مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی شهرداری مشهد گفت: کارگری که در کنار خیابان پلاکاردی را در مقابل خود می‌گذارد، کارگر واقعی نبوده و به نوعی کارگر نما است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا کفاش مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد در خصوص وجود کارگرنما‌ها در سطح شهر، گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که ما در بحث ساماندهی کارگران ایجاد کرده ایم، کارگر واقعی که محتاج کار باشد، بیکار نخواهد ماند و اگر از طریق مردم به سر کار اعزام نشود، او را در پروژه‌های شهری مشغول به کار خواهیم کرد، اما متاسفانه از آنجا که عواطف مردم به نوعی برانگیخته می‌شود، کمک‌هایی را در نظر می‌گیرند که به دست اهلش نمی‌رسد.

او افزود: کارگری که در کنار خیابان پلاکاردی را در مقابل خود می‌گذارد، کارگر واقعی نبوده و به نوعی کارگر نما است.
 
مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد در خصوص بحث ساماندهی کارگران، ادامه داد: از ۱۰ اردیبهشت ماه امسال  با توجه به تاکیدات شهردار مشهد و معاونت خدمات شهری، بحث ساماندهی کارگران ذیل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

کفاش بیان کرد: این اقدام به طور ذاتی از وظایف شهرداری نبوده، اما شهرداری مشهد در این رابطه پای کار آمد تا بتواند یک معضل شهری دیگر را به خوبی مرتفع کند.

او تصریح کرد: در ابتدای این طرح بلافاصله چهار ایست کار موقت احداث کردیم که بتوانیم به صورت موقت با امکانات اولیه، خدمات خود را به این قشر زحمتکش جامعه ارائه دهیم.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد تاکید کرد: این کارگران در بستر این ایست کارها، جهت خدمات رسانی به مردم فعالیت می‌کنند که در کنار آن در برخی موارد مانند پروژه‌های شهری نیز از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهد شد.

کفاش اظهار کرد: در همان ابتدای طرح از سوی شهردار مشهد دستوری ابلاغ شد که اگر کارگری در یک روز تا ساعت ۹ صبح به پروژه‌های شخصی اعزام نشود، او را در پروژه‌های شهری "پروژه کشف رود" مشغول به کار کنیم و در پایان همان روز نیز دستمزدشان را پرداخت کنیم.

او با بیان اینکه به همین منظور تفاهم نامه‌ای را با ۱۲ دستگاه اجرایی منعقد کردیم تا هر کدام از این دستگاه‌ها وظایف ذاتی خود را انجام دهند، افزود: به طور مثال اداره آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش این کارگران را برعهده گرفته است.
بیشتربخوانید


صدور بیش از ۶ هزار کارت کار برای کارگران

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین دانشکده علوم پزشکی مشهد به منظور ایجاد شناسنامه سلامت برای این افراد ما را همراهی خواهد کرد. علاوه بر این تفاهم نامه، با چندین اداره اجرایی که می‌توانستند به ما در این مسیر کمک رسانی کنند نیز مذاکراتی را انجام داده ایم.

کفاش بیان کرد: تاکنون برای ۶ هزار و ۳۰۰ نفر از کارگران؛ کارت کار صادر کرده ایم و تا کنون ۶ هزار و ۷۰۰ نفر درخواست خود را ثبت کرده اند. از این تعداد هزار و ۷۰۰ نفر سواد خواندن و نوشتن ندارند که در این راستا با نهضت سوادآموزی هماهنگی‌هایی را انجام داده ایم تا از پتانسیل موجود در این ایست کار‌ها استفاده کرده و برای بحث سوادآموزی کارگران اقدام کنند.

ایجاد کتابخانه موقت در ایست کار‌های ساماندهی کارگران

او تصریح کرد: همچنین با اداره کل کتابخانه‌های عمومی مشهد نیز هماهنگی‌هایی را انجام داده ایم تا در خصوص مسائل خانواده، بحث‌های آموزشی کارگری کتابخانه‌هایی به صورت محدود در این ایست کار‌ها ایجاد شود.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد تاکید کرد: به منظور ارائه خدمات به کارگران، معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری مناطق نیز پای کار آمدند و برنامه‌ای را لحاظ کرده ایم تا با حضور روانشناس در ایست کار‌های ساماندهی، بحث‌های روانشناختی را برای کارگران مطرح کنیم. به طور کلی در صدد خواهیم بود که میز خدمتی را در این ایست کار‌ها ارائه دهیم تا جدا از بحث معیشت آن ها، مباحثی که باعث تکریم این افراد می‌شود را نیز دنبال کنیم.

بهره برداری از ۱۲ ایست کار ساماندهی کارگران تا پایان امسال

کفاش در خصوص ایجاد ۱۲ ایست کار ساماندهی کارگران و بهره برداری آن، اظهار کرد: تاکنون این ایست کار‌ها از پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی برخوردار بوده و همکاران ما به صورت شبانه روزی پای کار هستند تا این ایست کار‌ها تا پایان سال جاری به زودی بهره برداری شوند.

او افزود: مهم‌ترین اقدامی که ما درحال انجام آن هستیم ایجاد اپلیکیشن هوشمند کارگری است تا با تفاهم نامه‌ای که با سازمان فاوا (شهرمن) داشتیم، بستر شبکه‌ای را راه اندازی کنیم تا مردم صرفا از طریق ایست کار‌ها بحث درخواست کارگران را انجام ندهند؛ بلکه هر شهروند بتواند با این نرم افزار نیز درخواست خود را ثبت کنند.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های این اپلیکیشن شکل گرفته است و در صدد آن هستیم تا از این طریق نیز بهترین خدمت رسانی را به مردم داشته باشیم؛ این سامانه نیز تا انتهای سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

کفاش بیان کرد: برای درخواست کارگران سه روش حضوری، اپلیکیشن و سامانه پاسخگویی ۳۱۷۵ تعبیه شده است که مردم می‌توانند برای درخواست نیروی کار مورد نظر از این سه روش اقدام کنند.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.