

نادل گفت: «انگلیس ادعا می‎کند از صلح در یمن حمایت می‌کند. انگلیس می‌تواند کار خود را با پایان دادن فوری به فروش همه سلاح‌هایی که خطر استفاده از آن‌ها علیه غیر نظامیان و تشدید بحران انسانی وجود دارد، آغاز کند.»

دولت جدید جو بایدن در آمریکا پیشتر در این ماه اعلام کرد فروش همه سلاح‌هایی به عربستان که می‌توانند برای حمایت از عملیات تهاجمی استفاده شوند، متوقف می‌کند. ایتالیا اعلام کرد فروش موشک‌ها به عربستان را چند روز قبل متوقف کرده است.

در همین زمان، در حالیکه اوضاع انسانی در یمن رو به وخامت است، انگلیس در برابر فشار‌ها برای اینکه این رویه را در پیش بگیرد مقاومت می‌کند. جنگ در یمن سال ۲۰۱۴ آغاز شد و به صورت مستقیم و غیر مستقیم موجب مرگ حدود ۲۵۰ هزار نفر شده است.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه و لیز تراس، وزیر تجارت بین المللی انگلیس با افزایش صادرات سلاح به عربستان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ موافقت کردند. آن‌ها پس از اعلام یک بررسی که دادگاه دستور اجرای آن را داده بود، به این نتیجه رسیدند که فقط موارد جداگانه‌ای از نقض حقوق انسان‌ها در یمن اتفاق افتاده است.

مجموع صادرات انگلیس دست‌کم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند بوده است. این صادرات شامل صادرات تجهیزات سوخت گیری هوایی و قطعات مربوطه است. حدود ۷۰۰ میلیون پوند قطعات بمب و ۱۰۰ میلیون پوند موشک‌های زمین به هوا نیز در اختیار عربستان قرار می‌گیرد.

ائتلاف به سرکردگی عربستان که به تجهیزات ارائه شده از طرف غرب وابسته است، بار‌ها اجرای بمباران‌های بی هدف را از زمان ورود به جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، رد کرده است. اقدامات این ائتلاف موجب کشته و زخمی شدن و آوارگی غیرنظامیان شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار