وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد به دنبال توسعه امکانات پایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه در شهر گیومری است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع ارمنستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که به توسعه و افزایش توانایی‌های پایگاه ۱۰۲ نظامی روسیه در شهر گیومری واقع در مرز ارمنستان با ترکیه توجه دارد.

«واگارشاک هاروتیانان» وزیر دفاع ارمنستان، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: موضوع گسترش و تقویت پایگاه نظامی روسیه در خاک جمهوری ارمنستان همیشه در دستور کار بوده و طرف ارمنی همیشه به دلیلی ساده علاقمند به این مسئله است، زیرا پایگاه با تمام نیروهایش بخشی از نیرو‌های مشترک دو کشور است.

او افزود: تجمیع یگان‌های نظامی نیرو‌های مسلح ارمنستان و روسیه، همچنین گسترش توانایی‌های پایگاه روسیه به طور خودکار ایجاد توانایی‌های گروهی مشترک را ضروری می‌کند. گروهی که برای امنیت جمعی و به صورت دو جانبه در منطقه قفقاز فعالیت می‌کند.

وزیر دفاع ارمنستان افزود: در حقیقت وزارت دفاع روسیه واقعیت نظامی و سیاسی فعلی را در منطقه در نظر گرفت و اقدامات صحیحی را در جهت تقویت و تجهیز مجدد پایگاه انجام داد و من اطمینان دارم که این روند بلند مدت خواهد بود.

پس از مذاکرات «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «الهام علی اف»، جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، در ۱۱ ژانویه، پوتین از ایجاد کارگروهی به ریاست معاونان رئیس جمهور سه کشور خبر داد و گروه کاری باید برنامه‌هایی برای توسعه قره باغ از ابتدای ماه مارس ارائه کنند.

آذربایجان و ارمنستان در نوامبر ۲۰۲۰ با روسیه توافقنامه آتش بس درخصوص درگیری در منطقه قره باغ را که حدود یک ماه و نیم به طول انجامید، امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه، نیرو‌های ارمنستان و آذربایجان در مکان‌های فعلی خود متوقف می‌شوند و نیرو‌های حافظ صلح روسی در امتداد خط تماس در قره باغ و مسیری که اراضی ارمنستان و قره باغ را بهم متصل می‌کند مستقر می‌شوند.

این توافقنامه همچنین شامل رفع محدودیت‌های رفت و آمد، ترانزیت و تبادل زندانیان بین دو طرف و بازگشت آوارگان به قره باغ تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار