محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی به تشریح اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا و خودکفایی تولید روغن در کشور پرداخت.

محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: جلسه ستاد برداشت محصولات پاییزه با محوریت برداشت و خرید دانه روغنی کلزا به ویژه کشت قراردادی با حضور اعضای ستاد برداشت و مدیرعامل شرکت‌های روغنکش نوید خلیج فارس، ماهیدشت و گچساران تشکیل شد.

او به اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی تولید روغن در کشور پرداخت و  افزود: نهضت توسعه دانه روغنی با برنامه ریزی، نیرو‌های اجرایی، تحقیقاتی در سطوح مدیران و کارشناسان آغاز شد.

قاسمی نژاد اظهار کرد: امسال حدود ۸۵۰ هزار هکتار محصولات زراعی پاییزه و ۷۴ هزار هکتار یعنی حدود ۹ درصد کل سطح کشت پاییزه استان به محصول کلزا اختصاص یافت.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان بیان داشت: نسبت کشت غلات پاییزه به دانه روغنی کلزا باتوجه به کل سطح زیر کشت پاییزه حدود ۱۲ درصد بوده که  به میانگین جهان که ۱۳ درصد است نزدیک شده  و  در واقع این  کشت  براساس اصول تناوب زراعی الگوی کشت استان در حال اصلاح  ۲۲۳ هزار هکتار است که باتوجه به سطح زیر کشت ذکر شده، خوزستان تقریبا حدود ۳۳.۲ درصد کل کشت کشور را به خود اختصاص و جایگاه اول تولید و سطح کشت کلزا را دارد.

او با اشاره به مزایای کشت قراردادی کلزا گفت: کشاورزی قراردادی حرکتی از طرح سنتی به سمت مدرن است و این طرح علاوه بر پوشش دادن اصول زراعی، مدیریت تغذیه، بکارگیری ارقام پرپتانسیل، مصرفی فناوری‌های جدید، انتقال دانش فنی و مدیریت مزرعه دسترسی به اعتبارات، بازار‌های داخلی و خارجی، ثبات درآمد و کاهش هزینه‌ها می‌تواند به همراه زنجیره‌های تولید و صادرات راهکار مهمی برای گذر از مشکلات بخش کشاورزی کشور باشد.

قاسمی نژاد در ادامه اظهار کرد: سطح زیر کشت کلزای کشور معادل ۶۱ هزار هکتار به صورت کشاورزی قراردادی است که خوزستان با حدود ۲۶ هزار هکتار با ۴۳ درصد کل کشت قراردادی کلزای کشور جایگاه اول کشت قراردادی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول در پایان افزود: باتوجه به اینکه برداشت کلزا در خوزستان از دهه اول فروردین آغاز خواهد شد، بنابراین باید آمادگی لازم در جهت امور تامین کمباین‌های برداشت با تکنولوژی جدید و همینطور تقویت ناوگان حمل و نقل، نقدینگی برای پرداخت وجه کلزا به کشاورزان حداقل به میزان ۸۵۰ میلیارد تومان و آمادگی کامل مراکز خرید و به روز کردن تجهیزات و نیروی انسانی لازم در سطح ملی و استان ایجاد شود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.