به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به افزایش جمعیت شهرها و به تبع آن افزایش حجم جابهجایی کالا و مسافر در جادههای برون شهری ضرورت توسعه تجارت داخلی و بین المللی بیش از پیش دیده میشود.
توسعه آزادراهها علاوه بر تاثیرات مثبت اقتصادی فراوان از جمله کاهش سوانح و تلفات جادهای، کاهش میزان مصرف سوخت، زمان سفر و در نتیجه کاهش هزینه تمام شده حمل و نقل زمینهساز پیامدهای مثبتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی از جمله کاهش مهاجرت به کلانشهرها، توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی،کاهش آلایندههای زیست محیطی و غیره میشود.
بیشتر بخوانید
آزادراه غدیر یا همان آزادراه جنوبی تهران-البرز با توجه به این رویکرد و با هدف تسهیل در تردد وسائل نقلیه شخصی و عمومی در کریدورهای بینالمللی حمل و نقل شرق و غرب و شمال به جنوب شبکه بزرگراهی آسیایی طراحی و عملیاتی شد.
این آزادراه با ۶ خط عبوری (رفت و برگشت ) و با عرض متوسط ۳۶.۹ متر بر اساس مطالبات و مطالعات مصوب ۱۵۸ کیلومتر بود که نقطه ابتدای این مسیر در محدوده ۳۶ کیلومتری آزادراه قزوین - کرج و در ۵ کیلومتری غرب شهرستان آبیک در استان قزوین است که با قطع بزرگراه ماهدشت -اشتهارد، آزادراه تهران-ساوه و آزادراه تهران- قم و آزادراههای حرم تا حرم متصل میشود.
در واقع آزادراه غدیر با آزادراههای کرج -قزوین، تهران- ساوه، تهران -قم و حرم تا حرم تلاقی دارد.
این آزادراه در کریدورهای بینالمللی حمل و نقل شرق و غرب شمال به جنوب کشور واقع شده و اتصال شبکه آزادراهی داخل کشور از طریق مرز بازرگان به کشور ترکیه و راههای بین المللی انجام میشود.
این آزادراه به عنوان کنارگذر استانهای البرز و تهران علاوه بر تسهیل در اتصال شمال غرب و غرب کشور به شمال و شمال شرق کشور باعث کاهش ترافیک، کاهش زمان سفر و در نتیجه کاهش آلودگی هوای این دو استان میشود.
احداث این آزادراه زمینه ساز اشتغال زایی برای ۳ هزار و۳۰۰ نفر شده و با کاهش ۲۰ کیلومتری طول مسیر ۷۴۰ میلیارد تومان صرفهجویی خواهد شد.
همچنین در بخش آلایندهها هم ۵.۴ میلیون تومان کاهش آلایندگی داشته که زمینهساز صرفه جویی ۴۶۰ میلیارد تومان میشود در بخش مصرف سوخت هم یک هزار و ۲۱۱ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت داشته که زمینهساز صرفهجویی ۲۴ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان میشود که در مجموع در یک دوره بیست ساله ۲۵ میلیارد و ۴۳۶ میلیون تومان صرفهجویی خواهد داشت.
در این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا حدود ۷۰ درصد سرمایهگذاری داشته و حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش مالی آن بوده و ارزش مالی روز این پروژه حدود ۷ هزار میلیارد تومان است.
در مسیر این آزادراه دو دستگاه تونل رفت و برگشت قرار دارد و با توجه به اینکه سال ۱۳۹۵ پروژه پیشرفت ۲۱ درصدی داشته در یک بازه زمانی ۴ ساله از ۲۱ درصد به حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت رسیده است.
این پروژه باعث کوتاه شدن مسیر، تسهیل عبور و مرور بین مناطق شمال غرب و غرب کشور به مناطق جنوب شرق، شمال کشور و شمال شرق کشور میشود.
همچنین با احداث این آزادراه شاهد کاهش تردد وسایل نقلیه سنگین و رانندگی از جنوب و جنوب شرق شهر تهران و مسیرهای کرج-تهران و کرج-قزوین خواهیم بود.
همچنین افزایش دسترسی و تسهیل عبور و مرور با اهداف پدافند غیرعامل در جنوب کلانشهر تهران، زمینهساز کاهش آلایندههای زیست محیطی در شهرهای کرج و تهران میشود.
انتهای پیام/